בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 21, ינואר 2015

1984 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 18:38 @ 22-01-2015

צוות שלובים:


יורם אורעד

ד"ר סמדר בר טל

סוזן צעירי

 

לקראת ט"ו בשבט אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

 image

 

 הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי חמישה מאמרונים חדשים:

 

...אחד מגורמי השחיקה החשובים האחרים הוא המסרים החינוכיים הרבים מדי שהמערכת משדרת. המערכת עמוסה מדי במסרים ויש לצמצמם כך שהמורה באמת יוכל להתחבר אליהם ולנסות להגשימם. כמו כן, חסרה תמיכה מקצועית ורגשית הדדית בקרב המורים. קיומה או היעדרה של תמיכה מקצועית הדדית הוא קריטי במיוחד כאשר מדובר במורים חדשים ש"נבהלים" מן המצב האמיתי שהם פוגשים בתחילת דרכם בהוראה ומן הפער העצום בינו לבין התדמית שהצטיירה אצלם במהלך לימודי הכשרת המורים שלהם. בעיות משמעת מהוות גם הן גורם משמעותי לשחיקה. אין ספק שתפקוד המורה בכיתה משפיע על משמעת תקינה או בלתי תקינה. מצד שני, מקורן של חלק מבעיות המשמעת הוא חיצוני כגון הרגלים שהביאו אתם התלמידים מן הבית והרגלי תלמידים שמקורם בתרבות בה אנו חיים. בשני המקרים, תמיכה של צוות עשויה לרכך את עוצמתו של גורם שחיקה רב חשיבות זה...

מתוך מאמרון הבלוג מורים תחת מכבש השחיקה

 

 דנים בשלובים

רם פרידמן דן במאמרון הבלוג מדריך לסטודנט: 9 חוקי זהב לניהול הזמן על ניהול נכון של זמן כדי לעמוד במטרות האקדמיות. בין החוקים: ביצוע מטלות מוקדם ככל האפשר, ניצול שעות הערנות לביצוע משימות שדורשות מחשבה וריכוז וקביעת מועדי לימוד בזמנים מעשיים.

נעמי בר-זיו דנה במאמרון הבלוג סערה בחינוך 3 - החינוך המקצועי על הצורך להחזיר את החינוך המקצועי לבתי הספר אך באופן שונה משנעשה בעבר. היא מצדדת בפתיחת מגמות מקצועיות מכובדות בהם לומדים גם לימודים עיוניים.

יאיר פרבי עוסק במאמרון הבלוג צבעים, פעמיים כי טוב - כלים לכיתה בשני כלים לשימוש בכיתה. אחד מהם מאפשר ליצור שרשור הודעות טקסט/סמס בין דמויות מומצאות, למשל שרשור הודעות הטקסט האפשרי בין נפוליאון לאדמירל נלסון, לו היה סמס בזמנם. השני מאפשר ביצוע הגרלות בין תלמידים, למשל בין נושאים להכנה או בין מאכלים שיש להכין לאירוע קרוב. 

חובב יחיאלי כותב במאמרון הבלוג על חינוך וכלכלה: האם איבדנו את היכולת לתת לתלמיד עתיד תעסוקתי? על הבעיה החריפה של בית הספר הנדמית כבלתי פתירה - להכין את תלמידיו לעולם התעסוקתי של עוד 20-30 שנה.

חנן יניב כתב את מאמרון הבלוג למידה זה עניין של מודעות – מודל חדש ללמידה כאורח חיים.

עמי סלנט מתאר במאמרון הבלוג תת-מאגר מלחמת העצמאות  אינדקס שיטתי של מקורות מידע באינטרנט על מלחמת העצמאות  במסגרת פורטל ההיסטוריה  "רגעים היסטוריים" . האינדקס המקוון , הידוע בשם תת-מאגר מלחמת העצמאות  פותח במשך חודשים ארוכים בשנת 2014 והוא ממויין לנושאים כגון : שלבי הלחימה , זירות הלחימה. 

יאיר פרבי דן במאמרון הבלוג לחפש טוב, לחפש נכון, לחפש מדויק - מיומנות לחיפוש באינטרנט על חיפוש יעיל באינטרנט. בין היתר הוא מציע לברר קודם היטב בינינו לבין עצמנו מה אנו מחפשים. בנוסף, בחיפוש מתקדם, ניתן להגיע לתוצאות הרבה יותר מדויקות מאשר בלעדיו. פרבי כותב גם על מיומנות הערכת אתרים ולמה צריך להעריך אותם. 

חנן יניב כתב את מאמרון הבלוג טינקרינג: על יצירה, יצירתיות, טכנולוגיה ולמידה ועל ׳כוחות מניעים׳.

במאמרון הבלוג מהם נושאי החינוך המעוותים טוען פיני שרק שינוי מהותי הקורא את המפה החברתית בישראל הוא שיתחיל להביא שינוי בחשיבה, שינוי בתפיסה ושינוי בתוכן שתוצאתו תהיה אוכלוסיה חכמה יותר. כדי לבצע זאת צריך להתחיל בשינוי התפיסה של "מי אנחנו", "מה אנחנו", מה אנחנו עושים ומה אנחנו שווים.

 

קישורים בשלובים

כרמית המליצה על הקישור למדת להיות מורה. האמנת כי ביכולתך להביא משהו מיוחד לילדים...

יורם אורעד המליץ על הקישור ״זו מהפכה שתפתח דלת חדשה להבנת הפדגוגיה״  ביג דאטה הוא מונח המתייחס ליכולות הטכנולוגיות החדשות שנוצרו כיום, המאפשרות לאגור כמויות עצומות של נתונים, לנתחן ולהסיק מהן מסקנות בזמן קצר. קנת קוקייר מסביר ש״ביג דאטה" מאפשר לזהות מה עובד עבור מי בתחום הלמידה, ותחת אילו נסיבות.  

כרמית המליצה על הקישור את כועסת על עצמך שכחת את כל העקרונות, התקוות, האידאלים הנעלים לשמם הגעת לבית הספר.  בקישור שואלת את עצמה הכותבת מה היינו רוצים שהמורה ייצג כלפי התלמידים, איזו דוגמה יביא להם ומה היינו רוצים שילדינו יקבלו הלכה למעשה ממוריהם מלבד ידע? 

סמדר בר טל המליצה על הקישור סירט ויג'ניה, Ultimaker: "פיתוח מדפסות בתלת מימד בקוד פתוח תורם לאנושות כולה".

אילנה כהן המליצה על הקישור פרויקט "להציל את הספרים" במרכז לוין קיפניס לספרות ילדים, שהוא דיווח על הפרויקט "להציל את הספרים", שבמסגרתו תועלה מדי שבוע לאתר מרכז לוין קיפניס יצירה קלאסית לילדים.

יורם אורעד המליץ על הקישור שימוש בקבוצה סגורה בפייסבוק כחלק מקורס מקוון, שבו פורטל מס"ע מסקר מאמר המציג תוצאות סקר שנערך בקרב סטודנטים המשתמשים בקבוצה סגורה בפייסבוק כחלק מקורס מקוון. 

סמדר בר טל המליצה על הקישור דילמת המורה היזם.

סיגל קרני המליצה על mindcet של מט"ח, מרכז לחדשנות ולפיתוח טכנולוגיות בחינוך, מייסודו של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח).

סיגל קרני המליצה על הקישור מפרש- חממה ליזמות חינוכית .

ניצן אליקים המליץ על הקישור לינו. לינו הוא כלי חינוכי.

רונית המליצה על הקישור הענן החינוכי, שבו ניתן למצוא את כל השרותים והכלים המונגשים למערכת החינוך.

אילנה כהן המליצה על הקישור "אני שארלי, אני יהודי, אני צרפתי" - בין העיתון למרכול הכשר - פעילות לתלמידים בחינוך העל יסודי ,שבו פעילות חינוכית העוסקת ברצח במערכת העיתון "שארלי הבדו" ובמרכול היהודי "היפר כשר". הפעילות מציעה לבחון את האירועים ולדון במשמעותם לקהילה היהודית בצרפת ולערכי העולם החופשי.

 

 

מצטטים משלובים

כולנו או לפחות רבים מאתנו, מעוניינים בשלב מסוים של חיינו המקצועיים, כאשר אנחנו מגיעים לבשלות מספיקה ולרמה מספיקה, להתקדם בתחום בו אנו עוסקים, לעבר תפקידי הנהגה. דבר זה איננו שונה אצל מורים. כיום, דרך מקובלת למימוש שאיפת של מורים לעסוק בתפקיד של הנהגה חינוכית, היא לתת בידיהם תפקיד ניהולי – למשל ניהול בית ספר או ריכוז שכבה. אך האם זו באמת הדרך הנכונה ביותר לכולם? האם זו הדרך שיהיה בה ריצוי אופטימלי של מורים המעוניינים להנהיג ושתענה באופן הטוב ביותר על שאיפתם להענקה ולהפצת הערך שלהם לרבים אחרים? האם זוהי הדרך הטובה ביותר שתעניק להם תחושה של נתינה? ...דבר זה רחוק מלהיות נכון. הדרך המקובלת כיום מעניקה מענה רק לחלק מן המורים, וליתר דיוק לאלה מביניהם שמתחברים אל ההיבט האדמיניסטרבי, הכספי, הארגוני, הפוליטי והלוגיסטי של הדברים ולא פחות חשוב - לאלה שמוכנים לוותר על הקשר האינטימי עם התלמידים בעבור התפקיד הניהולי. כאן צריך לציין שבישראל מחנכים בתפקידי ניהול, כגון מנהלי בתי ספר ובוודאי מרכזי שכבות, עדיין שומרים בדרך כלל על קשר אינטימי עם התלמידים, למרות שבקנה מידה פחות משמעותית מהקשר שהיה להם לפני קבלת התפקיד הניהולי. לרוב, מורים ומרכזי שכבות בישראל מלמדים בעצמם תלמידים, בנוסף לתפקיד הניהולי שלהם. זוהי חלק ממסורת חיובית מאד לטעמי, שהשתרשה אצלנו. לכן, גם אם מדובר על קבלת תפקיד ניהולי אין מדובר בדרך כלל על ניתוק קשר אינטימי עם התלמידים. אבל כדי לעסוק בתפקיד ניהולי יש צורך, כאמור, בכמה כישורים אדמיניסטרטיביים, כספיים, ארגוניים, פוליטיים ולוגיסטיים שאינם בהכרח נחלתם של כל המורים, וגם לא בהכרח מעניינים אותם.

 

מתוך מאמרון הבלוג המרכזי איך לקדם מורים לתפקידי הנהגה?

 

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת