בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 23

1659 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 22:00 @ 04-08-2015

צוות שלובים:


יורם אורעד

ד"ר סמדר בר טל

סוזן צעירי

 

אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

image

 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי שלושה מאמרונים חדשים:

 

עד כמה רלוונטי החינוך הפיני לישראל?

ללמוד ערבית מגיל מוקדם - אבל מסיבות טובות וכראוי

לשם מה צריך בתי ספר?

 

...האם אכן בתי הספר יהיו באמת מיותרים בעתיד ומה בעצם תפקידם?

אחד הצרכים שמנסה בית ספר למלא, הוא החיברות, אותו תהליך של התנסות חברתית ותרבותית מתמשכת, המקנה ליחיד את דפוסי, כללי וערכי התרבות בחברה שלו. בית הספר, הן כמבנה פיזי גרידא והן כקהילה המתקיימת באותו אותו מבנה משרת, או לפחות אמור לשרת, צורך זה. נכון שאפשר לכאורה לקיים תהליך של חיברות גם באמצעים וירטואליים אך הוא יהיה חלקי ומלאכותי. המבנה הפיזי של בתי הספר והקהילה המתנהלת בתוכו יש בהם כדי לקדם אותה באופן העולה בהרבה על האפשרות הוירטואלית.  תהליכים של חיברות המתנהלים באופן בלתי אמצעי, פנים אל פנים, לא דרך מסכים ולא דרך כלים אחרים, אין להם תחליף. מפגשים בלתי אמצעיים שכאלה הם מצרך חיוני ביותר דווקא בחברה בעידן הטכנולוגי המודרני.

בתי ספר נחוצים גם כדי ליצור תחושת שייכות. כדי ליצור אותה, חשוב המבנה הפיזי הכולל בתוכו אזורים משותפים שונים להתוודעות. אין ספק שגם כאן, ניתן ליצור קהילה גם באמצעים וירטואליים אבל יצירתה של קהילה באופן בלתי אמצעי (על ידי מפגשים במבנה פיזי ופנים אל פנים) עשירה יותר, יעילה יותר וגם טבעית לנו יותר כבני אדם.

יש צורך בסביבה הפיזית של בתי הספר ובנוכחות הפיזית של הסגל גם כדי לקדם יכולות רגשיות וערכיות ולא רק קוגניטיביות. הסביבה הפיזית בדמות בית הספר מאפשרת זאת על ידי קשר ישיר ובלתי אמצעי הכרוך בהבעות פנים, בגווני קול, בעצם ראיית הסביבה הפיזית כפי שהיא ולא דרך מסכים. בית הספר מאפשר זאת גם על ידי הזדמנויות של צפייה ומעורבות באירועים בלתי מתוכננים המתרחשים כל העת, דבר שאינו מתרחש בדרך כלל בסביבה וירטואלית.

מתוך מאמרון הבלוג לשם מה צריך בתי ספר?

 

 אל אוסף כל מאמרוני הבלוג המרכזיים בשלובים.

 

 דנים בשלובים

במאמרון הבלוג 25 מיתוסים ותפיסות שגויות בלמידה בסביבה דיגיטלית מונה אברום רותם מיתוסים הנוגעים לארבעה תחומים, עם דף דיון לכל אחד מהם: תפיסות חינוכיות-ארגוניות של שילוב התקשוב בחינוך, הוראה למידה בסביבה דיגיטלית,  "ילידים דיגיטליים" לעומת "מהגרים דיגיטליים" ולמידה והתנהלות ברשת חברתית.

במאמרון הבלוג כשילדים שואלים אם יש אלוהים מפנה קרן סדן אל מאמר קצר שלה על שאלות פילוסופיות, למה הן חשובות ומה לעשות כשילדים שואלים אותן.

במאמרון הבלוג על דמוקרטיה וחינוך לחשיבה ביקורתית מפנה פרופ' חנן יניב אל מאמרון בלוג בשם זה שכתב בבלוג הפרטי שלו חינוך אחר.

ד"ר אברהם פרנק כותב במאמרון הבלוג שלו בית ספר / בית סהר על המספר הגדול של בחינות הבגרות בישראל ועל הנזק שהן מסיבות לחינוך. הוא אומר שהבחינות מהווות את החוויה השלטת החל משלב מוקדם מאד. 

במאמרון הבלוג דרכים לתמוך רגשית בילד בתקופת הבגרויות - פסיפס מציע רם פרידמן דרכים להתמודד עם הדחק בתקופת בחינות בגרות - הרפיה, דמיון מודרך וראיה לטווח ארוך.

רחלי כותבת במאמרון הבלוג התערבות הורים על כך שהתערבות הורית משפיעה על אופן התייחסות הגורמים החינוכיים אל הילד, תופעה היכולה להיות מיטיבה אך גם הרסנית. היא מזמינה חברי רשת לשתף דברים בסוגיה.

יורם אורעד משתף במאמרון הבלוג קול הדרך...למדיניות ולמחקר - פאנל דברים שנאמרו על ידי ד"ר מיכל גולן, פרופ' יורם הרפז, פרופ' נמרוד אלוני וחיליק טרופר בתגובה לשאלה מה מפריע לכם יותר בתפיסת בית הספר על ידי התלמידים - זה שהוא מפעל או זה שהוא בית כלא.

רותי בן ישי כותבת במאמרון הבלוג "להציל את ים-המלח" - התנסות מרתקת בלמידה שיתופית - סיכום ופתיחה על פרוייקט חקר שלה. הפרויקט ניסה להפגיש את התלמידים משתי כיתות עם הבעיות העיקריות הקשורות לים המלח והפתרונות האפשריים. במטרה לקיים את למידת החקר הזו, היא שכנעה מורות מביה"ס האזורי השש –שנתי בעין-גדי לחבור אליה.

רם פרידמן כותב במאמרון הבלוג כדאי לטעות: 3 כלים למורים לעידוד למידה מטעויות על שלושה כלים מעולים שאפשר ליישם ביחד עם התלמידים כדי לעזור להם להתמודד עם טעויות ולהפוך אותן לכלי ללמידה והתקדמות.

במאמרן הבלוג אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון - חוזר מנכ"ל מעודכן מסב אייל בן עמי אובלוזינר את תשומת הלב לחוזר המנהל הכללי העדכני ביותר של משרד החינוך בנוגע לאקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון. בחוזר זה מוצגים חידושים באשר לאירועי אלימות על רקע להט"בופוביות ודרכי פעולה המחייבות את הגורמים המקצועיים בבית-הספר ובמשרד החינוך.

פסגת שירותי רווחה פרסם את מאמרון הבלוג סכנות ברשתות החברתיות .

פרופ' חנן יניב פרסם את מאמרון הבלוג ילדות מאושרת.

כרמית אוזן פרסמה את מאמרון הבלוג ריח מוכר.. שבו היא כותבת על המושג 'אזור הנוחות'. זהו האזור המגביל, התוקע, הלא מאפשר, האזור שמשאיר אותנו בלופ שממנו אנחנו מעוניינים להיחלץ ובכל זאת אנחנו קוראים לו 'אזור הנוחות'.

 

 אל אוסף כל מאמרוני הבלוג בשלובים.

 

קישורים בשלובים

יורם אורעד המליץ על הקישור התנ"ך בקומיקס | קינת דוד ועוד … ובו אפרת מעטוף מציגה סרטון המיועד לשיעורי תנ"ך, שמצאה ברשת, המתאר את קינת דוד בקצרה. הסרטון הוא חלק מסדרת סרטוני התנ"ך בקומיקס מבית סנונית.

כרמית אוזן המליצה על הקישור על ממשיות וכנות בחינוך ובהוראה

יורם אורעד המליץ על הקישור בית ספר / בית סהר שבו ד"ר אברהם פרנק כותב שהרעיון להחזיק את התלמידים בכיתות במהלך שתים-עשרה שנות בית הספר, לשם עיסוק בלתי פוסק בבחינות על החומר הנלמד, מעוות ומרוקן מן הלמידה כל מידה של ערך ומשמעות. 

אודי מלכה המליץ על הקישור החינוך בעידן הטכנולוגי שבו הוא מציג מאמר שלו הדן בהשלכות השימוש במסכים ועל השפעותיהן של הרשתות החברתיות על ילדים ונוער.

אודי מלכה המליץ על הקישור ההישגים עוברים בתורשה שהוא מאמר העוסק בניסיונות להגדיר מהי אינטליגנציה, ביקורת על מבחני אינטליגנציה, הקשר שבין גנים וסביבה לאינטליגנציה וגם בקשר הטכנולוגי.

כרמית אוזן המליצה על הקישור אם הרעיון של שגרה בטוחה נשמע לכם רצוי וטוב, כדאי שתקראו את המאמר הזה.. 

איציק המליץ על הקישור Lessoons - מציאת מורים פרטיים, שבו ניתן למצוא מורה פרטי בתחומים מגוונים לפי אזור מגורים, תחום, מוסד אקדמי ועוד!

אלכס המליץ על הקישור הקושי של ילדי בעלי קשב וריכז בלימוד התלמוד בבלי ודרכי הטיפול

יורם אורעד המליץ על הקישור תלקיט מיומנויות דיגיטליות תלקיט שימושי ויעיל למדריכים ולמורים, המציג מגוון אפשרויות לשילוב שימוש בכלים דיגיטליים בתחומי הדעת מתוך מטרה פדגוגית ולצורך פיתוח מיומנויות הלומד.

 

אל אוסף כל הקישורים בשלובים.

 

מצטטים משלובים

...תלמידים בעלי הישגיות גבוהה הם לרוב אלו שנוטים לייחס את כישלונותיהם ואת הצלחותיהם לגורמים פנימיים, ולכן מסוגלים להפיק לקחים, להשתפר ולהגיע להישגים גבוהים. אולם דחק, לחץ חיצוני והיעדר תמיכה רגשית – במהלך תקופת הלימודים בכלל ובתקופת הבגרויות בפרט – אינם תורמים לכך שהילד יאמץ גישה בריאה כזו, אלא להפך. מה המסקנה? לפני שנדחק בילד לשבת וללמוד, ננסה את הדרכים הבאות:

דרכים יעילות להתמודדות עם הדחק

הרפיה: קיימות שיטות רבות להרפיה, שעשויות לסייע לילד שלנו להתמודד עם פחדים ולחצים. רובן מתרגלות נשימות סדורות וארוכות, הרפיה מובנית של השרירים והגעה למצב של נינוחות. ההרפיה יעילה רק אם היא מתורגלת באופן קבוע ותדיר, בסיטואציות רגילות ולא במצבי לחץ קיצוניים. באופן כזה הגוף לומד להכיר את תחושת השלווה והרוגע, וכאשר נידרש להגיע למצב של רוגע בסיטואציה של לחץ או חשש – ההרפיה יחד עם זיכרון הגוף במצב השלווה והרוגע יצליחו להקטין את התחושה הלא נעימה. ..

דמיון מודרך: שיטה זו נועדה להתמודד עם פחדים וחששות או לפתח מוטיבציה לפעולות מסוימות, כמו לימודים. קיימים סוגים שונים של תרגילי דמיון מודרך, אך העיקרון הבסיסי דומה: האדם מתבקש לתאר סיטואציה מוחשית ככל שניתן, שבה הוא נמצא במרכז כדמות שחווה את הסיפור. עליו להרגיש שהוא חווה את הסיטואציה ברמה כזו שהוא שומע את הקולות, מריח את הריחות ומרגיש את התחושות, כדי שההתרחשות תהפוך אמתית עבורו.
במקרים של התמודדות עם לחצים יכול הסיפור בדמיון המודרך לתאר למשל סיטואציה של התמודדות עם הפחד שמסתיימת בכך שמתגברים עליו... 
ראייה לטווח ארוך: החשיבה הילדית מתמקדת בעיקר בהווה ומתקשה להבחין בתמונה הרחבה והגדולה. כתוצאה מכך, ילדים ומתבגרים עלולים לאבד פרופורציות ולהעצים באופן חסר כל היגיון חוויות לימודיות מסוימות. כל בחינה נתפסת כהזדמנות חד-פעמית וכל כישלון כבלתי הפיך. איבוד הפרופורציות גורם להתרגשות יתר, לחרדות ולפחדים מוגזמים, ואינו תורם לריכוז ולתהליך הלמידה...
אנו ההורים יכולים להשתמש בכלי שנקרא: יום-שבוע-חודש. בכלי זה נשאל את הילד לאחר שחווה תסכול או כישלון כלשהו, האם מחר עדיין תהיה לכישלון הזה משמעות זהה. אם תשובת הילד היא חיובית, נשאל אותו את השאלה הזו לגבי עוד שבוע, עוד חודש, וכך הלאה. עד שהתשובה שלו תהיה שלילית. ההבנה של הילד שבמרחק זמן כלשהו לכישלון העכשווי כבר לא תהיה אותה משמעות (למשל כשיעברו כבר שלוש בחינות במקצוע הזה) יוצרת אפקט מרגיע, כמעט מיידי.

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי דרכים לתמוך רגשית בילד בתקופת הבגרויות - פסיפס מאת רם פרידמן.

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת