בשלובים: 2881 חברי רשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 26, אפריל 2016

1077 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 19:48 @ 14-04-2016

צוות שלובים:


יורם אורעד

סוזן צעירי

 

קצת לפני פסח אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

image

 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי שלושה מאמרונים חדשים:

האם יש עוד מקום לספר הלימוד?

לשכנע מורים להשתמש בטכנולוגיה

טכנולוגיה בחינוך - בואו נשתמש בה בתבונה

 

...האם, אם כן, יש עוד מקום לספר הלימוד כאמצעי הוראה מרכזי במערכת החינוך וכאמצעי למידה עצמי, לנוכח ריבוי המידע הזמין באינטרנט? אינני מתכוון לפלטפורמה בה נמצא הספר עצמו אלא לעצם רעיון ספר הלימוד. הפלטפורמה יכולה להיות מסורתית - ספר נייר והיא יכולה להיות חדשנית - ספר דיגיטלי. הספר הדיגיטלי אינו שונה במהותו ובתפיסתו מן הספר המסורתי למרות שהוא עולה עליו בהיבטים חשובים (כגון זמינות, עדכון מהיר ונוח, יכולות התערבות של מורה ותלמיד). הספר הדיגיטלי אמנם מהווה שיפור ביחס לספר הנייר אך מהותו היא אותה מהות - כלי לימוד, לינארי בעיקרו, שהמורה והתלמיד עובדים לפיו.

ייתכן שבמקום ספר לימוד אחד ואחיד, ניתן להשתמש במקטעים קצרים ומגוונים ברשת, שיעניקו למורים מגוון רב של חומרי למידה שבהם יוכלו להשתמש ללמידה על פי ראות עיניהם ולפי צרכיהם וצרכי תלמידיהם. דבר זה יאפשר גמישות רבה בהרבה ביחס לספר הלימוד ויאפשר העצמה של הלמידה, התאמתה לתלמיד והתאמתה למורה עצמו...

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי האם יש עוד מקום לספר הלימוד?

 

 אל אוסף כל מאמרוני הבלוג המרכזי בשלובים.

 

 

דנים בשלובים

 

רם פרידמן מציע במאמרון הבלוג שלו 5 טיפים לשיפור האווירה הלימודית בכיתה, עצות המתייחסות לשיפור האווירה הלימודית בכיתה בהיבטים הבאים:

  1. צורת הישיבה בכיתה.
  2. שימוש בכלי חוקר, מורה, תלמיד.
  3. אזור הישיבה בכיתה.
  4. ערוץ תקשורת מותאם לתלמיד.
  5. אכילה.

רם פרידמן פרסם את את מאמרון הבלוג  כך תהפכו את הכישלון במבחן לשיעור חשוב ובו הוא מציע, בין היתר, לקיים בחינת סימולציה כמה ימים לפני הבחינה שתהיה דומה ככל האפשר לבחינה האמיתית.

במאמרון הבלוג שקיעתן של אימפריות ואיך זה משפיע על תהליכי לימוד דנה ענבל מגזני בחשיבות למידתן של שפות וכישורי שפה ועל תרומת הקריאה לשיפור מיומנויות שפה. מזגני גם אומרת שראוי לזכור שבעוד כמה שנים יתכן שהאימפריה האמריקנית תפנה את מקומה לזו הסינית, ובהתאם גם השפה הבינלאומית תהיה סינית. 

יעל חקשוריאן כתבה את המאמרון הוראת פיתוח משחקי מחשב. היא אומרת שמפתחי משחקים לתלמידים צריכים להכיר את השלבים בפיתוח משחק, תפקידי השותפים בפיתוח, את המאפיינים הייחודיים של מערכות משחקי מחשב ואת הקשרים בין השחקנים במשחק ובין שחקנים לשחקנים אחרים. היא מציינת שעבור ילדים ובני נוער משחקי מחשב הם חלק בלתי נפרד מלמידה קונסטרוקטיבית בלתי-פורמלית, באמצעותם הם רוכשים מיומנויות אוריינות דיגיטלית מחוץ למסגרת בית הספר.

יעל חקשוריאן דנה במאמרון הבלוג שלה מתווה להוראת פיתוח משחקי מחשב  במתווה שלה, המציג את תהליך פיתוח המשחק על-ידי תלמידים כלמידה מבוססת פרויקט (PBL). המתווה, שהוצג  כפוסטר במסגרת כנס צייס 2016מבוסס על תכנית לימודים ייחודית שפותחה על ידה, ושיושמה בפועל במשך 8 שנים בכיתה ח'. 

עמי סלנט פרסם את המאמרון ילדים בשואה - מיזם תיעוד מקווןהמטרה של מיזם התיעוד היא ליצור מיפוי מקיף של מקורות מידע על ילדים בשואה.

רם פרידמן פרסם את מאמרון הבלוג הטיפ שיהפוך את ההערכה החלופית מנטל לנכס משמעותי שבו הוא טוען שההערכה החלופית לא רק שאיננה גוזלת זמן עבודה נוסף מהמורה בבית, אלא אף מייעלת את ההוראה ובדרך זו אפילו חוסכת זמן.

במאמרון הבלוג סביבות למידה – תולדות השואה בהונגריה, צרפת ויוגוסלביה מציגה לילך כאליהו סביבות אינטראקטיביות ללימוד משמעותי וחוויתי להוראת תהליכים ואירועים היסטוריים הנוגעים לשואה, בהתאם לחומר הנלמד לצורך בחינות הבגרות. הסביבות כוללות ציר זמן המדגיש את האירועים המרכזיים של הנושא הנלמד, סרטוני וידאו המשלבים תמונות וקטעי ארכיון ומספרים את סיפור ההתרחשות ההיסטורית בקצרה וכן ניתוח התהליכים ההיסטוריים.

 

 

אל אוסף כל מאמרוני הבלוג בשלובים.

 

 

קישורים בשלובים

 

בקישור הרשימה שכל מורה צריך/ה: 50 דברים שתאמרו על מנת לעודד תלמידים מוצגים רשימתת דברים לעידוד התלמידים, שיצר המרכז הארצי האמריקאי להוראה ולמידה איכותית.

אודי מלכה מציג במאמרון הבלוג מה הממוצע שלי? מאמר שלו, העוסק בתפיסה הרווחת של משמעות המושג "ממוצע" תוך התייחסות להיבט השפתי ומעלה את המשמעויות הנובעות משימוש מוטעה במושג.

בקישור הכיתה ההפוכה: בעד ונגד מציינת מארי בת' הרץ שמורים מתארים כיצד המודל מאפשר לתלמידיהם ללמוד בקצב שלהם וגם לחזור על החומר בעת הצורך. בצד השלילה מציינת הרץ את השימוש במודל כדי להרוויח כסף או לתמיכה ציבורית, ללא הבנה אמיתית שלו.

אלכס המליץ על הקישור יתרונות התרופה החדשה "אטנט", שזה עתה נכנס לסל התרופות לADHD

אילנה כהן המליצה על הקישור פדגוגיות חדשניות - מדור חדש במאגר מת"ל במכללת קיי באר שבע שבו היא מדווחת על המדור החדש שתכניו עוסקים בין היתר בלמידה מבוססת פרוייקטים ולמידה מבוססת בעיות - PBL, המורה והתלמיד במאה העשרים ואחת ותיאוריות למידה והוראה.

אילנה כהן המליצה על הקישור כתב העת מגמות - כתב עת בין-תחומי במדעי החברה - ברשת האינטרנט שבו מאמרים ממגוון גישות תאורטיות ומתודולוגיות העוסקים בהיבטים של החברה בישראל ושיש בהם תרומה תאורטית המשתלבת עם השיח המחקרי העולמי.
 
הקישור פרויקט הסילבוסים הפתוח הוא פרויקט המציג מגוון עצום של סילבוסים בתחומים שונים ומאפשר לקבל סילבוסים על פי נושאים ומדינות. 
 
אילנה כהן המליצה על הקישור מאמר: 5 עצות למורים ולמנהלים: כיצד למנוע שחיקה בעבודת ההוראה , שבו מוצגים  חמשת הגורמים העיקריים לשחיקתם של מורים, בצירוף עצות כיצד למנוע שחיקה זאת.
 
בקישור שאילת שאלות שמעמיקה את ההבנה מוצגות ארבע קטגוריות של שאלות שאפשר להשתמש בהן כדי לסייע לחשיבת תלמידים על טקסטים מורכבים. 
 
אודי מלכה המליץ על הקישור ילדים וטכנולוגיה - גבולות מטושטשים או מציאות חדשה? הקישור הוא  מאמר שלו שבו הוא בוחן את הגבולות שבין העולם הוירטואלי לפיזי.
 
בקישור להיות מחנך קשוב: איך לשמוע את תלמידיך וליצור עמם קשר עוסקת ליי אן וויטל ( Leigh Ann Whittle) בחשיבותה של הקשבת מחנכים לתלמידיהם ומציגה מספר עצות להקשבה כזו.
 
אודי מלכה המליץ על הקישור מלמדים נושאים מורכבים? בעזרת 4 השלבים האלו תוכלו לעזור לתלמידים להבין את החומר שהוא מאמר שלו העוסק במסע של הוראת נושא הרקורסיה באמצעות אוריגאמי.
 
הקישור מורי החכה: מי הם המורים שעושים שינוי בחשיבת התלמידים? הוא כתבה העוסקת בעקרונות חשיבה של מורים העושים שינוי בלמידת התלמידים. הכתבה מבוססת על ספרו של  ג'ון האטי.
 
הגר אור המליצה על הקישור חוקרים ספרות שהוא אתר המיועד למורים המלמדים חקר בספרות במסגרת 'חקר במקום בגרות', ולמורים המעוניינים לשלב חקר בתהליכי הוראת ספרות.
 
 

 אל אוסף כל הקישורים בשלובים.

 

מצטטים משלובים

...הלמידה האנושית נובעת במקרים רבים מכישלונות. מתוך הכישלונות שאנו חווים בחיינו אנו לומדים, מתעצבים, משפרים, מתקדמים ומצליחים, או לחילופין, נכשלים שוב וחוזר חלילה.

התהליך הזה יכול להתקיים רק כאשר תחושת הכישלון לא חריפה מדי, לא משתקת ולא חוסמת את היכולת להתמודד וללמוד מהכישלון. עלינו לדעת כיצד ללמוד מכישלון ולא ללמוד להימנע ממנו. איך עוברים מתחושת הכישלון המשתק, לשלב שבו כבר יכולים להתמודד איתו? לפעמים לא ניתן להימנע מכישלון, ולא פעם כישלון כזה משתק אותנו והדבר היחיד שבא לנו לעשות זה לקמט את טופס הבחינה, לזרוק אותו הכי רחוק שאפשר ולשכוח מהחוויה.

 אז מה עושים? נושמים עמוק, סופרים עד עשר (או מאה, או אלף - כמה שצריך), שמים בצד את הנושא לכמה ימים במהלכם ננסה להתאוורר - ונגיע פתוחים יותר ללמידה מהכישלון במועד המתאים. חשוב לקבוע מראש מועד ברור בו נקצה את הזמן המתאים ללמידה מהכישלון, אחרת כמה ימים יהפכו לכמה שבועות, ומכאן הדרך לכמה סמסטרים וללעולם לא - קצרה מאוד.

אחד הקשיים הבולטים בלמידה מכישלונות הוא התמודדות עם הפחד. הפחד לקחת אחריות, הפחד ליזום שינוי, הפחד להישיר מבט למראה ולהבין שיכולנו להתנהל טוב יותר. האמת - מדובר בתהליך בהחלט לא פשוט. אבל אם ניתן מקום לטעות (וללמידה ממנה), אם לא ניתן לפחד לשתק אותנו ונצליח להכיל את הקושי - נוכל לא לחזור על טעויות ולהתפתח קדימה. כך גם אנחנו וגם הסביבה שלנו (כל מי שסופג את האש שלנו כאשר אנחנו מאוכזבים ומתוסכלים) ירוויחו מהתהליך...

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי כך תהפכו את הכישלון במבחן לשיעור חשוב

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת