בשלובים: 3196 חברי רשת, 206.קבוצות

הוראה - למידה במאה ה - 21

467 צפיות
  • ציבורי

הוראה - למידה במאה ה - 21

נוצר על ידי zipora 12:50 @ 11-12-2018 תגובות (3)

סטוודנטית שלחה לי סרטון מרתק המתאר את החברה בימינו, שנמצאת בתוך מהפכה (מהפכה וירטואלית),

שמאפיניה הם חידושים בתחומים רבים ושונים כמו תעשיה, כלכלה, עיתונות ותקשורת. מערכת החינוך, כחלק

מתרבות המאה ה-21, נמצאת בלב מהפכה וירטואלית המאלצת את בית הספר לשנות את תפיסת המהפכה

התעשייתית המבוססת על התפיסה, שבה המורה הוא מקור הידע, לתפיסה החדשנית של המהפכה הוירטואלית

שמרכיביה הם: יוזמה, חקר וגילוי, שינוי היחס למידע, שיתוף וחילופי מידע, מידע שהספֵק שולט בו ומרחב אישי חדש.

יש להכשיר את דור העתיד של המורים לשינוי בתרבות ההוראה – למידה. המורה מנחה, מנהל ו"מתזמר" בו זמנית

את הלומדים, התכנים והמשימות. המורה אינו מקור הידע המרכזי היות והתכנים שהלומדים יוצרים, הם הנושא לדיון

ולניתוח. המנחה הוא שותף בתהליך הקבוצתי שנועד ליצור ידע, וכל אחד מהמשתתפים אחראי לבניית הידע.

הקישי על הקישור הבא לצפות בסרטון:

https://drive.google.com/file/d/0B4aQ_AFhIjw-SG5mQlU0Tk5XeEkzaHJRSk1JMHFMdU82Z0Rz/view?usp=sharing

מה דעיתכן? האם יש להעמיד למשפט את מערכת החינוך, שאינה עומדת בקצב ההתפתחות של המאה ה- 21?

תגובות

  • zipora 12:52 @ 11-12-2018

    ואני מצרפת את ההקדמה לספר 'חובת התלמידים' של האדמור מפיאסצנה הי"ד:

    אֲבָל שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ לֹא אֶת תַּכְלִית הַחִנּוּךְ בִּלְבַד הוֹדִיעָנוּ, שֶׁתַּכְלִיתוֹ לַהֲבִיאוֹ אֶל גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה, רַק גַּם אֶת הָאֹפֶן וְהָאֶמְצָעִי אֵיךְ לָבֹא אֵלָיו בֵּאֵר לָנוּ בְּמִלִּים "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַּרְכּוֹ", שֶׁזֶּה הוּא הָעִקָּר. כִּי הַמְּצַוֶּה וְהַמַּרְגִּיל בִּלְבַד, אֵינוֹ צָרִיךְ לִתֵּן לֵב אֶל הַבֵּן וְהַתַּלְמִיד, לָדַעַת אֶת טִבְעָם וְשִׂכְלָם וְכוּ', עָלָיו רַק לְצַוּוֹת עֲשֵׂה כָּךְ אוֹ כָּךְ וְדַי לוֹ, גַּם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ חוֹב בְּעַצְמוֹ לְטַפֵּל בְּכָל תַּלְמִיד וְתַלְמִיד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, יוּכַל הוּא לְצַוּוֹת לְהַרְבֵּה תַּלְמִידִים בְּנֵי גִּיל אֶחָד צִוּוּי אֶחָד, עֲשׂוּ כָּךְ אוֹ כָּךְ, כִּי לֹא בְּתַלְמִיד אוֹ בַּבֵּן, רַק בּוֹ, בַּמְּצַוֶּה בִּלְבַד הַדָּבָר תָּלוּי, הוּא יְצַוֶּה וְזֶהוּ הוּא הַכֹּל. אֲבָל הַמְחַנֵּךְ שֶׁרוֹצֶה לְגַלּוֹת אֶת נִשְׁמַת הַתַּלְמִיד הַטְּמוּנָה וְהַגְּנוּזָה בוֹ, לְגַדְּלָהּ וּלְהַבְעִירָהּ שֶׁתִּבְעַר בְּאֵשׁ שֶׁל מַעְלָה לְמָרוֹם וְקָדוֹשׁ, וְכֻלּוֹ – אַף כֹּחֵי גּוּפוֹ בִּקְדֻשָּׁה יִתְגַדְּלוּ וּלְתוֹרַת ד' יִשְׁתּוֹקֵק, מֻכְרָח הוּא לְהַרְכִּין אֶת עַצְמוֹ אֶל הַתַּלְמִיד הַמִּתְחַנֵּךְ עַל יָדוֹ, וְלַחְדֹּר אֶל תּוֹךְ קַטְנוּתוֹ וּנְמִיכוּתוֹ, עַד אֲשֶׁר יַגִּיעַ אֶל נִיצוֹץ נִשְׁמָתוֹ הַגְּנוּזָה אַף נֶעֱלָמָה וּלְהוֹצִיאָהּ, וּלְהַצְּמִיחָהּ וּלְגַדְּלָהּ.

    וְכֵיוָן שֶׁכֵּן, לֹא בְּכָל הַנְּעָרִים שָׁוֶה הוּא הַחִנּוּךְ, תָּלוּי הוּא בְּכָל נַעַר וְנַעַר כְּפִי טִבְעוֹ, דַּעְתּוֹ, מִדּוֹתָיו וְכוּ', וְאוֹתָם עַל הַמְחַנֵּךְ לְהַכִּיר וְלֹא דַּי לוֹ לַמְחַנֵּךְ אִם רַק אֶת עַצְמוֹ וְדַעְתּוֹ לְבַד יַכִּיר, כִּי אִם בַּמִתְחַנֵּךְ הַדָּבָר תָּלוּי, לֹא בְּדַעְתּוֹ וְכֹחֵי עַצְמוֹ בִּלְבַד יְשַׁמֵּשׁ וְיִפְעַל, יְּצַוֶּה וְיוֹרֶה, רַק גַּם בְּדַעַת וְכֹחֵי הַתַּלְמִיד יֹאחַז, יְשַׁמֵּשׁ וְיִפְעַל, וְלֹא מַה שֶּׁיְּצַוֶּה וִיחַנֵּךְ לָזֶה יְּצַוֶּה וִיחַנֵּךְ לְתַלְמִיד אַחֵר הַשּׁוֹנֶה מִמֶּנּוּ בְּטֶבַע, רָצוֹן, מִדּוֹת וְכוּ'. וְזֶה רָמַז לָנוּ שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַּרְכּוֹ", עַל פִּי דַּרְכּוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד.

    זהי את קשר בין האמת של האדמור מפיאסצנה הי"ד לסרטון המצורף?

  • אבישג 12:40 @ 08-01-2019

    בס"ד 

    בעיני מערכת החינוך מאוד מתפתחת אך לא לפי קצב הדור של ה21 למרות שבכל כיתה כמעט היום יש אפשרות להקרין ולחבר מסך והרבה שיעורים מתנהלים ע"י סרטונים והמחשות טכנולוגיות, יש בתי ספר בעולם שכל הלמידה מתהנלת לפי זה שהתלמידים חוקרים לבד באינטרנט והיחס שלהם למידע וללמידה משתנה ולא נתפס כקושי רב אלא יש רצון ללמוד מתוך סקרנות לכן אני חושבת שבמקומות שההתעסקות במחשב וחקירה מעניינת את התלמידים לתת להם כי יש לכך תוצאות טובות והאדמור מפיאסצנה כותב שמחנך טוב זה מחנך שמבין את צרכי התלמיד ומרכין את ראשו אליו- כלומר מבין אותו , מה מעניין אותו ולפיו מתנהל ועוזר לו .. אפשר לקשר זאת לדור שלנו שבו יש התעסקות רבה בפלאפונים וטכנולוגיה ועל ידי שניתן לתלמידים התעסקות סביב הלימודים זה יעזור להם להתקדם והינה ממשיך האדמור וכותב שלכל תלמיד יש דרך חינוך שונה מאחר ולכן פתחתי וכתבתי שאם יש מקומות שבהם הסקרנות רבה ולומדים טובים די בכך .. ולכן צריך בעיני לראות את המקום ולפי זה להתנהל.

    בברכה אבישג חייט

     

  • רות בוצר 13:18 @ 23-01-2019

    תגובה לדייביט : רות בוצר

    בעייני הדיבייט הוא כלי עזר מצויין למורה. הדייביט מעורר את סקרנותם של התלמידים, מאתגר אותם - שכן התלמידים צריכים להתעמת מול החברים שלהם ולשכנע בעמדתם, הדייביט מאפשר לתמידים בעלי כשרון שכנוע, ויכולת דיבור רהוטה להביע את היכולות האלו. בנוסף, הדייביט מאפשר לתלמידים שונים לפרוץ קדימה - תלמידים שבדרך כלל לא זוכים לבמה בכתיתתם, אך בזכות הידע ההיסטורי הנרחב שלהם אולי הפעם הם יזכו לדבר ולהציג עמדה מול כולם.

    אחד הדברים שבאופן אישי אני מתחברת אליו במיוחד בשיטת הדייביט - הוא ההבנה העמודה שנדרשת מהתלמיד. כדי שהתלמיד יבין על מה צריך לדבר ולהדיין, הוא חייב לקרוא את החומר, ללמוד אותו כמו שצריך ורק אחר כך הוא יכול להגיב. אני מוצאת את השיטה הזאת כאידיאלית- כי היא גורמת לכך שהתלמיד יזכור את החומר בצורה מיטבית, התלמיד יזכור אם הוא למד את זה באופן עצמאי. הנוסף בעייני הלמידה העצמית גורמת להזדהות רגשית גבוהה יותר עם הנושא ועם הלמידה.

    בע"ה בתור מורה אני אשתמש בשיטת הדייבייט, אני מאמינה בה מאוד.