בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

חדש בשלובים מספר 18, אפריל 2014

2550 צפיות
מאת יורם אורעד 09:28 @ 25-04-2014

צוות שלובים:
יורם אורעד
ד"ר סמדר בר טל
סוזן צעירי

 

בעיצומו של האביב, אנו שמחים להגיש לכם את הגיליון החדש של חדש בשלובים, עלון שלובים, הרשת החברתית מקצועית של מכון מופ"ת לעוסקים בחינוך ובהכשרת מורים. מוגש לכם בו מבחר מן המידע הרב והמגוון ששיתפו חברי שלובים מאז צאת הגיליון הקודם של העלון. 

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים עברה הרשת שדרוג מהותי מאד, שדרוג ראשון מאז נוסדה שלובים. תהליך השדרוג דרש מאמצים רבים וזמן ממושך אך הנה הוא כאן. השדרוג נועד להפוך את שלובים לידידותית ונוחה יותר, לשכללה ולהוסיף לה אפשרויות רבות, מגוונות ומשמעותיות לשימוש בה. בין היתר, פישטנו את ההרשמה לשלובים והיא אינה מצריכה יותר אישור באימייל. כמובן שכל המידע שהופיע ברשת עד כה - מאמרוני בלוג, קישורים ועוד, נשמר כולו ללא פגע. 


עקבו  אחרי שלובים גם בחשבון הטוויטר של שלובים ובדף הפייסבוק של שלובים.
 
בברכה
 
יורם אורעד, המנהל הפדגוגי של שלובים

 

image

 

 

הבלוג המרכזי

מאז צאת הגליון האחרון של חדש בשלובים פורסמו בבלוג המרכזי שלושה מאמרונים. שניים מתוכם התייחסו לשדרוג המהותי מאד של שלובים שהתרחש בתחילת חודש זה:

עוזבים את ההוראה

היכונו לשדרוג שלובים

מתיחת פנים לרשת: שלובים השתדרגה

 

...המפתח להתמודדות עם עזיבת מורים מסיבית כפי שאנו חווים אותה בישראל וגם בעולם מצוי בעצם הבעיות שהועלו למעלה. בין היתר, צריך לדאוג להכשרת מורים נאותה שבה ילוו המורים בעבודתם החינוכית על ידי מדריכיהם באופן הולם, תוך עדכון שוטף של המדריכים עצמם במתרחש בבתי הספר ובצרכים של המורים לעתיד. אני יודע שחלק מן המכללות בארץ עושות זאת (למשל מכללת דוד ילין) אולם דבר זה צריך להיות מעוגן במדיניות חינוכית כלל מערכתית ולא ברצונו הטוב של מוסד זה או אחר להכשרת מורים. יש לבנות מדיניות נאותה לאווירה בית ספרית תומכת ומכבדת כלפי מורים, וגם להגשימה וללוותה. דבר זה חשוב במיוחד עבור מורים חדשים שזכאים לתמיכה וכבוד במקום להתעלמות ובוז כפי שקורה בחלק מבתי הספר. בעיות התנהגות של תלמידים (וגם של הורים) צריכים לזכות גם הם להתייחסות ולבניית תכנית להתמודדות חינוכית נאותה אתה (ובשום פנים ואופן לא מדיניות של ענישה). מספר התלמידים בכיתה חייב להצטמצם וקיים צורך דחוף לתת למורים תשתיות הולמות לעבודה הנמשכת היום ברפורמות השונות עד שעות אחר הצהריים המאוחרות. כל אלה דורשים ללא ספק עבודת מטה רבה ותקציבים נוספים.

קראו עוד במאמרון הבלוג המרכזי  עוזבים את ההוראה

 

דנים בשלובים

חובב יחיאלי כותב במאמרון הבלוג שלו 0=1+1+1+1 על הכשל המובנה ב"ארגז הכלים המקוון" על התופעה של שימוש בכלים חדשניים בהרצאות כמדד לאיכות המרצה, כאשר העדיפות היא לכלי שאינו מוכר לקהל.

במאמרון הבלוג "משעמם לי"! מה זה אומר לכל הרוחות? דן פיני במשמעותה של האמירה "משמעמם לי", כאשר היא נאמרת על ידי ילדים ומציג את טענות של ד"ר לובטקין, של חוקרי המחוננים למיניהם ושלו עצמו, שמדובר כאן בטענת הילד שהוא הבין במה מדובר ומחפש את הדבר הבא.

אייל בן עמי מציג במאמרון הבלוג אקולוגיה מקצועית - הבנת החוויה הבית-ספרית של נוער להט"ב מגוון חומרים חינוכיים הנוגעים לחוויה הבית ספרית של נוער להט"בי. החומרים עוסקים, בין היתר, בתהליך ההתבגרות של מתבגרים בעלי נטיות חד מיניות, בעצות למחנכים להפחתתה של הומופביה ובמערכי שיעור על זהות מינית הומו לסבית.

במאמרון הבלוג עד כמה צריך המערב לדאוג מהצלחתם של תלמידים סינים? מעלה יורם אורעד את השאלה האם ועד כמה, מערכות החינוך של מדינות המערב צריכות לדאוג, לפחות מן הבחינה הטכנולוגית והכלכלית, לנוכח הצלחתם של תלמידים סינים במבחנים הבינלאומיים. אם המבחנים הבינלאומיים הם אכן האינדיקציה היחידה להצטיינות ייתכן שהדאגה היא במקומה. מצד שני, גם הקשרים אחרים הם חשובים - תרבותיים, חברתיים, הקשרים שונים של מוטיבציה חיצונית ופנימית ועוד. 

מחשבים והעבודה מולם מהווים חלק נכבד מאורח החיים המודרני. רועי מרדכי טוען במאמרון הבלוג האם שיעורי המחשבים בבתי הספר מספקים את הידע האמיתי הדרוש בעידן המחשבים? שלמרות זאת, חסרה הגדרה ברורה של יעדי שיעורי המיחשוב, ולעתים קרובות הם מנוצלים לטובת ביצוע שיעורי בית בנושאים שונים, ונושא המיחשוב כשלעצמו מתמסמס בין הכסאות.

רותי בן ישי מתארת במאמרון הבלוג מודל "הכיתה ההפוכה" והטיול השנתי - הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? כיצד השתמשה בשיטת הכיתה ההפוכה וכן ברעיון "לומדים מחוץ לקירות הכיתה"  ("מעבר לדלת" - תקשוב מחוז מרכז בהנחייתה של רותי סלומון) - כדי להתכונן לקראת הטיול השנתי עם תלמידיה. 

אולז'ן גולדשטיין מדווחת במאמרון הבלוג ניתוח רשתות חברתיות על הצגת ממצאי מחקר שלה ושל ד"ר סמדר בר-טל, ד"ר תמי זייפרט וד"ר נילי מור, שחקר את הפעילות המקצועית-חברתית המתקיימת ברשת "שלובים".

יורם אורעד דיווח במאמרון הבלוג הרצאתו של פרופ' רפי מלאך - פנים וחוץ במוח האדם על הרצאתו של פרופ' מלאך על המוח, שהתקיימה בכנס קיי. פרופ' מלאך מציין שבמוח יש שתי מערכות - המוחצנת והמופנמת. המוחצנת מתעסקת בגירויים מן העולם החיצון. המופנמת מופעלת ברגע שהמערכת המוחצנת אינה עובדת, למשל כשמשעמם בעת הרצאה. 

במאמרון דרך נפלאה ליצירת שיעור מעניין לכל התלמידים כסרטון, מזמין דניאל את הקוראים להכיר כלי חדש המאפשר ליצור שיעור כסרטון וידאו בקליק אחד מכל מחשב ללא שום התקנה או צורך בידע טכנולוגי. 

איריס מתארת במאמרונה ללמד את ה-"האחר הוא אני" בדרך משמעותית חווייתית, תוך שילוב אוריינות דיגיטלית (תלמידים מפיקים סרטונים,אנימציות, כרזות...) למידה ליצירת שינוי תפיסתי והתנהגותי בקרב תלמידיה בפרק זמן קצר. היא מספרת על עבודתה כמורה בבית ספר הממלכתי קהילתי "כרכור" שבה קיבלה על עצמה ללמד את תלמידי כיתות ה' –ו' שעורי שפה בשילוב מיומנויות באוריינות דיגיטאלית. 

יעל חקשוריאן מתארת במאמרון הבלוג משחקים ולומדים - משחק לחזרה על החומר משחק לימודי שבנתה לתלמידיה, המבוסס על הפלטפורמה של – Kahoot שהיא פלטפורמה המאפשרת ליצור חידון, המבוסס על שאלות רב ברירה (מבחן אמריקאי) מתוזמנות. המשחק עצמו מתבצע באמצעות טאבלטים או טלפונים ניידים.

 

קישורים בשלובים

אילנה כהן המליצה על הקישור ספרייה מקוונת בערבית מבית מטח. זוהי ספריה מקוונת חינוכית של מט"ח המכילה עשרות כותרים בשפה הערבית, הכוללות יצירות קלאסיות, ספרות יפה, שירה מודרנית, ספרי מחקר ועוד.

יורם אורעד המליץ על הקישור התעוזה להיכשל - תנאי חיוני לקידום מערכת החינוך . בקישור, תומר ברץ מציג את היעדר מתן הלגיטימציה למורים להיכשל. ברץ אומר שהמסר המועבר הוא שמורים נדרשים להתאים את עצמם לסיפורי ההצלחה שהם צריכים לחקותם. 

יורם אורעד המליץ על הקישור אני אינני היחיד שמתלונן. זהו מאמרון בלוג של ג'יי הורוויץ, המציג את האכזבה מן התקשוב בחינוך כפי שהיא מובעת על ידי ליסה ליין, האומרת שפעם היה נהוג לחשוב שהרשת היא מרחב המציע הרפתקה חינוכית מרתקת, אך משהו השתנה מאז. 

אילנה כהן המליצה על הקישור ADHD - מדריך כיס לפסיכולוג מאת שימי גלעד שנועד לעשות סדר בים המידע הנוגע לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז הקיים כיום ברחבי הרשת ובמאגרי המידע האקדמיים. המדריך סוקר בקצרה מידע עדכני הנוגע לאבחון וטיפול בהפרעה.

אפרת מעטוף המליצה על הקישור silk – כלי המאפשר יצירה או מיפוי של אוסף מקוון.

אפרת מעטוף המליצה על הקישור EduClipper - כלי ליצירת פורטפוליו.

סיון המליצה על הקישור המלצה קטנה לכולם על מאגר מידע. זהו מאגר מידע למתעניינים בנושא המשפט הפלילי.האתר מתאים, בין היתר, לסטודנטים למשפטים.

אפרת מעטוף המליצה על הקישור ארכיון עיתונות – Google News Archive.

אילנה כהן המליצה על הקישור דפים - מאגר פעילויות / אתר אלמוג, המכללה האקדמית בית ברל . במאגר מופיעות פעילויות במבחר נושאים: אני ומשפחתי, בריאות, בית, שכונה, חברה, חגים ומועדים, טבע וסביבה, יוצרים ויצירה, מעברים, נושא שנתי - האחר הוא אני, ערכים.

 

מצטטים משלובים

...גייסתי  את רעיון ה"כיתה ההפוכה" ואת רעיון "לומדים מחוץ לקירות הכיתה"  ("מעבר לדלת" - תקשוב מחוז מרכז בהנחייתה של רותי סלומון) - לטובת ההכנה לקראת הטיול השנתי.

כבר שלושה שבועות, שתלמידי כל כיתות ט' בחטיבה שלי, עוסקים במלוא המרץ בחקר ולימוד אודות האתרים בהם יטיילו בטיול השנתי לגליל העליון.  הם התחלקו לקבוצות, בחרו אתר - מתוך רשימת אתרי הטיול בהם נבקר (וגם קצת יותר). הם קוראים, כותבים, מעלים סוגיות לויכוח, מכינים כרזות לקישוט הכיתה, מצגות וסרטונים בעזרתם ילמדו את חבריהם בכיתה. הכל בסימן: "פותחים חלונות לגליל".  כך קראנו לתוכנית הלימוד שלנו. לטובתה התגייסנו המורה לגיאוגרפיה והמורים לשל"ח בחטיבה.

לא שכחתי להיות מורה, והתלמידים - לא שכחו להיות תלמידים. הם הרי רוצים ציונים. ואני - כמורה עדכנית, מבטיחה להם כי זו תהיה "הערכה חלופית". ציון נוסף, שיחליף הפעם את ציון המבחן הקונבנציונאלי.

יש ציון על "תהליך העבודה".   נפתחה לכל כיתה סביבת "Moodle", ובה מתקיימים דיונים בפורומים, מעלים תוצרים, עובדים בחדר המחשבים...... קירות חדר הכיתה, אף הם "מדברים גליל". הם עטורים בכרזות, תמונות ומידע אותו תלו התלמידים, ומהווה עתה חלק בלתי נפרד מסביבת הלמידה.
ויש כמובן גם ציון על "התוצר - והצגתו בפני תלמידי הכיתה".  

האם זו עוד פרשנות לרעיון "הכיתה ההפוכה? אני בטוחה כי עזריה אלון ואורי דביר ז"ל ויבדלו לחיים כל שאר חברי ועמיתי מהחברה להגנת הטבע והחוג ללימודי א"י, לצד אנשי הפדגוגיה והתקשוב יסכימו איתי, כי זו פרשנות לגיטימית.
למדנו בכיתה, אספנו מידע, קראנו, בעצם כבר ראינו "באופן וירטואלי" את רוב המקומות בהם נבקר. עכשיו, כאשר נצא החוצה, "לכיתה שבטבע", החווייה הלימודית תהיה משמעותית. הסברי המדריכים ייפלו על אוזניים כרויות...

מתוך מאמרון הבלוג מודל "הכיתה ההפוכה" והטיול השנתי - הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? מאת רותי בן ישי.

 

 

 

 

יורם אורעד

המנהל הפדגוגי של שלובים, הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ"ת