בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 22

2069 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 08:05 @ 05-05-2015

צוות שלובים:


יורם אורעד

ד"ר סמדר בר טל

סוזן צעירי

 

בתקופה שבה האביב כבר בעיצומו והקיץ הולך וקרב אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

image 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי שלושה מאמרונים חדשים:

 

איפה היוזמה שלי - איך להצמיח ולקדם יוזמות מורים?

מרוב כלים לא רואים חינוך - הכלים הדיגיטליים שמאיימים על החינוך

מנתקים את הקשר בין הלימוד לבין תחומי הדעת

 

...כלים דיגיטליים בתחום החינוך יש בהם כדי לקדם מטרות חינוכיות אמיתיות, מעבר לכאלה שהינן בגדר חיסכון בזמן ויעילות הפעלה. בשימוש נבון הם מסוגלים לקדם מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, פיתוח ערכים, שיתופיות ועוד. יחד עם זאת, צריך להבין ולהפנים שלכלים דיגיטליים אין חשיבות בפני עצמם אלא בתור כאלה המסוגלים, תוך הפעלה נכונה, להשיג את המטרות החינוכיות הנדרשות. כיום, מערכת החינוך מעניקה להם חשיבות מוגזמת. כדי להפיק מהם תועלות חינוכיות כדאי לחשוב כיצד לשלבם נכון במלאכת החינוך. אפשר לעשות זאת למשל על ידי הדרכה שמתמקדת בצרכים החינוכיים, בעדכון מתמיד של פלחים שונים של מורים תוך התחשבות בתחום הדעת שלהם ובשכבת הגיל אותה הם מלמדים. כדאי גם לצמצם את מגוון הכלים הדיגיטליים בהם משתמשים כדי לפנות מספיק משאבים קוגניטיביים לתהליך החינוכי עצמו. ומעל לכל אלה יש לזכור שהמטרה החשובה באמת היא החינוך עצמו ולא לימוד הכלים הדיגיטליים. 

מתוך מאמרון הבלוג מרוב כלים לא רואים חינוך - הכלים הדיגיטליים שמאיימים על החינוך

 

אל אוסף כל מאמרוני הבלוג המרכזיים בשלובים.

 

 דנים בשלובים

במאמרון הבלוג מישחוק הבחירות 2015 מזמין אותנו חנן גזית לשחק בתוצרים נבחרים שפותחו בהנחייתו על ידי הסטודנטים  שלו בסדנת גיימיפיקיישן של מותגים, ארגונים ומערכות חינוך. כל פעילות משחקית יכולה להוות פתח לדיון: אחריות אישית ואחריות ציבורית, מי קובע את סדר היום, חשיבות ההשתתפות בבחירות לדמוקרטיה הישראלית וגם איך מניעים לפעולה בהנאה. 

רם פרידמן כותב במאמרון הבלוג מיקום זה הכל: לבחור סביבת לימוד נכונה - טיפים מפסיפס על חשיבות המיקום באפקטיביות של הלמידה. סביבת לימוד נכונה היא כזו המעודדת ומאפשרת למידה, נותנת מקום לחשיבה, מסייעת לריכוז ומונעת הסחת דעת. פרידמן גם נותן כמה טיפים לארגון מקום נכון, האפקטיבי ללמידה.

במאמרון הבלוג פדגוגיה חדשנית  במסגרת יום העיון "מיז"ם" (מרצים יוזמים ומחדשים) במכון מופ"ת, קורא יורם אורעד למשתתפים לתאר בקצרה מהי פדגוגיה חדשנית בעיניהם. בעקבות הקריאה הופיעו 31 תגובות.

לי רן כותבת במאמרון הבלוג אתר לשיתוף תוכן חינוכי - מעולה לאנשי חינוך על אדיופדיה  , על אתר לשיתוף תכנים חינוכיים. ההרשמה לאתר היא חינם. גולשים מעוניינים מוזמנים לשתף תכנים. תכני האתר מתעדכנים באופן קבוע וניתן למצוא תכנים במגוון נושאים ומקצועות: חגים, עונות השנה, חשבון, תנ"ך, ספרות, הסטוריה, אנגלית ועוד.

במאמרון סביבת לימוד נכונה: איך משנים הרגלים (כתבה שלישית) - פסיפס כותב רם פרידמן על סביבת לימוד נכונה ושינוי הרגלים שיאפשרו למידה תקינה. עיצוב סביבת הלימוד, כותב פרידמן, הוא אחד הסודות הקשים ליישום. כל רעיון חדש, מעצם טבעו, זורק אותנו מעט לאחור. כל התנסות הכרוכה בשינויים בסביבת הלמידה עשויה לעכב תחילה במידה מסוימת, אך לאחר ההסתגלות להרגלים הנכונים של העבודה והלמידה היעילות,  הביצועים הלימודיים יגברו באופן משמעותי.

במאמרון הבלוג תוכניות מערכתיות ארציות ללמידת זכויות התלמיד, משרד החינוך כותב אייל בן עמי אובלוזינר על תכנית לימודים שחוברה במטרה להטמיע את תיקון חוק זכויות התלמיד, בהקשר של הנוער הלהט"בי. התכנית צורפה בפברואר 2015 למאגר התכניות הארציות ללמידת זכויות התלמיד של משרד החינוך. היא מיושמת כבר בבתי-הספר של רשת אנקורי, בבית-ספר "עירוני ה'" בתל-אביב, בבית-הספר הדמוקרטי "עיינות ירדן", בבית-ספר "בויאר" בירושלים, ובאורט "פסגות" בכרמיאל ומקדמת דיאלוג משמעותי בין תלמידים הטרוסקסואליים לבין תלמידים להט"בים.

עמי סלנט מדווח במאמרון הבלוג מאגר המידע הבינלאומי באנגלית : תחקירים ביוגרפיים על מאגר המידע הבינלאומי באנגלית. זהו מאגר ייחודי המדווח על סקירות ספרים וספרי ביוגרפיה חדשים ומרתקים. הוא מכסה את כל ערוצי הספרים החדשים בעולם ודולה מתוכם את הביוגראפיות  המעניינות והראויות לעיון . מטרתו להיות פורטל מרכזי של כל ספרי הביוגרפיה באנגלית שהתפרסמו לאחרונה.

יורם אורעד כתב במאמרון הבלוג המודל המקוון איחוד מול ייחוד על המאמר מודל מקוון "איחוד מול ייחוד" - פיתוח מקצועי בתחומי הדעתשנכתב על ידי דליה פניג, סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית ומנהלת אגף א לפיתוח פדגוגי, במשרד החינוך. המאמר מציג מודל המכוּון ללמידה משמעותית בתחומי הדעת. המודל מהווה מסלול נוסף על שני המסלולים העיקריים הקיימים - המסלול הדיסציפלינרי והמסלול הכללי (הגנרי). הראשון (המסלול הדיסציפלינארי) הוא מסלול שלפיו מורי כל תחום דעת לומדים  תכנים ומיומנויות בתחום הדעת שלהם. לעומת זאת, השני (המסלול הכללי) הוא מסלול חוצה דיסציפלינות שבו עובדי הוראה עוברים תהליכי פיתוח מקצועי בנושאים חינוכיים מגוונים הכוללים גם מיומנויות הוראה-למידה- הערכה גנריות. המודל החדשני המקוּון  "איחוד מול ייחוד" משלב את שני מסלולי הפיתוח המקצועי - הדיסציפלינרי והגנרי.

אייל בן עמי אובלוזינר סוקר במאמרון הבלוג החינוך המיני בישראל - משמרנות, מוסר ומניעת מחלות לתפיסה חיובית, התפתחותית והוליסטית את התפתחותו של החינוך המיני בישראל החל משנות ה-70 ועד שנת 2014 . בשנות השבעים התאפיין החינוך המיני בשיח שמרני, פוריטני ומוסרי. בשנות השמונים צפו שאלות רבות מצד מעגל המחנכים, היועצות והנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי. בשנת 2014  נאסרה אפליה מטעמים של נטייה מינית או זהות מגדרית של הילד או של הוריו.

עמי סלנט מתאר במאמרון הבלוג הושלם שלב ב' של מאגר מלחמת העצמאות את השלמת השלב השני של המיזם המקוון "מאגר מלחמת העצמאות ". המיזם, שהוא אינדקס מקוון, פותח בשנים 2014-2015 והוא ממויין לנושאים כגון : שלבי הלחימה , זירות הלחימה , החטיבות הלוחמות , יישובים במערכה , יחסי כוחות והיסטוריוגרפיה של מלחמת העצמאות . האינדקס מציע למשתמשים בישראל מיפוי שיטתי של מקורות המידע הזמינים באינטרנט .

 

אל אוסף כל מאמרוני הבלוג בשלובים.

 

קישורים בשלובים

יורם אורעד המליץ על הקישור To be education | משחק תפקידים לקיום דיונים סביב דילמה או שאלת חקר שהוא מאמרון בלוג של אפרת מעטוף המציג פלטפורמה מקוונת המאפשרת קיום משחק תפקידים מאורגן. מספר המשתתפים יכול להיות קטן אך הוא יכול להיות גם גדול ולהגיע ליותר ממאה משתתפים.

כרמית המליצה על הקישור בואו ניקח את החינוך בידיים

חנן גזית המליץ על הקישור מישחוק הבחירות 2015 שהוא פעילות של מישחוק שנועדה לתרגל את נושא הבחירות.

כרמית המליצה על הקישור  קשיים חברתיים אצל ילדים הדן בילדים רגישים שחווים את הקשיים החברתיים בעוצמות גבוהות. 

יורם אורעד המליץ על הקישור גורמי משיכה ודחיה בבחירת מקצוע ההוראה שהוא סיקור הרצאה הדנה במחקר שמטרתו זיהוי מוקדי המשיכה ומוקדי הדחיה של מקצוע ההוראה והתוויית דרכי פעולה שיהפכו את ההוראה לאטרקטיבית בעיני מועמדים ראויים.

כרמית המליצה על הקישור הדחקות- אם נכיר את עצמנו יותר נוכל להיות ביחסים טובים יותר עם עצמנו ועם הזולת העוסק באכילה בלתי נשלטת, שינה מוגזמת, או כל עיסוק בלתי פוסק בדבר כלשהו. אלו הם ה'דרכים' בהם אנו מחביאים את רגשותינו מפני עצמנו. 

בקישור מדוע קורסי מוק הם מעולים להתפתחותם המקצועית של מורים מסבירה קריסטן היקס ( Kristen Hicks) מדוע כדאי למורים להשתמש בקורסי מוק להתפתחותם המקצועית: הם נוחים לשימוש, חלקם מוכר לגמול ויש בהם כדי לשפר את עבודת המורה.

לי רן המליצה על הקישור פורטל שיתוף תוכן חינוכי ואקדמאי. הקישור הוא, אדיופדיה, אתר שהוקם עבור אנשי החינוך. באתר ניתן למצוא, לשתף ולהעביר  ידע.

אילנה כהן המליצה על הקישור סרטוני הדרכה לאנשי חינוך באתר "הלב, היחידה לסימולציה בחינוך" באוניברסיטת בר אילן שבו מוצגים מגוון סרטוני הדרכה בנושא ניהול קונפליקטים ומיומנויות תקשורת. הסרטונים מיועדים לאנשי חינוך: מורים, מנהלים, מתמחים.

אילנה כהן המליצה על הקישור הקטלוג החינוכי של משרד החינוך המרכז במקום אחד את כלל מוצרי החינוך בישראל במטרה להעלות את רמת השימוש באמצעים דיגיטליים במערכת החינוך ולייעל את תהליכי הלימוד.

הקישור calameo | ספר דיגיטלי הוא מאמרון של אפרת מעטוף המציג כלי ליצירת ספר דיגיטלי בשם Calameo . הכלי מאפשר, בין היתר, העלאת קבצים במגוון פורמטים, דפדוף מימין לשמאל ומשמאל לימין והטמעה באתר. 

אילנה כהן המליצה על הקישור מאגר כתבי עת בעברית באתר הספרייה הלאומית המציג מאגר כתבי עת בעברית. באוסף מבחר מגוון של כתבי עת בתחומי דעת שונים בגישה ישירה מהבית ובחינם.

 

אל אוסף כל הקישורים בשלובים.

 

מצטטים משלובים

...נדמה לי שאיש לא יכחיש שיוזמות הן דבר מבורך ורצוי, במיוחד בישראל - אומה הידועה גם בשם אומת הסטארטאפ, שבה חברות הזנק (חברות סטארטאפ) ויוזמותיהן המרובות והיצירתיות הן לחם חוק. אז מה שנכון לגבי חברות הזנק נכון כנראה גם לגבי מורים יזמים וחבורות של מורים יזמים שאולי ישתפו ביניהן פעולה. יש חשיבות גדולה מאד להובלת יוזמות חינוכיות דווקא על ידי מורים משום שהם הוגים ומגשימיים אותן מתוך מניעים חינוכיים טהורים ולא מתוך מניעים שעיקרם כלכליים, כמו בחברות ההייטק. כדי לאפשר באמת יזמות כזו, המורים היזמים זקוקים לפניות מחשבתית, לזמן ולמשאבים. את אלה ניתן להשיג על ידי הקצאת מקום פיזי הולם, תשתיות וכסף הן למורים היזמים והן ליוזמותיהם, על ידי מתן מעמד ראוי ליזמות בחיי בתי הספר ועל ידי קידום היוזמות והפצתן.

 

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי  איפה היוזמה שלי - איך להצמיח ולקדם יוזמות מורים?

 

 

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת