בשלובים: 2990 חברי רשת, 1 עכשיו ברשת, 204.קבוצות

"ניפוץ" כותלי הכיתה...

מאת zipora 09:36 @ 09-11-2017

תגובות

  • zipora 12:50 @ 30-11-2017

    ה'רווח המוסף' בלמידה - הוראה ב'כיתה חכמה'

     

    כיתת הלימוד כמעט לא השתנתה מאז תקופת המהפכה התעשייתית. אנחנו נמצאים עדיין במציאות של לוח וגיר, מורה מול תלמידים, שולחנות בטורים, העברת מידע בדרך פרונטלית,  דרישה לשינון להפעלת הזיכרון, עשיית סיכום במחברת. מהפכת המידע במאה ה-21 פתחה בפנינו את האפשרות 'להביא' את העולם אל חדר ה'כיתה החכמה', ולשנות באחת את כיתת הלימוד המקובעת.

     

    אנסה למנות את יתרונות תהליך ההוראה –למידה ב'כיתה חכמה', יחד עם דוגמאות מהקורס דידקטיקה כללית המועבר בסמסטר זה ב'כתה החכמה':

     

    1.  הכיתה החכמה מסייעת למורה 'לנתץ' את הקירות ולפתוח את ההוראה והלמידה למשאבי המידע הקיימים מחוץ לכיתה. (עוזי מלמד,    http://www.pc.co.il/?p=139660).

    הבלוג של רותי סלומון באתר מאפשר לכל סטודנטית לגלות חדשות חינוכית, 'להיכנס' לבתי ספר רבים בארץ כמו: בית הספר עוזי חיטמן. בית ספר זה שם דגש על למידת-  STEAM, מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אומנות ומתמטיקה.

    (https://ruthysalomon.wordpress.com/2016/02/10/petach_tikva/#more-2236)

    בבית הספר יש כתה חכמה בשם "Beta"-ספר. כיתה עתידנית פרי שיתוף פעולה בין עיריית פתח תקווה, מחוז תל אביב במשרד החינוך ומיקרוסופט. תלמידים באים לחוות למידה בסביבה חכמה, גמישה ומעוררת השראה.

    דניאל, סטודנטית בקורס שלנו, הראתה לנו בית הספר המבוסס על מודל ברוח

    High  High- Teck  בחולון . כתובת האתר:

    https://www.youtube.com/watch?v=ikm06fcWrwM&list=PL0gHFrhm5yiUdpU9YIBrwuxtRHNmNmVU6

     

    2. בכיתה החכמה יש אפשרות לכל סטודנטית במקצועות התמחות כמו, היסטוריה, לימודי ארץ ישראל, ספרות וכו' להיכנס ל – Google earth ולצפות באתרים היסטוריים דרך לווין.

    להיות שותפים ב  Google +  ולקבל הודעות כפי שאני מקבלת מקבוצת: Google for Education

     

    3. אחד ההיבטים החינוכיים שה'כתה החכמה' מסוגלת לעשות בו שינוי חיובי, אם יעשו בה שימוש ראוי, הוא מימוש תפקיד המורים כמנחים וזוהי בהחלט מטרה ראויה. מורים רבים כיום לא הוכשרו לתפקד כמנחים. סביר להניח שאם לא יוכשרו לכך, רבים יחזרו ללמד באופן מסורתי. ב'כתה החכמה' אופן תפקודו של המורה שונה מאופן תפקודו בכיתה הרגילה. המורה ב'כתה החכמה: מנחה, מדריך, מגיב לרעיונות ויוזמות של לומדים ומסייע לפי הצורך.

     

    4. ב'כתה החכמה' הסטודנטית מעורבת יותר, פעילה יותר ומעמיקה יותר. סטודנטיות מעוניינות ללמוד ולגלות, באמצעות כניסה למקורות מידע. לפי Mike Britland (http://shluvim.macam.ac.il/news/view/72584) ,  החופש לחפש ולגלות על נושא נתון באמצעות הטכנולוגיה מעודד את התעניינותם של התלמידים.

     

    5. ה'כתה החכמה' מאפשרת למידה פעילה בקבוצות עבודה בשיטת ג'יקסו. בקורס שלנו בכיתה החכמה השתמשנו באפליקציית a.nnotate  המאפשרת נגישות מהירה וקלה למידע. הסטודנטיות היו המורות של עצמן. בשיעור אחר הפעלנו את אפליקציית Kahoot  המאפשר תרגול של ידע שנרכש קודם לאימון (סגנונות למידה) ומבוסס פעולות מכוונות תוצאה.

     

    בעתון מקור ראשון של סוף השבוע (ט"ו אדר ב', דיוקן עמ' 8) קראתי מאמר מרתק על בית הספר רמז בפרדס כץ. מנהלת ביה"ס איריס דורות מספרת על המהפך הגדול שהתחולל בבית הספר בעקבות הכנסת תכניות לימוד מתקדמות: "כבר שבע שנים שכל הכיתות בבית הספר הן 'כיתות חכמות', מספרת דורון. "יש לנו לוח חכם עם מסך מגע, בכל הכיתות יש מחשבים, והילדים לומדים בעזרת טאבלטים שהוכנסו במסגרת פיילוט. המורים שלנו יודעים לנצל את הצד הטכנולוגי וכמעט אין שיעור שבו לא נעשה שימשו במחשב. כך הלמידה הופכת קרובה יותר לעולמם של הילדים"

    כל סטודנטית חייבת להתרגל ללמד באמצעות מחשב, אחרת היא עלולה להגיע לשטח בעוד מספר שנים, ולמצוא שתלמידיה מתמצאים יותר ממנה בלמידה באמצעות מחשב...

     

    הסטודנטית במכללה היא המורה של העתיד. להכשיר אותה בסביבה לא ממוחשבת כמו "כתה חכמה", זה לשלוח אותה מראש למלחמה מודרנית מצוידת בחרב ובחנית והיא תפסיד במלחמה (הררי, 1995).

    חשוב לי להדגיש, שהטכנולוגיה מציעה 'כלי' עזר לשפור הפדגוגיה, אבל חשוב לשאול את עצמנו כל הזמן, האם הכלים הדיגיטליים, שמשתמשים בהם אכן תורמים לפדגוגיה ואם כן - כיצד בדיוק.

הוראה - למידה בכיתה חכמה במכללת אורות ישראל, תשעח

הוראה - למידה בכיתה חכמה במכללת אורות ישראל, תשעח

סטודנטיות משתפות בפעם הראשונה בכתה החכמה - בואו נחבור אליהן להתנסות. מוזמנים כל מי שפדגוגיה חדשנית ב'כיתה חכמה' קרובה לליבו/ה.