בשלובים: 3183 חברי רשת, 206.קבוצות

האם לדעתכן על המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב?

171 צפיות
  • ציבורי

האם לדעתכן על המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב?

נוצר על ידי zipora 12:56 @ 11-12-2018 תגובות (14)

למידה היא פיתוח של כישורים של פתרון בעיות וחשיבה יצירתית (קונסטרוקטיביזם, פיאג'ה, פרקינס, גרדנר). לכן,

תפקידה של מערכת החינוך כיום, לזמן ללומד התמודדויות מאתגרות המאפשרות בנייה עצמית של ידע על ידי חילופי מידע

בין הלומדים, הקניית מיומנויות של פתרון בעיות וחשיבה רפלקטיבית/ביקורתית.

עיסוק פעיל של התלמידים בהשוואה, בהערכה ובפתרון בעיה הוא תנאי הכרחי ללמידה, שתכשיר אותם לשינויי המאה ה – 21.

בתי הספר אינם אמורים להכין את הלומדים לבצע הוראות, ולהיות סוג של רובוטים שמבצעים הוראות.

האם לדעתך/לדעתכן על המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב (אפליקציות כמו google maps),

שיובילו את הלומד ל"מסעות  אינטלקטואלים" שבהם יוכל לחפש תשובות ולפתור בעיות יותר מאשר לשנן עובדות?

תגובות

  • מילכה 14:02 @ 11-12-2018

    לדעתי על המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב (יחד עם הסבר מפורט וכולל כמו שהוגש לנו במשימה על ירושלים כבירת ישראל) 

    יש להבין כי התלמידים במדינת ישראל כיום, נחשפים למחשב על אפשרויותיו השונות והמגוונות. 

    הם רואים בו סרטים בנושאים שונים, משוחחים עם חברים דרך הרשתות החברתיות, מתעדכנים בחדשות בענייני מזג אוויר, בריאות וביטחון. 

    הם יכולים אפילו ללמוד דרך המחשב כיצד מבשלים ואופים, ןאפילו כיצד ניתן לצייר וליצור דברים מדהימים. 

    בנוסף לכל מה שהזכרתי לעיל, התלמידים רגילים שהכל זמין ומהיר. למעשה, הם מגיעים אל המידע אותו הם רוצים על ידי לחיצת כפתור מהירה. 

    לדעתי, אם המורה לא ילמד את תלמידיו להשתמש באפשרויות הרבות שהמחשב נותן במישור הלימודי, הוא גורם לכך שהתלמיד לא ירכוש את הידע שהוא מעביר ברמה המקסימלית. 

    בייחוד כשהתלמיד כ"כ רגיל לרכוש מידע (ולזכור ע"י ביצוע פעולות של חשיבה) דרך המחשב. 

    נקודה נוספת בעיני היא, שבמחשב מופיעים קטעי מידע בנושאים שונים בצורה חוויתית ומרתקת, עניין שעוזר לתלמידים לרכוש את הידע בצורה מיטבית, לפי כל התיאוריות שלמדנו בכיתה. 

    ולעיתים, כיוון שמורה הוא אדם אחד, וייתכן ואין לו את האפשרות ללמד את תלמידיו בצורה של אינטליגנציה מסויימת, המחשב יכול להשלים את החסר בצורה מקסימלית. 

    מילכה, העבירי את תגובתך לקבוצה שלך:

    תיאוריות על הנעת למידה מיטבית - מכללת אורות ישראל תשעט

  • ריעות 17:31 @ 01-01-2019

    דעתי שזה חשוב מאד להביא תקשוב לתלמידים. על פי כל התיאוריות שלמדנו זה עוזר לתלמידים חזותית וגורם להם פתיחות מחשבתית ויצירתיות על בסיס כל מה שלמדנו בקורס עם גוגל מפות, think- link , ועוד.

    זה באמת עוזר לתלמידים ומעורר עניין רב וגורם לתלמידים להיות מרותקים הרבה יותר בשיעור.

    התלמידים יפתחו עצמאות מעשית ומחשבתית כאחד.

    ריעות, חשוב להביא דוגמאות כיצד למידה באמצעות תיקשוב מפתחת עצמאות מעשית ומחשבתית.

    דוגמה שכתבה סטודנטית:

    מערך הלימוד המיושן שבו המורה מרצה בכיתה והתלמידים נדרשים לשנן את דבריו ולפלוט אותם לדפי מבחן, כבר לא מתאים לתקופה שלנו. אנו חיים בתקופה שבה מקצועות העתיד עוד לא נוצרו, ההתפתחות גדולה מאוד, תחומי הייטק ומקצועות חדשים שבעבר לא היו נוצרים כל הזמן. ברור שתפקיד בית הספר כיום הוא לא ללמד את הילד מה לחשוב אלא איך לחשוב, כדי שבעתיד יוכל להשתמש בכלים שלמד וליישם אותם בתחומים שונים. בדיוק כפי שמסביר גרדנר, אינטליגנציה היא היכולת לפתור בעיות ולעצב תוצרים באופן עצמאי. הדגש הוא על הקניית מיומנויות וכישורי למידה ולא שינון של חומר. לכן מערכת החינוך לדעתי צריכה לפתח דרכי למידה המבוססות על למידה עצמאית, הבנייה של הידע אצל התלמיד כמו בשיטה הקונסטרוקטיביסטית, למידה שמעודדת חשיבה ופעילות של התלמיד, כמו שמציינים פיאז'ה ופרקינס, ולצמצם כמה שניתן את שיטת שינון החומר הרווחת כיום. למידה טכנולוגית ומתוקשבת היא דרך מצויינת, שכן הילד נחשף למאגר גדול של מידע והוא צריך – בכוחות עצמו- למצוא את המידע הרלוונטי אליו, להסיק מסקנות, להרחיב את אופקיו מעבר למה שנדרש למשימה. הילד רוצה למצוא את התשובה ולכן תהליך הבניית הידע משמעותי הרבה יותר מאשר אם היה מקבל את התשובה ללא כל גירוי קודם. המערכות המתוקשבות מסייעות לו לחשוב "עם" משהו. בנוסף, בעידן כ"כ טכנולוגי, הקניית כלים כיצד להשתמש בצורה טובה ויעילה שתוכל לשמש את התלמיד בהמשך כבעל מקצוע היא חשובה ונצרכת.

    למשל, במשימת החקר שביצענו על השגרירויות הזרות בישראל, למדתי רבות על הנושא ועל היחסים שלנו עם מדינות זרות, נחשפתי למורכבות של ההכרה בישראל (ירושלים כעיר בירה או כעיר כבושה וכו') וכן למדתי דברים מעניינים שלכאורה היו מחוץ לידע שנדרשתי בשביל המשימה, אך הרחיבו את אופקיי ועזרו לי לראות את התמונה השלימה ולהבין דברים יותר בבהירות. פתאום התמונות של המקום סקרנו אותי, מה שלא בטוח היה קורה בשיעור פרונטלי ממוצע. למדתי להשתמש בגוגל מפס שזהו כלי בסיסי וחשוב שכדאי לדעת להשתמש בו. אני בטוחה שהידע מובנה בראשי בצורה טובה, וכמובן שטובה יותר מאשר אם היו מרצים לי על כך בכיתה.

  • בתעמי 11:31 @ 02-01-2019

    לדעתי יש יתרונות רבים לאפשרויות המתוקשבות. במחשב יש אוצר ידע עצום שמרחיב את היריעה מעבר לספרי הלימוד. בשיעור אחד ניתן להחשף לכמות ידע רבה ומגוונת, למשל ע"י חלוקה לקבוצות וכל קבוצה מציגה את מה שהיא בדקה.

    יתרון נוסף הוא היתרון החזותי. למשל google maps הוא כלי מצוין להמחשה ותפיסה מרחבית של הנלמד,  למשל בתנ"ך או היסטוריה התלמיד ממש יכול לראות את מיקום המאורעות מה שתורם להפנמה משמעותית וממילא לזכירה של הנלמד.

    האפשריויות המתוקשבות מספקות גם דרך טובה מאוד ללמידה פעילה. מקורות המידע נגישים לתלמידים והם יכולים ללמוד באופן פעיל כמו למשל לחבר שאלות על החומר או לערוך השוואות בין מקורות המידע מה שמפעיל חשיבה ביקורתית.

    ועם כל היתרונות, יש לזכור שהוראה איננה רק העברת מידע. יש סוג של ידע שלא עובר דרך מחשב.

    לדעתי אין תחליף לקבלת מסרים לא מילוליים שעוברים ממורה לתלמיד. מורה מעביר לא רק "חומר" אלא גם את האישיות שלו- את הרגשות, החוויות והיחס האישי שלו לדברים שמלמד. וזה מה שבסופו של דבר נחקק הכי חזק בנפש התלמיד.

    לאורך שנים התלמיד יזכור את המנגינה שהתלוותה לפסוק משמעותי שהמורה השמיע, או את ההתלהבות בניסוי בביולוגיה וכד'.

    לסיכום נראה לי שטוב יעשה המורה אם ידאג לשלב בין הדברים- לזמן לתלמידים אפשרויות מתוקשבות במקומות שנצרך, וגם ילמד באופן פרונטלי בתחומים המתאימים לכך.

  • zipora 10:20 @ 06-01-2019

    בתעמי , אני מסכימה אתך שהקשר האישי עם המורה אין לו תחליף.

    דוגמה המסבירה את הקשר בין אינטליגנציות מרובות לבין טכנולוגיות מידע:

    שימוש בטכנולוגיה עוזרת למורה להשתמש באינטליגנציות מרובות תוך כדי העברת השיעור, כמו שגרדנר הגדיר את האינטליגנציה- "יכולת לפתור בעיות ולייצר תוצרים". אם האינטרנט יכול לעזור לילדים להגיע לתוצרים, אז כדאי ומומלץ לקחת בו חלק מתוכנית הלימודים.

    מבין האינטליגנציות שהטכנולוגיה מאפשרת להגיע אליהן ואף לפתח אותן:

    • אינטליגנציה מוזיקלית- במהלך השיעור או בשיעורי הבית המורה יכול להפנות את הילדים לשיר ביוטיוב -  באמצעות שיר אפשר ללמוד על ההיסטוריה, תרבות, מנהגים וכו'. ילדים בעלי יכולת גבוהה בתחום המוזיקה יוכלו להתחבר בקלות וללמוד בהנאה את הנושא.
    • אינטליגנציה מרחבית- באינטרנט, שלא כמו כל מקור אחר, אפשר למצוא אלפי מפות, תרשימים, ציורים וכו'. ילדים המתחברים לתחום האמנותי הוויזואלי יוכלו ללמוד את החומר בקלות בעזרת תרשימים שאנשים יצרו והעלו לאינטרנט. לדוגמא, כאשר המורה יפנה אותם למפה, כמו במשימה של "ירושלים בירת ישראל" תלמידים אלו ייהנו מאוד ויגיעו להבנה מקסימלית.
    • אינטליגנציה לוגית מתמטית- ילדים אלו אוהבים חידות מתמטיות, לא פעם ולא פעמיים ראיתי כי מפתחים משחקים מעניינים שעוזרים ללמוד (כמו אוצר מילים, פתירת תרגילים, משחק זיכרון ועוד). כאשר המורה נותן למשחקים אלו מקום בשיעור, ילדים בעלי אינטליגנציה לוגית יוכלו ליהנות באופן מרבי בשיטת הלימוד הזאת.
    • אינטליגנציה לשונית- ילדים אלו אוהבים משחקים מילוליים, בעלי זיכרון טוב וחובבים סיפורים ומעשיות, בעולם הטכנולוגיה אפשר למצוא סיפורים ומעשיות בזמינות גבוהה, המון משחקים מילוליים ועוד. 
      באמצעות הטכנולוגיה הילדים יוכלו ללמוד ולהתפתח בתחום שהם אוהבים, וכל זה באופן מהיר זמין ומהנה.
    • אינטליגנציה בין אישית – המורה יכול להפנות את התלמידים להתדיין בכבוד בפורומים, קבוצות ברשתות חברתיות (כגון קבוצת פייסבוק או קבוצת וואטסאפ וכד'). דיון שכזה, על אף שבלא ליווי של מבוגר אחראי יכול להיהפך למאיים כלפי ילדים חלשים יותר באינטליגנציה בין-אישית, כאשר קיים ליווי של מורה בתהליך, יכולים להוות מקפצה חברתית משמעותית ויעילה - ילדים שחוששים בדרך כלל להביע את דעתם בקול רם בכיתה עשויים למצוא את עצמם פעילים ומנהלים שיח ער ופעיל כאשר אינם נדרשים לעמוד פיזית מול כיתה שלמה ומתוך כך יגבר האומץ שלהם בהדרגה אחרי שהם יוכחו לדעת שדבריהם מקבלים יחס מכבד ומקום בעל ערך חשוב בדיון הכיתתי.
    • אינטליגנציה תוך אישית – כאשר התלמיד יכול לשים בצד את התחושות של "מה יחשבו על תחומי העניין שלי? על רמת העניין שלי? על קצב הלימוד שלי? וכו' מחשבותיו יהיו פנויות יותר ללמוד את החומר בדרך שלו, הוא יוכל לברר עם עצמו אילו תחומי עניין באמת מעניינים אותו – ללא תלות בהערכת הזולת. כך תתפתח האינטליגנציה התוך אישית שלו – הוא יוכל להבין טוב יותר את עצמו ולנתח את פעולותיו ודרכי מחשבתו.

     אין ספק שלמרות כל התועלות וההיבטים החיוביים שהעלינו לעיל, חשוב לציין שעל המורה לוודא שהוא עושה ככל יכולתו על מנת להגן על התלמיד מפני הסכנות האורבות בעולם הטכנולוגי – עבריינות רשת, תכנים לא צנועים וכד'.

     

  • נחלה קבדה 12:56 @ 06-01-2019

    אני חושבת שעל המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב, אבל צריך לעשות את זה רק לעיתים רחוקות, שלא יהיה שיעור שלם שלומדים רק דרך המחשב. 

    אני חושבת שללמוד דרך המחשב זאת פשוט דרך חוויתית יותר ללמוד, אנחנו לא מכשירים אותם לשינויי המאה ה- 21 מכיוון שהם נולדו לתוך המציאות הזאת, מבחינתם אין שום שינוי, הם רגילים לעבוד דרך המחשב.

    בנוסף, אפשר ליצור המון דרכים שהן גם חויתיות וגם מפתחות כישורים של פתרון בעיות, למשל, אפשר לשחק משחק שבו כל קבוצת תלמידים מקבלת סיפור מהיסטוריה והם צריכים להציג אותו בדרך שהם היו רוצים לפעול אילו הם היו שם.

    לסיכום, אני חושבת שכן צריך לתת לתלמידים את ההזדמנות ללמוד דרך המחשב אבל בצורה חד פעמית, צריך לזכור שכיום הילדים נמצאים הרבה מאוד שעות במחשב, לכן חשוב גם ללמד בדרכים שמשתמשים בהן גם בתקשורת בין אישית. 

    נחלה, מדוע לא הבאת דוגמאות מהטכנולוגיות שלמדנו בכיתה.

    המשימה שביצענו על שגרירויות זרות הנמצאות בישראל, הרחיבה לנו את הידע באופן רחב. משימה זו הוסיפה לנו ידע גם על השגרירויות השונות, וגם על היחסים שלנו עם המדינות הללו, משום שע"י עשיית המשימה נחשפנו למידע חדש, ולמדנו עוד דברים מעבר למה שהמשימה דרשה, ובנוסף למדנו להשתמש ב-google maps שזהו עוד כלי חשוב שרצוי לדעת בדור מתפתח ומתקדם מבחינה טכנולוגית.

    רצוי לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב. ישנם יתרונות למשימות במחשב: זה עוזר לתלמיד להתחבר לחומר באופן עצמאי, ע"י מחשב או פלאפון, שזה מפתח למידה עצמאית- בנייה עצמית של ידע (הגישה הקונסטרוקטיביסטית).  למידה בדרך זו היא שונה ומגוונת ממה שהתלמיד רגיל בכיתה, ולכן זה מוסיף עניין לתלמיד ועשוי לסקרן אותו עוד יותר וכך התלמיד יזכור אותו באופן טוב יותר ע"י למידה שונה ומיטיבה זו.

  • אפרת 13:45 @ 06-01-2019

    אני חושבת שעל המורה לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב אך לא באופן מוחלט-

    ראשית כל הדור של היום מכיר ויודע את שימושי המחשב והטכנולוגיה ברמה מסויימת בגיל צעיר, שימוש בכלי זה יכול להנגיש לתלמידים את חומרי הלימוד ממקום של רצון הדדי וניכונות לעשייה.

    דבר נוסף הוא בטכנולגיה ישנן דרכים רבות ללמידה, כמו צפייה בסרטונים הממחישים רעיון, שימוש בגוגל מפות כדי להראות חזותית מקומות בארץ, מקור נוח למציאת מידע, מקום נוח לדיבור בפורומים שיכול להקל על תלמידים שמתקשים להתבטא בכיתה וכדומה. 

    ואלו הן יתרונות רבים אך מצד שני צריכה להיות ביקורת ועיקביות של המורה- לשים לב שהתלמידים לא מנצלים את הפורומים לעלבונות ולפגיעה אחד בשני, וכמובן להבין שמעבר למסך יש ילד וצריך לטפח בו אישיות, ערכים, חוזקות, שומת לב, ויכולות חברתיות שאותן אי אפשר להקנות לשרש דרך מסכים.

    אפרת, מדוע לא הבאת דוגמאות מהטכנולוגיות שלמדנו - יתרונות וחסרונות:

    שימוש בטכנולוגיה עוזרת למורה להשתמש באינטליגנציות מרובות תוך כדי העברת השיעור, כמו שגרדנר הגדיר את האינטליגנציה- "יכולת לפתור בעיות ולייצר תוצרים". אם האינטרנט יכול לעזור לילדים להגיע לתוצרים, אז כדאי ומומלץ לקחת בו חלק מתוכנית הלימודים.

    מבין האינטליגנציות שהטכנולוגיה מאפשרת להגיע אליהן ואף לפתח אותן:

    • אינטליגנציה מוזיקלית- במהלך השיעור או בשיעורי הבית המורה יכול להפנות את הילדים לשיר ביוטיוב -  באמצעות שיר אפשר ללמוד על ההיסטוריה, תרבות, מנהגים וכו'. ילדים בעלי יכולת גבוהה בתחום המוזיקה יוכלו להתחבר בקלות וללמוד בהנאה את הנושא.
    • אינטליגנציה מרחבית- באינטרנט, שלא כמו כל מקור אחר, אפשר למצוא אלפי מפות, תרשימים, ציורים וכו'. ילדים המתחברים לתחום האמנותי הוויזואלי יוכלו ללמוד את החומר בקלות בעזרת תרשימים שאנשים יצרו והעלו לאינטרנט. לדוגמא, כאשר המורה יפנה אותם למפה, כמו במשימה של "ירושלים בירת ישראל" תלמידים אלו ייהנו מאוד ויגיעו להבנה מקסימלית.
  • אמונה 17:45 @ 06-01-2019

    עד היום המורים היוו מעין "ברז מידע" עבור התלמידים, המורה היה עומד ומרצה את החומר והתלמידים היו צריכים לזכור אותו ול"לשפוך" במבחן. שיטה זו נמצאה לא יעילה כיוון שהתלמידים לא הפנימו את החומר כמו שצריך אלא רק למדו כמו "תוכים", המידע לא נשאר והחשיבה לא התפתחה.

    כיום תפקידה של מערכת החינוך, לזמן ללומד התמודדויות מאתגרות המאפשרות בנייה עצמית של ידע על ידי חילופי מידע והקניית מיומנויות של פתרון בעיות וחשיבה רפלקטיבית/ביקורתית.
    כדי להעלות את רמת הלימוד ולהביא את התלמידים לפיתוח החשיבה שלהם, לרכישת מיומנויות של למידה עצמית וקבוצתית, הסקת מסקנות מתוך המידע הנתון וחשיבה מסדר גבוה ניתן להשתמש באמצעים הטכנולוגיים הרבים הקיימים כיום.

    באמצעות האפשרויות המתוקשבות של המחשב המידע זמין לתלמידים, ומשם הם יכולים להתקדם ולפתח את המיומנויות השונות. על פי דיואי: "הכיתה היא קבוצה הפועלת בשיתוף ועובדה זו מאפשרת למידה יעילה", כאשר משתמשים לדוגמא בכלי המתוקשב "פורום קבוצתי", הלמידה נעשית בשיתוף פעולה, תוך העברת מידע בין התלמידים, מה שהופך את הלימוד ליעיל יותר.

    השימוש בכלים מעולמם של התלמידים מחברת אותם ללמידה -"על הלמידה להיות מחוברת לעולמו של הלומד וקשורה לתחומים המעניינים אותו" (דיואי) וכן שיטת הלימוד באמצעותם הופכת את התלמידים ללומדים פעילים – "למידה יעילה מתרחשת כאשר הלומד מטפל בצורה פעילה" (דיואי).

    יתרון נוסף לשימוש באמצעים מתוקשבים זה האפשרות לתת ביטוי לאינטליגנציות השונות שיש לתלמידים בכיתה (עפ"י תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר). לדוגמא: שימוש בגוגל מאפס יכול להתאים לתלמידים בעלי אינטליגנציה מרחבית, שימוש בשיר מהיוטיוב יכול להתאים לבעלי אינטליגנציה מוזיקלית וכן הלאה..

    לכן, אני חושבת שאם המורים יזמנו לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב, הלמידה תהפוך לעניין מסקרן ומתאגר וכן תקנה לכלל התלמידים כלים ומיומנויות חשובות.

    אמונה, הסברת יפה יתרונות של טכנולוגיות מידע. בהמשך לאנטליגנציות המרובות וטכנולוגיות מידע:

    מבין האינטליגנציות שהטכנולוגיה מאפשרת להגיע אליהן ואף לפתח אותן:

    • אינטליגנציה מוזיקלית- במהלך השיעור או בשיעורי הבית המורה יכול להפנות את הילדים לשיר ביוטיוב -  באמצעות שיר אפשר ללמוד על ההיסטוריה, תרבות, מנהגים וכו'. ילדים בעלי יכולת גבוהה בתחום המוזיקה יוכלו להתחבר בקלות וללמוד בהנאה את הנושא.
    • אינטליגנציה מרחבית- באינטרנט, שלא כמו כל מקור אחר, אפשר למצוא אלפי מפות, תרשימים, ציורים וכו'. ילדים המתחברים לתחום האמנותי הוויזואלי יוכלו ללמוד את החומר בקלות בעזרת תרשימים שאנשים יצרו והעלו לאינטרנט. לדוגמא, כאשר המורה יפנה אותם למפה, כמו במשימה של "ירושלים בירת ישראל" תלמידים אלו ייהנו מאוד ויגיעו להבנה מקסימלית.
    • אינטליגנציה לוגית מתמטית- ילדים אלו אוהבים חידות מתמטיות, לא פעם ולא פעמיים ראיתי כי מפתחים משחקים מעניינים שעוזרים ללמוד (כמו אוצר מילים, פתירת תרגילים, משחק זיכרון ועוד). כאשר המורה נותן למשחקים אלו מקום בשיעור, ילדים בעלי אינטליגנציה לוגית יוכלו ליהנות באופן מרבי בשיטת הלימוד הזאת.
    • אינטליגנציה לשונית- ילדים אלו אוהבים משחקים מילוליים, בעלי זיכרון טוב וחובבים סיפורים ומעשיות, בעולם הטכנולוגיה אפשר למצוא סיפורים ומעשיות בזמינות גבוהה, המון משחקים מילוליים ועוד. 
      באמצעות הטכנולוגיה הילדים יוכלו ללמוד ולהתפתח בתחום שהם אוהבים, וכל זה באופן מהיר זמין ומהנה.
    • אינטליגנציה בין אישית – המורה יכול להפנות את התלמידים להתדיין בכבוד בפורומים, קבוצות ברשתות חברתיות (כגון קבוצת פייסבוק או קבוצת וואטסאפ וכד'). דיון שכזה, על אף שבלא ליווי של מבוגר אחראי יכול להיהפך למאיים כלפי ילדים חלשים יותר באינטליגנציה בין-אישית, כאשר קיים ליווי של מורה בתהליך, יכולים להוות מקפצה חברתית משמעותית ויעילה - ילדים שחוששים בדרך כלל להביע את דעתם בקול רם בכיתה עשויים למצוא את עצמם פעילים ומנהלים שיח ער ופעיל כאשר אינם נדרשים לעמוד פיזית מול כיתה שלמה ומתוך כך יגבר האומץ שלהם בהדרגה אחרי שהם יוכחו לדעת שדבריהם מקבלים יחס מכבד ומקום בעל ערך חשוב בדיון הכיתתי.
  • שקד 14:07 @ 07-01-2019

    לדעתי המורה צריך לזמן לתלמידים את האפשרויות המתוקשבות של המחשב אבל במידה מסוימת.
    אנחנו נמצאים בדור שהחיבור לטכנולוגיה הוא חלק בלתי נפרד, וחשוב שבתי הספר יהיו מעודכנים מהבחינה הזאת.
    השיטה והדרך שמלמדים בה כיום- שהמורה שופך את החומר לתמידים, התלמידים מסכמים, שופכים את כל הידע במבחן, ושניה אחר כך כבר לא זוכרים ולא יודעים כלום- ז"א הידע נקלט רק כי "צריך" ללמוד, כי יש מבחן... ולא באמת מתוך רצון לדעת.
    ולכן לדעתי אם הדרך שבה מעבירים את החומר תשתנה, התלמידים יראו יותר עניין בלימוד, סקרנות.
    הם יראו שגם דרך הטכנולוגיה שהם כל הזמן משתמשים בה, אפשר ללמוד הרבה כמו- היסטוריה, אנגלית, מתמטיקה ועוד..
    בנוסף, המידע יהיה יותר זמין לתלמידים, הלימוד יעשה בצורה פעילה יותר, מאתגרת ומסקרנת.
    וכך יהיה אפשר להגיע ליותר תלמידים, כיוון שלכל אחד יש חוזקה שונה ודרך לימוד אחר- אם זה בשיר או סרט ווידאו משהו יותר מוחשי- החומר ייקלט יותר טוב, ויותר סוגים ודרכי לימוד שונות.

    שקד, חבל שלא הבאת דוגמאות מטכנולוגיות למידה שהתנסנו בהן בכיתה - יתרונות וחסרונות.

  • שירה 22:52 @ 07-01-2019

    אני חושבת שצריך להיות איזון בין שתי שיטות הלמידה.

    למורה אין תחליף! תלמיד צריך להרגיש נוכחות של מורה שיעשה לו סדר בדברים.

    אינה דומה למידה פרונטלית מול מורה שמעביר את החומר ומלמד בצורות שונות, יכול להמחיש הסברים שונים. במידה והתלמיד לא מבין, תהיה לו האפשרות לשאול ולקבל מענה ע"י המורה,  ללמידה מול אמצעים טכנולוגיים.

    האמציעים הטכנולוגיים יהוו השלמה למה שהמורה לימד.

    התלמיד יוכל להרחיב את הידע בנושא המסויים על בסיס מה שקיבל מהמורה ולפתח את החומר יותר, כמו לקרא על מקום שהזכר(ולא הייתה לו התייחסות) בשיעור תנ"ך ולראות תמונות שלו מהעבר ואיך הוא נראה כיום. בכך הוא מעשיר את עולם הידע בהקשר למשהו שנלמד בשיעור.

    צורת למידה כזאת יוצרת איוורור ומגוונת את דרך הלמידה הקבועה.

    כאשר התלמידים יודעים שיש 2 צורות ללמידה ושהדרך החוויתית יותר מגיעה לאחר הסברים ולמידה בעזרת המורה זה יעורר בהם רצון להקשיב ולקחת חלק פעיל בשיעור הפרונטלי.

    למידה ע"י אמצעים טכנולוגיים מועילה ומיטיבה במינון מסויים, ובמיוחד כמו שהזכירו חברותיי לקבוצה בפרט בדורנו שהתלמידים מצויים רב הזמן מול מסכים....

    שירה, יש להביא דוגמאות על טכנולוגיות מידע כמו: במשימת חקר שביצענו על השגרירויות בישראל, למדנו על היחסים שלנו עם המדינות השונות, על המורכבות איזו עיר בארץ נחשבת עיר מרכזית. התעשרנו במידע נוסף אשר לא ידענו קודם ע"י חיפוש באינטרנט בנוסף למדנו איך להשתמש בכלי עיקרי- google maps. 

     

  • אבישג 11:44 @ 08-01-2019

    בס"ד =]

    הנושא שבו תלמידים משתמשים באמצעיים טכנולוגים ומתקדמים מאוד מעורר סקרנות  ורצון ללמוד בעיני יותר מאשר ללמידה בכיתה מה שחשוב בעיני זה לוודא שהעיסוק בטכנולוגיה לא נהיה כל הלמידה אלא משמש ככלי שעוזר ומסייע להתקדם הרי השיטה  הקונסטרוקטיביסטית בהחלט מפתחת דרכי למידה של עצמאות וחשיבה מצד התלמידים דבר זה מאוד בונה ומסייע בתהליך ההתפתחותי של התלמידים ילד ניגש ללימוד מתוך רצון סקרנות פותח לבד חוקר שואל מסיק מסקנות מבין דבר מתוך דבר יש לו אפשרות ליצור לדוג הgoogle maps ועוד ,  וכמו שציינו פיאז'ה ופרקינס, שע"י צמצום החומר והורדת שיטת השינון זה יעזור לתלמיד ואני מרגישה על עצמי ממקום אישי שהרבה בתיכון שהייתי צריכה לשנן ולפלוט את החומר בלי להבין בכלל , לכן זה אמצעי שיכול לפתח ולעזור לקידום אצל תלמידים רבים אבל חשוב לזכור לא להישאב לכך,  כי גם יש ערך גדול בעיני למורה שמלמדת בכיתה , ואין ספק שעם קידום הטכנולוגיה שימוש ללימודים מאוד יוסיף.. 

    בברכה אבישג חייט

  • הודיה 13:35 @ 08-01-2019

    לדעתי,למידה באמצעות טכנולוגיה כמעט ואיננה מיטיבה עם התלמידים!

    הילדים מוקפים היום בטכנולוגיה ומסכים כל הזמן,הם ולדעתי, הדבר גורם לבלבול בחשיבה הקוגנטיבית שלהם.

    דווקא הלימוד המסורתי בכיתה עם מורה, שמסבירה טוב את החומר יכול לעזור להם יותר להבין, לקלוט ולעבד את החומר בצורה טובה יותר. אין ספק כי לטכנולוגיה יש את היתרונות שלה, למידה חוויתית בהחלט, אינטרנט עם ידע זמין וכו'.. אך דווקא הניתוק המסויים של התלמידים מהטכנולוגיה הזו לכמה שעות ביום,יכול לעזור להם להפעיל חשיבה אחרת, יותר בוגרת ויותר ממוקדת ולא מפוזרת כמו בלמידה עם טכנולוגיה.

    לדוגמא: האפליקציה"waze" בהחלט עוזרת לנו למצוא את הדרך שלנו לכל מקום!זוהי טכנולוגיה נהדרת! אך בגלל שהמוח שלנו "התרגל" לחשיבה בלתי עצמאית אלא לעקוב אחרי הוראות יבשות של מכשיר,אנשים אינם זוכרים היום את הדרכים והכבכישים שיש, ובפועל כשהם נתקעים בלי התוכנה-הם אבודים! לעומת זאת פעם כשהיה צריך להתאמץ לזכור כי אין אפליקציית"קסמים" שתגלה לך את הדרך-אנשים זכרו והפנימו יותר טוב את הדרכים.

    בדיוק כך עם הלמידה-למידה ללא טכנולוגיה תעזור לתלמידים לפתח את החשיבה שלהם לבדם בלי עזרה חיצונית.

     הודיה, אני חולקת על דעתך, פעילות "ירושלים בירת ישראל" לא רק שמביאה את התלמיד ללמוד גיאוגרפיה, אלא גם היסטוריה ופוליטיקה בצורה מיטבית ומהנה.

    פעילות זו דורשת מהתלמיד מידה רבה של יוזמה ונכונות לשיתוף פעולה, היא גורמת לו להיות חלק פעיל בתהליך הלמידה שלו עצמו, מאחר והיא מצריכה אותו להשתמש בטכנולוגיה חדשנית, כמו חיפוש באינטרנט, כדי לקבץ מידע על מקום השגרירות (ובמידה ושגרירות מסוימת עברה לכתובת חדשה -על התלמיד לברר היכן נמצא משכנה החדש ומדוע חל שינוי זה.) בנוסף, הילד לומד שימוש מודרני במפת גוגל. הוא לומד דרכי סימון, שמירה במפה אישית, ועוד.

    שימוש בטכנולוגיה עוזרת למורה להשתמש באינטליגנציות מרובות תוך כדי העברת השיעור, כמו שגרדנר הגדיר את האינטליגנציה- "יכולת לפתור בעיות ולייצר תוצרים". אם האינטרנט יכול לעזור לילדים להגיע לתוצרים, אז כדאי ומומלץ לקחת בו חלק מתוכנית הלימודים.

    מבין האינטליגנציות שהטכנולוגיה מאפשרת להגיע אליהן ואף לפתח אותן:

    • אינטליגנציה מוזיקלית- במהלך השיעור או בשיעורי הבית המורה יכול להפנות את הילדים לשיר ביוטיוב -  באמצעות שיר אפשר ללמוד על ההיסטוריה, תרבות, מנהגים וכו'. ילדים בעלי יכולת גבוהה בתחום המוזיקה יוכלו להתחבר בקלות וללמוד בהנאה את הנושא.
    • למרות כל התועלות וההיבטים החיוביים שהעלינו לעיל, חשוב לציין שעל המורה לוודא שהוא עושה ככל יכולתו על מנת להגן על התלמיד מפני הסכנות האורבות בעולם הטכנולוגי – עבריינות רשת, תכנים לא צנועים וכד'.

     

  • מוריה 17:10 @ 08-01-2019

    כיום השימוש במחשב לא פוסח על אף תחום. השימוש בכלים מודרניים מזמנים אותנו להעמקה של החומר ויצירתיות פורצת גבולות אשר לעתיד תוביל להתקדמות התחומים שונים. 

    שימוש במחשב מעודד למידה קבוצתית- כגון, שימוש ב'גוגל דרייב' וכך מעודדת בקרב התלמיד לשיח בין חברי הקבוצה, פיתוח יכולות בתחום הבינאישי לפי האינטיליגנציה של גרדנר.

    כמו כן, שימוש במחשב מעורר בקרב התלמידים את 'יצר הסקרנות'. כאשר התלמיד קורא מונח בויקיפדיה, הוא יכול להמשיך ולגלוש לנושאים נוספים המעניינים אותו אשר קשורים לאותו תחום ידע ובכך להרחיב את אופקיו.

    יש לזכור כי עמדתו של המורה חשובה כיוון שהוא הרוח למפרשים, הוא הדמות שמובילה את השיעור ומנגישה את החומר לתלמידים ועל כן מקומו חשוב לא פחות.

  • zipora 09:33 @ 15-01-2019

    מוריה, אני מסכימה אתך שעמדתו של המורה חשובה כיוון שהוא הרוח למפרשים, הוא הדמות שמובילה את השיעור ומנגישה את החומר לתלמידים. מצד שני המשימה של הכשרת המורים כיום היא להכין את מורי המחר למציאות הפדגוגית החדשה הכוללת הוראה בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה

  • רות בוצר 00:07 @ 18-01-2019

    תגובה - רות בוצר

    בעייני הדרך שבה שהיו מעבירים שיעורים בעבר - המורה מסביר לכיתה והתלמידים משננים - מיושנת והגיעה העת לשנות אותה. היום אפשר למצוא ידע בכל כך הרבה דרכים, התלמידים לא חייבים את הלמידה בכיתה כדי לדעת - כי ידע אפשר למצוא בקלות באינטרנט. 

    לעומת זאת ההטמעה המלאה של הידע, החוויה של הלימוד וההבנה הגבוהה יותר של התלמידים הם הדבר שבו צריך להתמקד בשיעור. בעייני כאשר התלמיד שותף בלמידה של עצמו הוא זוכר לאורך זמן. הדגש בבית הספר צריך להיות על הקניית מיוניות למידה. כמו בתיאוריה של גרנד שאינטליגנציה היא היכולת לפתור בעיות ולעצב תוצרים באופן עצמאי. לכן בי"ס יפסיק להתמקד בשינון אלא בהקניית כלים שדרכם הם יכולו לפתח תוצרים. 

    האינטרנט והטכנולוגיה באופן כללי - בעייני הם כלי יעיל ומשמעותי בשיטת החינוך החדשית הזאת - משום שהוא מביא איתו המון עניין, זהו שטח 'הבית' של התלמידים, הם שמחים להתעסק בו, זה שובר את שגרת השיעור הרגילה. וכמובן שיש באינטרנט המון מאגרי מידע שיכולים לחדש להם ולהאיר להם נקודות חדשות, להוסיף ענין לשיעור והכי חשוב בעייני - מעודד למידה גם אחר כך, לעצמם. (שכן הטכנולוגיה זמינה להם כל הזמן, אז גם בבית הם יכולים להחכים על מה שמעניין אותם)

    עם זאת, בתור מורה - הייתי שמה דגש על שימוש נכון בטכנולוגיה - על סינון אתרים לא ראויים, ומינון נכון של זמן מול מחשב. שהתלמדים ימשיכו לחיות גם לא ליד המסך..