בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 24, נובמבר 2015

1604 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 22:48 @ 05-11-2015

צוות שלובים:


יורם אורעד

ד"ר סמדר בר טל

סוזן צעירי

 

אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

  

  image

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי שלושה מאמרונים חדשים:

במקום כיסוי חומר- דיאלוג על הלמידה ותכניה

מעין צידה לדרך- צרור עצות לשנת הלימודים

לא הטכנולוגיה בחינוך מאכזבת אלא השימוש בה

לחנך לקראת קריירות בלתי קיימות

 

האם אנחנו מכינים את תלמידינו לקראת עבודות וקריירות שברובן כבר לא יהיו קיימות בצאתם לשוק העבודה?...

...כדי שהתלמידים של היום, שיהיו בעוד שנים בוגרי העתיד, יהיו מוכנים לכך צריך לחשוב כיצד להכינם אל העתיד הן במישור הפרקטי והן במישור הרגשי, לא רק משום שרוב העבודות כבר לא יהיו קיימות אלא גם משום שאלה שיישארו על כנן (עבור בני אדם) יצריכו הסתגלות לשינויים מהירים מאד. 

... הנה כמה כיוונים אפשריים שעלו בדעתי להתמודדות המערכות החינוכיות עם הצורך להכין את הצעירים לעולם המחר מנקודת המבט של שוק העבודה:

  • מה שאפשר לעשות טוב יותר מהמחשבים והרובוטים: כדאי להתמקד בהכנת התלמידים לעבודות שמחשבים ורובוטים עדיין לא יתפסו בטווח הזמן שבמסגרתו יצאו התלמידים לשוק העבודה...
  • הכנה לקראת החלפה תכופה של עבודות: מספר הפעמים שעובד יצטרך להחליף את עבודתו במהלך חיי העבודה שלו יהיה רב בהרבה מאשר היום. דבר זה יצריך להכין את התלמידים להתמודדות עם השינויים האלה...
  • השינויים בעבודה - התמודדות בתחום הרגשי : ...שינויים תכופים שיבואו לביטוי בהחלפת עבודות תכופה יותר ובשינויים בתוך עבודה נתונה, יתבעו, מן הסתם, גם מחיר רגשי...החינוך יצטרך להיערך גם לכך.
  • הכנה לקראת עיסוקים שאינם עבודה: אפשרות שאולי לא תהיה נעימה לחלק מבוגרי מערכת החינוך היא שבחברה שבה רוב העבודות ייתפסו על ידי מכונות, מספר המובטלים ינסוק עד כדי כך שייתכן אף שרוב האוכלוסיה בגיל העבודה יהיה מובטל ...
  • הכנה לקראת ניהול נבון של זמן פנוי: ...ברור למדי שזמן העבודה יילך ויפחת משום ששעות העבודה יפחתו וגם טכנולוגיות חדשות שייכנסו יגדילו את הזמן הפנוי... מתבקש להכין את הצעירים לקראת ניהול נכון של זמן פנוי, שיהיה להם ממנו בשפע רב יותר מאשר היום.

...במצב שבו עבודה לא תהיה עוד, ברובה או לפחות בחלקה הגדול, שייכת לבני האדם אלא למכונות שהם בעצמם הגו ופיתחו, כדאי לחשוב כיצד תיראה החברה כאשר העשייה היומיומית תהיה נתונה יותר ויותר למכונות ופחות ופחות לבני אדם. כדאי לחשוב על כך כבר עכשיו ... כדי לעשות זאת אנחנו זקוקים לחינוך נכון,  שיהווה את אחד מעמודי התווך המרכזיים להתמודדות ראויה עם המצב העתידי.

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי לחנך לקראת קריירות בלתי קיימות

 

 אל אוסף כל מאמרוני הבלוג המרכזי בשלובים.

 

  

 דנים בשלובים

במאמרון הבלוג גיל ההתבגרות- איך זה באמת מרגיש להיות שם? ממליצה כרמית אוזן לקוראיה לדמיין שהם נער או נערה ולאחר מכן לקרוא את האמירות המופיעות בגוף ראשון ולנסות לחוות את טעמם של הדברים, ככל שאפשר. דוגמאות לאמירות: אני אוהב את עצמי ושונא את עצמי, אני רואה את הכל בשחור- לבן.

אייל בן עמי - אובלוזינר פרסם את מאמרון הבלוג הכשרתם של סטודנטים לקראת תואר שני בייעוץ חינוכי במכללות ובאוניברסיטאות בישראל - מה נשתנה? במאמרון הוא מסב את תשומת הלב למספר סוגיות על אודות הייעוץ החינוכי בישראל.

במאמרון איסור אפלית תלמידים ותלמידות מטעמים של נטייה מינית או זהות מינית מציג אייל בן עמי - אובלוזינר את חוזר מנכ"ל תשע"ה/12 ב' באלול התשע"ה, 17 באוגוסט 2015, שבו נאסרת האפליה מטעמים של נטייה מינית או זהות מינית. החוזר התפרסם בהמשך למסקנות ועדת החינוך, התרבות והספורט אשר התכנסה ב-20.7.2015 כדי לדון בסוגיה "נוער גאה במערכת החינוך". 

מאמרון הבלוג על הצבת גבולות בגיל ההתבגרות- חלק א' הוא מאמרון ראשון בסדרה של ארבעה מאמרונים שפרסמה כרמית אוזן על הצבת גבולות למתבגר, אילו גבולות וכיצד לעשות זאת? 

עמי סלנט פרסם את מאמרון הבלוג בעקבות Alphonse Mucha, העוסק בתנועה, בחיים ובחושניות, כפי שהם באים לביטוי בציורים ובפוסטרים של אלפונס מוכה (מוחה) וגורמים ליצירות האמנות שלו להראות עדיין חדשניות ורלוונטיות, כמעט כאילו נוצרו בתקופתנו.

עידן כותב במאמרון הבלוג שיעורים לחיים - לא רק מתמטיקה על הצורך לעורר עניין אצל התלמידים במהלך שנת הלימודים. בשנה זו הוא החליט לקבל על עצמו להכניס בדקות האחרונות של כל שיעור עיסוק בתחום כישורי החיים. בשיעור הראשון שהוא עשה זאת הוא התמקד בנושא המנהיגות.

רם פרידמן פרסם מאמרון בשם שיעורי בית הם לא עונש! שבו הוא כותב על הבעייתיות של שיעורי הבית, שמצד אחד נתפסים על ידי תלמידים כעונש ומאידך הם אמצעי לקידום למידה. הוא מציע כמה קווים מנחים שיסייעו להתמודד היטב עם הקשיים הכרוכים בשיעורי הבית ולהפוך אותם לכלי שישרת את מטרתו.

פנינה לבל פרסמה את מאמרון הבלוג לדעת לקבל את השונה באמצעות תקשוב. היא מתארת בו את עשייתה במסגרת התכנית " מורה יוזם תקשוב". מהות העשייה של לבל במסגרת התכנית היא בניית מיזם המפגיש בין תלמידי החינוך הרגיל לתלמידי חינוך מיוחד. 

רם פרידמן מציע במאמרון הבלוג כך נתחיל נכון את השנה האקדמית (מתאים לכל הלומדים) איך להתחיל נכון את השנה האקדמית. הוא מציע כללים שביניהם: ללמוד על כסא ליד שולחן, לזהות האם עדיפה לנו למידה עם מוסיקה ברקע או בשקט ולוודא שקיימים על השולחן עזרי הלימוד המתאימים.

 

אל אוסף כל מאמרוני הבלוג בשלובים.

 

קישורים בשלובים

בקישור האם קריאה מקוונת מגבירה את שטף הקריאה? מסקר פורטל מס"ע מאמר החוקר את השפעת הקריאה מספרים אלקטרוניים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שהקריאה המקוונת עשויה להאיץ את התקדמות קצב הקריאה אך גם על רמות הבנה נמוכות יותר.

ויקי המליצה על הקישור קליטה ושילוב של תלמידים עולים ושל תלמידים תושבים חוזרים בשנת הלימודים התשע"ו << חוזרי מנכ"ל 

הקישור בישראל לומדים יותר, אבל מבינים פחות הוא כתבה על דו"ח של ה-OECD מ-2014, המצביע על כך שמספר שעות הלימוד בישראל גבוה ביחס לממוצע במדינות אחרות בארגון. בכתבה מצויין שחלק מהמבחנים הבינלאומיים מרמזים על כך שאנחנו משקיעים יותר ומשיגים פחות ועולה בה התהייה איך זה ייתכן.

הקישור חוברת דידקטית - שבעה עקרונות להוראה הוא סיקור של פורטל מס"ע על שבעה מאפיינים של  למידה, המספקים בסיס לשבעה עקרונות של הוראה, כפי שמופיעים במאמרו של פרופ' יורם הרפז. בין המאפיינים: ידע מוקדם, מוטיבציה, תרגול ממוקד.

בקישור ספריית משאבים אינטרנטיים מציגה זהר טלמור-רוטבליט ספריית משאבים אינטרנטיים שהיא בנתה, שבה ניתן למצוא פריטים רבים המסווגים לקטגוריות. דוגמאות לקטגוריות: קבלת השונה, די לאלימות, החברה הישראלית, איכות הסביבה, חגים וימי זכרון.

בקישור ויקיפדיה | לומדה מקוונת ללימוד עריכה בויקיפדיה ממליצה אפרת מעטוף על לומדה ללימוד עריכה בויקיפדיה, המתאימה לכל גיל, לעבודה עצמאית לבודדים, עם כיתות, מורים, סטודנטים וכו'.

הקישור הורים נגד טאבלטים: עתירה נגד פרויקט הטכנולוגיה המתקדמת בכיתות עוסק במחאת הורים על תכניות משרד החינוך לרכישת טאבלטים ומחשבים ניידים באמצעות תשלומי הורים. לטענתם, הכנסת הטאבלטים לבתי הספר נעשית בחופזה וללא לימוד מוקדם של היתרונות והחסרונות הצפויים של יוזמה זו. 

אילנה כהן המליצה על הקישור הושק אתר "הכנסת לצעירים". האתר הוקם ופותח על מנת להקנות לילדים הבנה של עקרונות הדמוקרטיה ושל מקומה של הכנסת בדמוקרטיה הישראלית. 

 

 אל אוסף כל הקישורים בשלובים.

 

מצטטים משלובים

על הצבת גבולות בגיל ההתבגרות- חלק א'

...אם כך, מהו גבול? גבול במובן המוכר לנו הוא בעצם קו שתוחם שטח ואומר מכאן עד כאן זה X ומעבר לגבול זה Y. אדם שיוצא לטיול למשל יודע שבדרך כלל לא עוברים גבול ככה סתם- צריך לקבל אישור, לא פעם זה כרוך בתשלום מסויים ולפעמים, פשוט אי אפשר..

אם כך, האם יש מקומות בחיינו ובחיי ילדינו בהם אנו רוצים לומר זאת: "מכאן עד כאן זה X ומעבר לגבול זה Y" ? מה יכול להחליף את X ואת Y במשוואה הזאת? אסור/ מותר, בטוח/ מסוכן, חובה/ רשות.. והאם יש מצב של אישורים מיוחדים? ... וכשיש מחיר, האם אנו מאפשרים להם לשלם אותו ... וכשאי אפשר- עד כמה זה ברור לנו ולהם?

גבולות הם דבר חשוב- לכל אדם יש גבולות (אם נראה לנו שיש אנשים מסויימים שאין להם גבולות- זה רק מפני שהגבולות שלהם רחבים יותר). הגבולות נגזרים גם ממצבים/ אנשים חיצוניים, וגם מצויים בתוכי- תוצאה של נסיון העבר, הסקת מסקנות ועוד.

יש דוגמה (ממש קלישאתית- אבל היא טובה...) המתארת מסיבת ריקודים סוערת על גג רחב ידיים של בניין בן 12 קומות. מוזיקה מצויינת, אנשים מגניבים, אוירה מלהיבה.. דמיינו את עצמכם שם! העניין הוא, שאין מעקה/ גדרות המונעים נפילה. על כן, המוזמנים אינם יכולים לרקוד בחופשיות, הם לא מרגישים בטוחים ואולי אפילו לא מרגישים יציבים. עכשיו, דמיינו את אותה מסיבה בדיוק- אבל עם מעקה. הבטחון חוזר, אפשר להשתחרר ולרקוד בחופשיות.. זה בדיוק כך. גבולות הם דבר חשוב כדי שנוכל להרגיש יציבות ובטחון- יש האומרים כי מקור המילה הוא במילה 'גב' אשר באמת מקנה לנו את אלו. ללא גבולות, יהיו בלבול ומצוקה ולא נוכל לחיות את חיינו בחופשיות...

מתוך מאמרון הבלוג על הצבת גבולות בגיל ההתבגרות- חלק א' מאת כרמית אוזן.

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת