בשלובים: 2914 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

כלים דיגיטליים והערכה מעצבת

1601 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 15:20 @ 28-12-2015

קטגוריות: הערכה, למידה, תקשוב

image

 

איך לשפר למידה בפעולה? מה הן הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת? שאלות אלו ואחרות הן שאלות המתקשרות להערכה מעצבת (ולא רק לה) שבשנים האחרונות עוסקים בה יותר ויותר וגם מבצעים אותה יותר ויותר. 

נראה שאחת האפשרויות לסייע לקידומה של הערכה מסוג זה (ויש להניח שגם כבר משתמשים בה במידה זו או אחרת) היא שימוש בכלים דיגיטליים. אלה מצויים באינטרנט בשפע רב וכמעט כולם חינמיים. די אם נמנה כמה מהידועים שבהם: גוגל דרייב עם אפשרויותיות הנרחבות (גוגל דוקס, גוגל טפסים ועוד ועוד), פייסבוק, טוויטר, בלוגים. כל אלה הם רק טיפה קטנטנה בים האפשרויות שמציגה הרשת.

כיצד אפשר לקדם הערכה מעצבת יעילה באמצעות שימוש בכלים דיגיטליים?

הערכה מעצבת היא הערכה המתבצעת תוך כדי למידה, ונועדה לספק משוב מתמיד לשם שיפור ופיתוח הלמידה. זאת, לעומת הערכה מסכמת המשמשת לסיכום מצב התלמיד לשם סלקציה והסמכה, למשל לשם קבלת תעודה כלשהי (כגון תעודת בגרות, תעודת מעבר), תואר, וכדי לסייע בהחלטה האם לשלב תלמיד ברמה נדרשת זו או אחרת, קורס וכדומה. 

אחד מיתרונות הכלים הדיגיטליים בהקשר של הערכה מעצבת היא האפשרות לשפר את מתן המשוב המיידי, שהוא קריטי בהערכה מסוג זה. תלמידים יכולים לקבל תגובה מיידית לפעילותם הלימודית, דבר שקשה יותר לבצעו ללא שימוש בהם. נותן המשוב (מורה או אחר) איננו חייב להמצא במרחב מסויים או בזמן מסויים כדי להגיב. גם אופן התגובה עשוי להיות נוח ויעיל מזה המתבצע בדרכים מסורתיות.

יתרון נוסף הוא האפשרות של המורה, התלמידים ומשתתפים אחרים, להציג מידע בפשטות ונוחות, למשל על ידי קישורים ותמונות המצויים ברשת.

השימוש בכלים דיגיטליים מאפשר גם לשתף את התלמידים בהערכה באופן משופר, למשל באמצעות כלי שיתופי זה או אחר, דבר המקדם למידה מאחרים ואת היכולת לקבל סיוע נוח ומיידי לא רק ממורים אלא גם מתלמידים. אחד ההיבטים ההחשובים כאן הוא שהדבר טומן בתוכו את הגברת תחושת השייכות לקבוצה, לקהילה הלומדת. 

אפשרות החשיפה למגוון נקודות ראיה ודעות של תלמידים היא עוד יתרון בולט של השימוש בכלים דיגיטליים. החשיפה מאפשרת ללומדים לראות כיצד מסתכלים תלמידים אחרים על תכנים נלמדים וכיצד הם בוחנים אותם וכך לגוון את הלמידה שלהם עצמם וגם לגבש עמדות, הצעות ופתרונות תוך הסתייעות במגוון הזה.

שימוש בכלים דיגיטליים בהערכה מעצבת מאפשר גם לשתף אחרים בקלות ובנוחות, שבאופן מסורתי אינם משותפים בה כגון הורים ומורים אחרים. האפשרות המעניינת הזו יכולה להוות גם בעיה משום שהתלמידים עלולים לחשוש מהתערבותם של גורמים חיצוניים שכאלה. 

תלמידים רבים חוששים מעשיית טעויות, גם אם נאמר להם שוב ושוב שטעויות הן כלי חשוב ללימוד. הכלים הדיגיטליים עשויים להוות כלי חשוב בהתמודדות עם הבעיה הן מעצם השימוש השקוף בהם (כשמעוניינים בכך)  במסגרת ההערכה המעצבת והן משום אפשרות הצפייה בטעויות של אחרים, דבר שיש בו להפחית מהחשש לעשותן.

היבט חשוב בהערכה מעצבת הוא התיעוד משום שהוא מאפשר לחזור אל דברים שנעשו, לבחון אותם, להשתמש בהם לצורך משוב לשיפור הלמידה ולקבל מהם תובנות. הכלים הדיגיטליים מאפשרים תיעוד מתמשך וחזרה אליו, ללא כבילות למקום מסוים או לזמן מסוים, ובנוחות

בנוסף, צריך לזכור את אחד מיתרונותיהם הבולטים של הכלים הדיגיטליים בהערכה מעצבת (ובכלל בלמידה) - עצם העובדה שהם עושים שימוש בשפת תקשורת המוכרת מאד לתלמידים מחיי היום יום שלהם. הכלים והשימוש בהם מהווים חלק מהותי ממסגרת השיח היומיומי של עולמם.

שימוש בכלים דיגיטליים לצורך הערכה מעצבת אינו חף מבעיות. אחת מהן היא שמורים עלולים להתרכז בצד הטכני של לימוד הכלים והטמעתם בקרב התלמידים על חשבון השימוש הפדגוגי בהם לצורך ההערכה. כדי להתמודד עם בעיה זו נחוצה הכשרה מתאימה לשימוש בכלים, התואם את צרכי ההערכה המעצבת ולבחירה מתאימה של הכלים לשימוש. כדאי להתחיל בהכשרה כזו כבר בתקופת הכשרת המורים שעדיין לא התחילו בפועל בעבודת ההוראה.

בעיה נוספת היא הסחת דעת אפשרית. עצם השימוש בכלים מצריך כמובן מכשיר - סמארטפון, טבלט, מחשב נייד וכדומה. שימוש זה מזמן הסחת דעת עקב אינספור האפשרויות הקיימות באינטרנט שלרובן אין שום קשר להערכה מעצבת וללמידה בכלל.

בנוסף, גם מבנה השיעורים והזמן שמוקצב להם אינו מותאם להערכה באמצעות כלים דיגיטליים. למשל, מלאכותי לתחום הערכה מעצבת באמצעות כלים דיגיטליים בזמן אופייני של שיעור - 45 דקות. לעתים קרובות צריך הרבה מעבר לכך. לכן, בתכנון שימוש בכלים דיגיטליים בהערכה מעצבת צריך לקחת זאת בחשבון ולתכנן שיעורים ארוכים מספיק שיתאימו לשימוש כזה וכן להגמיש את הלמידה מעבר לזמן השיעור ולקירות הכיתה. ואולם, דבר זה טומן בחובו קושי אחר - פגיעה בזמן הפנאי של התלמידים והמורים, דווקא משום האפשרות להמשיך ללמוד גם בבית ובמקומות אחרים.

במידה מסויימת עדיין קיימת גם בעיית הגישה למכשירים הנחוצים והתשתיות הנחוצות. אפילו היום עדיין מסוכן להניח שלכל התלמידים יש גישה למכשירים הנחוצים (כגון סמרטפונים, מחשבים ניידים) שבלעדיהם לא ייתכן שימוש בכלים דיגיטליים וכן של תשתיות הכרחיות (כגון תשתיות אינטרנט). מכל הבעיות, ייתכן וזוהי הבעיה הפחותה ביותר, עקב מחירם ההולך ויורד של המכשירים ושל התשתיות. 

לסיכום, לשימוש בכלים דיגיטליים לסיוע בהערכה מעצבת יש כמה יתרונות. אחד מהם הוא האפשרות לשפר את מתן המשוב המיידי. עוד יתרון הוא האפשרות של המורה, התלמיד ומשתתפים אחרים, להציג מידע באופן פשוט ונוח. הכלים הדיגיטליים מאפשרים את קידום האפשרות לקבל מגוון נקודות ראיה של תלמידים. אפשר להשתמש בהם כדי לשתף גורמים אחרים (כגון הורים ומורים אחרים) בקלות ובנוחות. הם עשויים גם להוות כלי חשוב בהתמודדות עם החשש של תלמידים מעשיית טעויות. הכלים הדיגיטליים מאפשרים תיעוד נוח. אחד מיתרונות השימוש בהם הוא ששפת התקשורת שלהם מוכרת מאד לתלמידים.

יחד עם זאת, קיימות גם בעיות כגון הסחת דעת אפשרית וסכנה של התמקדות מצד המורים, בצד הטכני של לימוד הכלים על חשבון השימוש הפדגוגי בהם.

שימוש מתאים בכלים דיגיטליים להערכה מעצבת יש בו לא רק כדי לסייע למורים לקיים הערכה מעצבת משופרת אלא גם לסייע בהפיכת המורים ממציגים ומעבירי ידע למנהיגים המובילים את תלמידיהם ללמידה מעניינת ומאתגרת בעזרת משוב מתאים.

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת