בשלובים: 2881 חברי רשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 25, ינואר 2016

1153 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 07:43 @ 21-01-2016

צוות שלובים:


יורם אורעד

סוזן צעירי

 

אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

image

 

 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי ארבעה מאמרונים חדשים:

 

מי צריך כתב יד?

מה מורים צריכים לדעת?

כלים דיגיטליים והערכה מעצבת

מאמרון בכל חודש - מבחר מאמרוני בלוג שהופיעו בשלובים בשנת 2015

 

 

...מצד אחד משדרים גופים חינוכיים לציבור מסר של הצורך בעיסוק בתהליך הלימודי כמקדם יכולות ומיומנויות, את הצורך בלימוד מיומנויות מתקדמות, את הפנמת הצורך בשיתופיות והאופן בו ראוי לקיימה, וכו". אלה, כמובן, חשובים בהרבה מן הידע. מצד שני, השכם והערב מקדשים בציבור הרחב את הידע. 

הידע חשוב בעיניי כאשר הוא משרת את הצרכים של היחיד ושל החברה כגון לימוד מיומנויות, הבנת תהליכים, שיח מדעי, גיבוש חברתי או לאומי, פתרון בעיות בחיי היום יום. אינני בטוח עד כמה גדולה חשיבותו כמשהו עצמאי, אם בכלל, ואם כן, חשיבות זו קיימת רק בעיני אותה פרסונה המעוניינת בידע - תלמיד, מורה, מתווה מדיניות ועוד. חשוב גם לזכור שבתהליך של למידה, הידע הוא הגורם הראשון שיישכח, אלא אם כן הוא משולב בתוך צרכים לימודיים, תהליכים לימודיים וכדומה. לא כן תהליכים שתלמידים עוברים, מיומנויות שהם רוכשים, הבנת והפנמת אלמנטים חברתיים כגון שיתופיות, רגישות ועוד. אלה והשפעתם של אלה נשארים לאורך זמן. במהלך חייהם, כבוגרים וגם לפני כן, התלמידים אמנם יזדקקו לידע ואפילו ללא הרף. אבל את הידע הזה לא צריך לתת להם אלא ללמדם כיצד לחפשו באופן יעיל בהקשרים שונים וכיצד לבחון את אמינותו, דבר המתחיל להתבצע כיום במערכת החינוך.

מעבר לכך, כאשר מורים ותלמידים עובדים מתוך נקודת ראות של תהליכים לימודיים המקדמים את התלמיד במדדים שונים כפי שצויין למעלה, ולא של ידע, לא רק שהלימוד מרתק יותר אלא, כתוצר לוואי, גם נרכש ידע באופן טוב יותר משום שהוא מתחבר לתהליך מרתק, לעניין אישי של התלמיד ולמשמעות...

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי מה מורים צריכים לדעת?

 

 אל אוסף כל מאמרוני הבלוג המרכזי בשלובים.

 

 

 דנים בשלובים

 

עידן פרסם את מאמרון הבלוג טיפים ללמידה יעילה לבגרות במתמטיקה שבו הוא מציג עצות ללימוד לקראת מבחן הבגרות במתמטיקה. בין היתר הוא מציע לבחון את כל השלבים בדרך לפתרון תרגיל וממליץ שלא להפריז בלימודים ביום האחרון שלפני הבחינה כדי לתת למוח מנוחה לקראת שעות הבחינה המאומצות הצפויות לו בעת הבחינה.

יצחק ראובן כתב את מאמרון הבלוג האם מערכת החינוך צריכה לחנך תלמידים לציית לחוק בחזקת ראה וקדש או לחנך שהחוק הוא אמצעי בר שינוי להשגת מטרות שבו הוא דן בסוגיה הקשורה לחינוך מיוחד הנשלט ע"י סביבה נורמטיבית שיוצר חוק חינוך מיוחד לתלמידים בגנים.

סיון פרסמה את מאמרון הבלוג הוראה בעידן הסמרטפון שבו היא מתארת התנסות שעשתה עם תלמידיה להפסקת השימוש בווטאסאפ למשך יממה אחת.

רם פרידמן מציג במאמרון בלוג בשם איך תצליחו באקדמיה? ציירו כמו בגן הילדים - טור שלנו בYNET עצות לסטודנטים המתקשים בכתיבה ונדרשים לשנן פריטים לקראת בחינות, להצלחה באקדמיה על ידיי שימוש  בשיטות ייצוג חזותיות. 

אורי שטרנברג טוען במאמרון הבלוג שימוש בקבוצת מיקוד על ידי סטודנטים / אורי שטרנברג שקבוצת מיקוד היא אחד מכלי המחקר המתאימים ביותר לזיהוי עמדות, דעות ותפיסות של משתתפים במחקר והינה בעלת תרומה משמעתית לקידום הבנת הנושא הנחקר. היתרון הגדול שלה על פני כלי מחקר אחרים נעוץ באינטראקציה ובהפריה ההדדית שהיא יוצרת בין המשתתפים.

במאמרון הבלוג כיצד להתגבר על חרדה חברתית של תלמידים? כותב עידן על חרדות חברתיות ועל האופן בו ניתן להתמודד אתן. חרדה חברתית היא פחד מסיטואציות חברתיות שונות אשר גורמת לתחושת אי נעימות ואף לקשיים מהותיים במהלך מצבים חברתיים.  בין הדרכים שמציג עידן להתמודדות עם החרדה החברתית הוא מונה שיתוף אדם אחר בתחושות ותרגול הסיטואציה הכרוכה בחרדה חברתית.

אורי שטרנברג אומר במאמרון הבלוג מודל ליישום והטמעה של תהליך הערכה חלופית מיטבי / אורי שטרנברג שהתמורות החברתיות והטכנולוגיות מחייבות את המערכות החינוכיות לבצע הסתכלות פנימית מעמיקה ולהתפתח לעבר שיטות הוראה, למידה והערכה המתאימות למציאות העכשווית. הוא גם מציג מודל ליישום מיטבי של תהליך הערכה חלופית.

אייל בן עמי אובלוזינר כתב את מאמרון הבלוג הקול הקורא של פרופ' דורתי אספלאז לפיתוח מחקר על בריונות בית ספרית על רקע להט"בופוביה, היש מענה בישראל? . במאמרון הוא טוען לחסר במחקר על בריונות בית ספרית על רקע להט"בופוביה בישראל המונע התערבויות מבוססות מחקר לקידום ההתמודדות עם סוגיית הבריונות מסוג זה.

רם פרידמן כותב במאמרון הבלוג איך לבנות שיעור מעולה ב-6 שלבים (כתבה שלנו בהגיע זמן חינוך) שבניית מערכי שיעור איכותיים היא אחת הדרכים המוצלחות ביותר לוודא שנצליח ללמד את מה שרצינו באופן המיטבי. הוא מציג תובנות ודרכי עבודה המהוות מענה לשאלות שעניינן מבנה שיעור מיטבי.

  

אל אוסף כל מאמרוני הבלוג בשלובים.

 

קישורים בשלובים

 

בקישור כתב היד נעלם: 20% מהנוער לא משתמש בעט מתואר מחקר בבריטניה המצביע על ירידה בשימוש בכתב יד בקרב בני נוער. 

בקישור 5 מאפיינים של צוות בית ספרי יעיל מציגה אלנה אגילאר חמישה מאפיינים שצריכים להיות לדעתה מנת חלקו של צוות בית ספרי טוב. בין המאפיינים - נתינת מרחב ללמידה זה לזה ואמון הדדי.

בקישור 13 נקודות בדרך להצמחת התלמידים בעזרת הערכה מעצבת מופיעה כתבה שבה מוצגות, בין השאר, דרכים להטמעת הערכה מעצבת. בין הדרכים: נתינת משוב לתלמידים על הישגם הנוכחי ולא על רף כלשהו שהיו אמורים לעמוד בו, הענקת משוב מיידי.

בקישור כמה לקחים מהפעלת כיתה הפוכה מציע ג'ו הירש לקחים שלמד משימוש ברעיון הכיתה ההפוכה. בין הלקחים: מורים המשתמשים בכיתה ההפוכה צריכים לחשוב באופן אסטרטגי על תכנון השיעורים ולבדוק את הצפיה האמיתית בסרטוני הוידאו.

כרמית אוזן המליצה על הקישור על ההתמדה- למתקשים להתמיד ולמוריהם

כרמית אוזן המליצה על הקישור לחץ חברתי והמתבגר. 3 סיבות עיקריות ועצות חשובות (ולא טיפוסיות) העוסק בסיבות העיקריות לכניעה ללחץ ולויתור על העצמי אצל מתבגרים ומה אפשר לעשות עם זה. 

בקישור 7 טיפים להצלחה בהוראה בעזרת מכשירים ניידים מציגה ליסה נילסן עצות לשימוש מוצלח בטבלטים בכיתה. בין ההצעות: להתחיל עם כוח חלוץ, להפוך את התלמידים למשמעותיים בתכנון השיעורים ולהקפיד על בטיחות ואתיקה.

ליאת המליצה על הקישור דפי עבודה בנושא חורף

בקישור כמה עצות ללמידה יעילה יותר מציגה ג'אסינטה באולר מספר עצות לשיפור יעילות הלמידה. בין העצות: לקיחת הפסקות למידה ועיבוד החומר שלומדים.

 

 אל אוסף כל הקישורים בשלובים.

  

מצטטים משלובים

...כיצד אפשר לקדם הערכה מעצבת יעילה באמצעות שימוש בכלים דיגיטליים?

...אחד מיתרונות הכלים הדיגיטליים בהקשר של הערכה מעצבת היא האפשרות לשפר את מתן המשוב המיידי, שהוא קריטי בהערכה מסוג זה. תלמידים יכולים לקבל תגובה מיידית לפעילותם הלימודית, דבר שקשה יותר לבצעו ללא שימוש בהם. נותן המשוב (מורה או אחר) איננו חייב להמצא במרחב מסויים או בזמן מסויים כדי להגיב. גם אופן התגובה עשוי להיות נוח ויעיל מזה המתבצע בדרכים מסורתיות.

...השימוש בכלים דיגיטליים מאפשר גם לשתף את התלמידים בהערכה באופן משופר, למשל באמצעות כלי שיתופי זה או אחר, דבר המקדם למידה מאחרים ואת היכולת לקבל סיוע נוח ומיידי לא רק ממורים אלא גם מתלמידים. אחד ההיבטים ההחשובים כאן הוא שהדבר טומן בתוכו את הגברת תחושת השייכות לקבוצה, לקהילה הלומדת. 

...שימוש בכלים דיגיטליים בהערכה מעצבת מאפשר גם לשתף אחרים בקלות ובנוחות, שבאופן מסורתי אינם משותפים בה כגון הורים ומורים אחרים...

...שימוש בכלים דיגיטליים לצורך הערכה מעצבת אינו חף מבעיות. אחת מהן היא שמורים עלולים להתרכז בצד הטכני של לימוד הכלים והטמעתם בקרב התלמידים על חשבון השימוש הפדגוגי בהם לצורך ההערכה. כדי להתמודד עם בעיה זו נחוצה הכשרה מתאימה לשימוש בכלים, התואם את צרכי ההערכה המעצבת ולבחירה מתאימה של הכלים לשימוש. כדאי להתחיל בהכשרה כזו כבר בתקופת הכשרת המורים שעדיין לא התחילו בפועל בעבודת ההוראה.

בעיה נוספת היא הסחת דעת אפשרית...

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי כלים דיגיטליים והערכה מעצבת.

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת