בשלובים: 3188 חברי רשת, 1 עכשיו ברשת, 206.קבוצות |
אסנת ערב טוב
שאלות יפות ודיון יפה. הפעילות בכללותה נראית לי מאתגרת ומושכת. כל הכבוד.
אפיינת נכון את ההבדלים בין ההדגשים השונים בתכנית הלימודים. הסברת יפה את התפתחותו של מושג האנרגיה התרמית (ששאנחנו נוהגים לקרוא לו בתכנית הקיימת אנרגית חום). ציינת שבכיתה ז הנושא מלווה בהמון ניסויים וברצוני רק לציין שהדוגמאות לניסויים הן רק דוגמאות להבהרת הכוונה ואינן חובה. השיקול לגבי הצגת ניסויים אלה ואחרים נתונים לשיקול דעתם של המורים ושל מפתחי חומרי הלמידה (בין אם חומרי הלמידה הם ספרים, ערכות, אתרי אינטרנט או אחרים).
לגבי מערך השיעור על אנרגית הקרינה, בחרת באתר שאני אישית מאד מעריך אותו. יופי. הדיון שאת מציעה הוא טוב אך שימי לב שבתכנית הלימודים נושא הגלים איננו נכלל. אם מורה מעוניין לשלבו בכל זאת הוא כמובן מוזמן.
אסנת שלום
רפלקציה מדויקת ויפה. שיעור המבחן שהתקיים היה לטעמי שיעור טוב. הרבית להשתמש בו בהדגמות ובאנימציות וערכת סביבן דיון שהוא תיווך חשוב מאין כמוהו בין ההדגמות והאנימציות לבין התלמידים. בעניין צורת הצל, המעיד לדעת התלמידה על התפשטות האור בקווים ישרים, היה צורך לטעמי לחדד יותר את הדיון ולשאול למשל שאלה כמו "מה הקשר בין קבלת צורת הגוף לבין התפשטות האור בקווים ישרים?" אני שותף לדעתך ששאלת התלמידה ששאלה מדוע לא נוצר ליקוי חמה בכל חודש, הייתה שאלה יפה. כדאי היה לערוך גם בעניין זה דיון קצת יותר מפורט שבו יוצגו מצבים שונים של השמש, הירח וכדור הארץ ולהראות שברוב המקרים הירח מצוי מעל או מתחת לקו המחבר את השמש עם כדור הארץ ולכן לא מתרחש ליקוי חמה.
בברכה
יורם
אסנת ערב טוב
ממה שהספקתי לראות (וזה היה לצערי מעט משום שהייתי חייב רוב הזמן לצפות בשיעור המבחן של תהילה) ראיתי שהלמידה התנהלה בצורה יפה (נקלעתי אצלך בדיוק לשעת כדור הארץ). כמובן שמה שראיתי נגע ליום כדור הארץ ולא לאור, אך הסוגיות והשאלות שהצגת שם היו בהחלט ראויות וענייניות - למה מציינים את שעת כדור הארץ, למה צריך להפחית את צריכת החשמל ועוד.
תודה על הרפלקציה. ברפלקציות הבאות השתדלי גם "להכניס את עצמך" לתוך התיאור ונסי לתאר דברים שאת מסכימה אתם, מתנגדת להם, מאמצת אותם, חולקת עליהם, ובאופן כללי מביעה את עמדתך. עשית זאת ברפלקציות קודמות אך משום מה חדלת מכך לאחרונה.
בברכה ופורים שמח
יורם
בס"ד
אני הייתי מוסיפה שכדאי לשים לב מה קורה לתלמידים, אנחנו כל הזמן עסוקים במורה כאילו שהיא מלמדת רק את עצמה, אבל יש כאן תהליך הדדי מורה מול תלמידים, כמה % מהכתה אכן גילו עניין בשיעור? מה היה סוג התגובות של התלמידים? האם השיעור הוכן מתוך ידיעה והכרות עם הלומדים? האם דך העבודה היה קל /קשה/קשה מאוד/ וכד'.
בימים שהייתי מדפית נתתי לתלמידות דף שחולק ל2 טורים , טור אחד עסק במה עושה המורה וממול בטור השני היא הייתה צריכה לחשוב מה היא מצפה שהתלמידים יגיבו לעשייה שלה, ואח"כ לבדוק בתום השיעור מה באמת קרה, ושלאול שאלות על העשייה. רפלקציה היא חלק ממטה-קוגניציה ולמטה קוגניציה יש חלקים שכדאי להכיר על מנת לעשות רפלקציה יעילה.
יהודית שלום ותודה לך על תגובתך לאסנת. הרעיון שלך מעניין וגם נראה מועיל. אשקול להשתמש בו עם הסטודנטים שלי.
בחלק שבו נוכחתי, ראיתי שיעור יפה וראוי בהחלט. התלמידים היו אתך במשך רוב הזמן. הם היו מעורבים והתקיים דיון יפה. יחד עם זאת, הרפלקציה מעט תמציתית מדי. הייתי רוצה שתתארי מעט יותר בפירוט התרחשויות בולטות שהיו בקבוצה, מחשבות שלך וכו". כמו כן, נראה שניתן לעבוד עם הקבוצה, שהיא טובה במיוחד, בצורה מהירה יותר ומאתגרת יותר (למשל על ידי הבאת יותר שאלות ברמה גבוהה), כדי לנצל יותר את היכולות הקוגניטיביות המשובחות של הקבוצה.
ערב טוב אסנת. הייתי שמח לקרוא יותר בפירוט את תגובותיהם של התלמידים ואת התייחסותך אליהן. כמו כן, השתדלי להבא להגיש את הרפלקציה באותו היום או לכל המאוחר ביום שלמחרת. כך ההתרחשויות הן עדיין טריות בזכרון.
אני מקווה שייצא לך לשלב אלמנטים מיחשוביים ותיקשוביים גם בהוראה הרגילה שלך במהלך שנה זו.
בהצלחה
יורם
אסנת ערב טוב
רפלקציה טובה ובהירה. אני שמח שהשיעור הראשון במחצית זו התחיל יפה בקבוצתך. כבר ציינתי ברפלקציה שלי שהייתי שבע רצון מן השיעור שלך. התלמידים גילו התעניינות ומעורבות. אני מקווה שזה ימשיך כך גם הלאה.
בברכה
יורם
תיאור מעניין. זה בהחלט מיוחד ולא שגרתי לעשות קישור בין תחומי דעת שונים, במקרה הזה בין אסטרונומיה לבין ביולוגיה (השאלות לגבי מהם חיים תוך קישור לאפשרות קיומם של חיים ביקום. אני סבור שאחד מהגורמים למעורבות ולעניין בשיעורים של עידו הוא הקישור שהוא מבצע בין תחומי דעת ובין נושאים מהקשרים שונים.
גם אני שותף לדעתך. השיעור היה מרתק, דרך אגב, גם עבורי, למרות שאני מכיר את הנושא והתכנים. יש משהו מאד קוסם ומרתק לא רק בדידקטיקה של עידו אלא גם באופן עמידתו מול הכיתה ותגובותיו.
אסנת בוקר טוב
כל הכבוד על הרפלקציה הבהירה שלך. חלה השתפרות משמעותית מאד אצלך במיקוד ובבהירות הרפלקציות שלך. יפה מאד. אני חושב שלהומור אצל עידו (גם ההומור שלו ולא רק של האנימציות שהוא מציג) יש חלק חשוב בלמידה. ההומור מעורר את התלמידים וגם מעניק להם נקודת מבט מפתיעה, גם אם מופרכת, שלא חשבו עליה. הרפלקציה, כפי שאמרתי, היא בהחלט טובה, אך כשאת מציגה בעיות שהתעוררו אצל התלמידים (כגון בנוגע לבעיות עם הטילים) כדאי לתת דוגמה או שתיים להמחשת כוונתך. השתדלי לעשות זאת להבא.
המשך מוצלח
יורם
שלום יורם
תודה על התגובה, רציתי להגיד שכתבתי דוגמה לגבי הבעיות עם הטילים (שהחרטום עף)
אסנת
אסנת שלום
יופי של רפלקציה - ממוקדת, בהירה ואפשר להתרשם בקלות ממה שקרה בכיתה. להבא השתדלי לכתוב את הרפלקציה מוקדם יותר, סמוך ככל האפשר לשיעור עצמו - למשל באותו היום או ביום שלמחרת.
להתראות
יורם
אסנת שלום
הרפלקציה נותנת מושג כללי מדי על התרשמויותייך מן השיעור. כדי שרפלקציה תהיה מועילה ותורמת כדאי לכתוב באופן יותר ממוקד ומפורט ולהתייחס לדברים יותר לעומק. אפשר להתייחס לדברים ספציפיים כגון אופן תגובתם של תלמידים על מושג נתון, שיתוף הפעולה או אי שיתוף הפעולה ביניהם, עבודה בכיתה, תרומה לדיונים סביב סוגיה מסויימת וכו". אנא התייחס לכך ברפלקציה הבאה שלך.
בברכה ולהתראות
יורם
אסנת ערב טוב
העבודה שעשית עם התלמידים בנושא חוק שימור האנרגיה, הייתה בהחלט טובה. לעומת זאת, התחלת הוראת נושא מקורות האנרגיה הייתה בעייתית, ולא בגלל שלא יכולת לעשות זאת טוב יותר אלא מפאת קוצר הזמן שלא איפשר לך להתכונן באופן יסודי. למעשה, עקב אי הבנה, נאלצת לעשות את ההכנה לקראת הנושא זמן קצר לפני התחלת השיעור, במקום לעשות הכנה יסודית ומעמיקה הרבה לפני כן. חבל, אבל דברים כאלה קורים לעתים. מצד שני, ועקב כך שאנחנו בונים את השיעורים ואת המבחנים באופן משותף, לא הייתי מעוניין שתסטי מן הנושא שנקבע על ידי כולנו. זה היה גורם לכך שהייתה לנו בעייה להעריך את תהליך בניית השיעורים ולהפיק לקחים מכך. לא נורא.
אסנת ערב טוב
תיאור ממצה ומאפיין נכון את המצב, כפי שראיתיו בזמן בו שהיתי בקבוצתכן. כדאי אולי לנסות לזהות מה גורם למצב שבו חלק מן התלמידים פעילים ומתעניינים, במקרה זה בדף העבודה, וחלק אחר שנותר אדיש. אולי כדאי לחשוב על התמודדות אפשרית עם המצב. למשל, אולי יהיה זה נכון לאתר תלמידים לא פעילים ולהצמידם לקבוצות או לתלמידים פעילים. ייתכן שיהיה זה נכון להתערב אישית ולעודד את התלמידים האדישים להיות פעילים יותר.
אוסנת ערב טוב
ראשית, אני שמח שעניין הכתיבה בבלוג הקבוצתי הסתדר. לגבי המבחנים - אני שמח שלמרות הבעיות בידע הבסיסי שנתגלו אצל התלמידים, ההישגים בכל זאת טובים. בנוגע לסיוע בעת מבחן כהענות לשאלותיהם של תלמידים, כבר כתבתי על כך בבלוג הקבוצתי בשבוע שעבר ואני מקווה שאת ופטמה תמצאו ביחד את הדרך הנכונה להתייחס לשאלות כאלה ולפתח חוש מידה נכון לגבי אופי הסיוע.
שבת שלום
יורם
שלום אסנת וברוך בואך לשלובים. אנא מלאי פרטים בדף הפרופיל שלך.
המשך מוצלח
יורם