בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 20, אוקטובר 2014

2047 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 18:22 @ 22-10-2014

צוות שלובים:
יורם אורעד
ד"ר סמדר בר טל
סוזן צעירי

תקופת "אחרי החגים" הגיעה וגשם ראשון כבר ירד ברחבי הארץ, מבשר את הגשם הרב שעוד יגיע, כך נקווה. אנו שמחים להגיש לכם את הגליון החדש של חדש בשלובים, עלון רשת שלובים.  בגליון החדש מוגש לכם מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 image

 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי ארבעה מאמרונים חדשים:

 

...אינני יודע בדיוק למה הכוונה בהפיכתן של המכללות להוראה למוסדות להשכלה גבוהה ומהם המניעים לעשות כן. המחוייבויות והמגבלות של מוסד אקדמי איכותי ומתוך כך, גם של איש אקדמיה איכותי שונים באופן מהותי מאלה של מורה איכותי. אקדמיה, מעצם טיבה, מתרכזת במחקר מדעי שיטתי קר ותכליתי...מחקרים המתבצעים באקדמיה בתחום החינוך ובתחומי הוראת המקצועות השונים הם בעלי חשיבות גדולה להבנת תהליכים חינוכיים ולהבנת מושגים ועקרונות של תחומי הדעת לסוגיהם. מחקרים כאלה בהחלט יכולים לסייע למורים לשיפור עבודתם - בהבנת סיטואציות חינוכיות שונות, בהוראה נכונה ויעילה של מושגים, בגיבוש החלטות חינוכיות שונות ועוד. מצד שני, אינני משוכנע שהכשרת מורים לעריכת מחקרים אקדמיים מהווה תנאי הכרחי ובוודאי שלא תנאי בל יעבור, למורים כחלק מהכשרתם. מורים אמורים להיות אמונים על חינוך תלמידים, להקשיב לתלמידים ולסייע לתלמידים. ... אופיים של התחומים (חינוך והוראה) מכתיבים התמקדות ייחודית, שאיננה אקדמית. כדאי להכשיר מורים באופן  בו יש להתמקד בעבודת החינוך וההוראה וללמוד עקרונות חינוכיים שיסייעו להם לתכנן את מהלך הלמידה של תלמידיהם, לעסוק בשיטות לאבחון בעיות דידקטיות אצל תלמידים, בטיפול במושגים מוטעים, בהתמודדות עם בעיות של חיברות אצל התלמידים. כדאי לערוך אתם סדנאות לטיפול במשברים חברתיים במסגרת כיתתית או במסגרת חינוכית אחרת, לטיפול בקונפליקטים המתהווים בין תלמידים. בצד הרגשי כדאי לעסוק באבחון של בעיות רגשיות ובדרכים להתמודדות אתן. כדאי גם לטפל באופן בו יש לנהל כיתה, הן במובן הלוגיסטי והן במובן הפדגוגי דידקטי.

 

מתוך מאמרון הבלוג האם יש צורך באקדמיזציה במכללות למורים? 

 

דנים בשלובים

במאמרון הבלוג כיצד נגדיר יעד בית ספרי אפקטיבי? דן חובב יחיאלי בלמידה משמעותית. הוא שואל האם יעד הלמידה המשמעותית הוא יעד טוב, האם זהו מס שפתיים כלפי רפורמת ישראל עולה כיתה או האם זו תחילתו של שינוי אמיתי.

אייל בן עמי כתב מאמרון את מאמרון הבלוג תכנית ניר על-שם ניר כץ ז"ל של ארגון הנוער הגאה (איגי) שבו הוא מציג תכנית המבוססת על מודל אמריקני שמטרתו ליצור שותפות ושיחה עמוקה בתוך קהילות בהן חי נוער גאה והטרוסקסואלי יחדיו.

ד"ר אלכס שניידר כתב את מאמרון הבלוג הפסיכופדגוגיה -למידה חברתית רגשית כדרך להעצמה בית ספרית המצביע על חשיבות הגורם הטיפולי-ייעוצי והגורם הפסיכולוגי  לתפקוד הצוות המוביל ולסגל בית הספר כולו.

במאמרון הבלוג למידה חוֹשְׁבַנִית  כותב פיני על גישה חינוכית להוראה מורכבת שבמרכזה הפרדה מוחלטת בין שני מושגים: חינוך והוראה. הלמידה החושבנית ממוקדת בהוראה ולא  בחינוך,  שביניהם, בין חינוך להוראה, מתקיים הבדל  ניכר.

יאיר פרבי כותב במאמרון הבלוג צבעים, פעמיים כי טוב, עוד שבועיים ראש השנה ובגוגל יש חידושים על שני תוספים ל לGoogle Drive. האחד הוא הוספת סימן מיוחד בעזרת הצייר.

ניפגש כותב  במאמרון הבלוג בית הספר כארגון קהילתי על דבריה של קרן טל, על כך שבית הספר הוא ארגון לומד, קהילתי וחברתי וככזה עליו להרחיב את השפעתו ולמנף את הכוחות הקהילתיים. האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות מאפשרות הזדמנויות להעצמת הלמידה ולפיתוח קשרים בין חברי הקהילה, הורים, תלמידים ומורים. 

אודי מלכה כתב במאמרון הבלוג  כתבה בערוץ 10 על ויקיפדיה על כתבה טלוויזיונית שדנה בויקיפדיה. הכתבה הסתיימה בסיכום שהמסר שלו הוא שאין רע בשימוש בויקיפדיה אך זהו מקור כללי המפנה בעצמו למקורות אחרים לשם התעמקות בהם וכי הערכים בה לעיתים אינם מעניקים מידע מספק. הוא מציין שעלתה בו המחשבה שאיש לא ציין את העובדה כי בויקיפדיה כותבים לעתים גם אנשים בעלי אינטרסים.

כרמית כתבה את מאמרון הבלוג ״דע את עצמך״/ החינוך כהזמנה למסע משותף.

במאמרון הבלוג צבעים, פעמיים כי טוב! תשע"ה שנה טובה מציג יאיר פרבי שני אתרים, האחד מהם הוא פעילויות מתוקשבות לחגי תשרי  שבו פעילויות  לקראת תחילת השנה וחגי תשרי. האחר הוא אתר נוסטלגיה המחולק לעשרות תתי אתרים ובהם מאות פרקים ומעל ל 60,000 פריטי מידע שבהם ערכים, תמונות, מצגות, קטעי וידיאו וקול, ועוד. באתר ניתן גם לשלוח אגרות שנה טובה של פעם בדרך של היום.

עמיר פריימן מזמין במאמרונו הזמנה להצטרף לצוות חשיבה "המופלא בחינוך" במכון מופ"ת  מורי מורים, מורים, מנהלים ויועצי חינוך להצטרף לצוות החשיבה המופלא בחינוך. את צוות החשיבה מוביל פרופ' ישעיהו תדמור ובהשתתפות עמיר פריימן. חברי הצוות יחקרו וירכזו עדויות מתוך התרחשויות חינוכיות שיש בהן הוויה חינוכית ייחודית ומופלאה. במפגשי הצוות ילובנו ההתרחשויות.

אופיר גולדשטיין כתב את מאמרון הבלוג למה אנשים פוחדים ממתמטיקה.

רותי בן ישי כתבה במאמרונה "חתרו למטרה והגיעו לגינס" הששה שחו יחד 380 ק"מ. אתמול הגיעו רטובים ומחויכים על שילוב התקשוב בכיתות בהן היא מלמדת. בין היתר היא מספרת שמנסיונה הבינה כי אין טעם לנסות לשכנע אלא רק להראות. היא מספרת שהזמינה מידי פעם מורים להיכנס לכיתתה והדביקה את התלמידים בהתלהבותה. 

 

קישורים בשלובים

יורם אורעד המליץ על הקישור בית ספר בצרפת ללא תכנית לימודים, מורים ומערכי שיעור שבו מתואר בית ספר המציע גישה חדשה ורדיקלית להוראה. בית הספר יאפשר לסטודנטים לקבוע את קצב ההתקדמות האישית שלהם בלמידה ויתמקד בלמידה מבוססת פרויקטים ובלמידת עמיתים.

אפרת מעטוף המליצה על הקישור אדיופדיה - שיתוף תוכן חינוכי שהוא קישור לפורטל תכני לימוד המאפשר למורים לשתף ולמצוא תכנים במגוון תחומי לימוד ומשלב בתוכו דירוג ומשוב מהקהילה.

יורם אורעד המליץ על הקישור משהו טוב קורה עכשיו - אבני דרך בלמידה משמעותית , קישור אל המסמך ללמידה משמעותית באתר משרד החינוך, המציג את התפיסה, העקרונות, ההזדמנויות והאתגרים שביישום למידה משמעותית לצד כיוונים ליישומיים אפשריים. 

אילנה כהן המליצה על הקישור להשפ"יע לטובה - ערכה ליועצ/ת בראשית הדרך תשע"ה / שפ"י, שהוא קישור לערכה שבה מוצג הידע הראשוני הדרוש ליועצ/ת עם כניסתו/ה לתפקיד, במטרה לאפשר לו/ה התחלה טובה ובטוחה בעבודה.

אודי מלכה המליץ על הקישור משחק משמעותי שהוא מאמר שלו על היבטים של משחק ומישחוק בלמידה משמעותית.

ויקי המליצה על הקישור חדשון בעברית קלה, שהוא עתון וירטואלי בעברית קלה.

כרמית המליצה על הקישור על החינוך האמיתי.

יורם אורעד המליץ על הקישור הפוך את הקורסים המקוונים שלך לאנושיים או הסתכן באיבוד לומדים שהוא מאמרון המציג את השאלה איך ניתן להבטיח את מיקסום הפוטנציאל של הלמידה המקוונת. אחת הדרכים היא הפיכת הלמידה לאישית, אשר חייבת לכלול את הפיכת הלמידה המקוונת לאנושית יותר.

אילנה כהן המליצה על הקישור הכנס הדיגיטלי להורים לילדים עם הפרעת קשב . הכנס התקיים ב-30.9.14 באתר וואלה. ניתן לצפות  בפנלים השונים של הכנס וכן בסרטון קצר המציג את הבסיס לתופעה.

 

מצטטים משלובים

...הפסיכופדגוגיה המשלבת פדגוגיה ופסיכולוגיה היא תחום מחקר חדש במהות הבית ספרית העוסקת בקשר שבין עולם הרגש לעולם הלמידה...  

...הוראה ולמידה הם עניינם המרכזי של בתי-הספר, איכות תכנית הלימודים וההוראה ואיכות המנהיגות הפדגוגית בבית-הספר הם המשפיעים על איכות הלמידה.  לפי כך,  הכשרה למנהיגות, להוראה וללמידה ולהתייחסות רגשית מתאימה היא בעלת חשיבות מכרעת בקידום מהות העשייה הפדגוגית הבית ספרית (שניידר ויצחק-מונסונגו, 2010).

האתגר העומד בפני מערכת החינוך, בתחום זה, מחייב אותנו לנסות ולמצוא את אותו גורם שיצליח להביא לידי ביטוי כישורים אלו, לטפחם ולהעצימם בקרב המורים ובאמצעותם לתלמידים. אתגר זה אפשרי באמצעות הקניית אותו רכיב במנהיגות, המאפשר לאנשים מסוימים לבצע את משימתם טוב מאחרים, והוא רכיב ההתייחסות  החברתית רגשית בלמידה. מרכיב זה הופך מחנכים ומורים למצטיינים ולכן יש להתמקד בלמידה פסיכופדגוגית  למען הטמעת מגמה זו.

 

מתוך מאמרון הבלוג הפסיכופדגוגיה -למידה חברתית רגשית כדרך להעצמה בית ספרית  מאת ד"ר אלכס שניידר.

 

 

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת