בשלובים: 2950 חברי רשת, 204.קבוצות

הוראה - למידה במאה ה -21

342 צפיות
  • ציבורי

הוראה - למידה במאה ה -21

נוצר על ידי zipora 11:13 @ 09-11-2017 תגובות (21)

סטודנטית שלחה לי סרטון מרתק המתאר את החברה בימינו, שנמצאת בתוך מהפכה (מהפכה וירטואלית),

שמאפיניה הם חידושים בתחומים רבים ושונים כמו תעשיה, כלכלה, עיתונות ותקשורת. מערכת החינוך, כחלק

מתרבות המאה ה-21, נמצאת בלב מהפכה וירטואלית המאלצת את בית הספר לשנות את תפיסת המהפכה

התעשייתית המבוססת על התפיסה, שבה המורה הוא מקור הידע, לתפיסה החדשנית של המהפכה הוירטואלית

שמרכיביה הם: יוזמה, חקר וגילוי, שינוי היחס למידע, שיתוף וחילופי מידע, מידע שהספֵק שולט בו ומרחב אישי חדש.

יש להכשיר את דור העתיד של המורים לשינוי בתרבות ההוראה – למידה. המורה מנחה, מנהל ו"מתזמר" בו זמנית

את הלומדים, התכנים והמשימות. המורה אינו מקור הידע המרכזי היות והתכנים שהלומדים יוצרים, הם הנושא לדיון

ולניתוח. המנחה הוא שותף בתהליך הקבוצתי שנועד ליצור ידע, וכל אחד מהמשתתפים אחראי לבניית הידע.

הקישי על הקישור הבא לצפות בסרטון:

https://drive.google.com/file/d/0B4aQ_AFhIjw-SG5mQlU0Tk5XeEkzaHJRSk1JMHFMdU82Z0Rz/view?usp=sharing

מה דעיתכן? האם יש להעמיד למשפט את מערכת החינוך, שאינה עומדת בקצב ההתפתחות של המאה ה- 21?

תגובות

  • zipora 13:47 @ 12-11-2017

    ואני מצרפת את ההקדמה לספר 'חובת התלמידים' של האדמור מפיאסצנה הי"ד:

    אֲבָל שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ לֹא אֶת תַּכְלִית הַחִנּוּךְ בִּלְבַד הוֹדִיעָנוּ, שֶׁתַּכְלִיתוֹ לַהֲבִיאוֹ אֶל גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה, רַק גַּם אֶת הָאֹפֶן וְהָאֶמְצָעִי אֵיךְ לָבֹא אֵלָיו בֵּאֵר לָנוּ בְּמִלִּים "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַּרְכּוֹ", שֶׁזֶּה הוּא הָעִקָּר. כִּי הַמְּצַוֶּה וְהַמַּרְגִּיל בִּלְבַד, אֵינוֹ צָרִיךְ לִתֵּן לֵב אֶל הַבֵּן וְהַתַּלְמִיד, לָדַעַת אֶת טִבְעָם וְשִׂכְלָם וְכוּ', עָלָיו רַק לְצַוּוֹת עֲשֵׂה כָּךְ אוֹ כָּךְ וְדַי לוֹ, גַּם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ חוֹב בְּעַצְמוֹ לְטַפֵּל בְּכָל תַּלְמִיד וְתַלְמִיד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, יוּכַל הוּא לְצַוּוֹת לְהַרְבֵּה תַּלְמִידִים בְּנֵי גִּיל אֶחָד צִוּוּי אֶחָד, עֲשׂוּ כָּךְ אוֹ כָּךְ, כִּי לֹא בְּתַלְמִיד אוֹ בַּבֵּן, רַק בּוֹ, בַּמְּצַוֶּה בִּלְבַד הַדָּבָר תָּלוּי, הוּא יְצַוֶּה וְזֶהוּ הוּא הַכֹּל. אֲבָל הַמְחַנֵּךְ שֶׁרוֹצֶה לְגַלּוֹת אֶת נִשְׁמַת הַתַּלְמִיד הַטְּמוּנָה וְהַגְּנוּזָה בוֹ, לְגַדְּלָהּ וּלְהַבְעִירָהּ שֶׁתִּבְעַר בְּאֵשׁ שֶׁל מַעְלָה לְמָרוֹם וְקָדוֹשׁ, וְכֻלּוֹ – אַף כֹּחֵי גּוּפוֹ בִּקְדֻשָּׁה יִתְגַדְּלוּ וּלְתוֹרַת ד' יִשְׁתּוֹקֵק, מֻכְרָח הוּא לְהַרְכִּין אֶת עַצְמוֹ אֶל הַתַּלְמִיד הַמִּתְחַנֵּךְ עַל יָדוֹ, וְלַחְדֹּר אֶל תּוֹךְ קַטְנוּתוֹ וּנְמִיכוּתוֹ, עַד אֲשֶׁר יַגִּיעַ אֶל נִיצוֹץ נִשְׁמָתוֹ הַגְּנוּזָה אַף נֶעֱלָמָה וּלְהוֹצִיאָהּ, וּלְהַצְּמִיחָהּ וּלְגַדְּלָהּ.

    וְכֵיוָן שֶׁכֵּן, לֹא בְּכָל הַנְּעָרִים שָׁוֶה הוּא הַחִנּוּךְ, תָּלוּי הוּא בְּכָל נַעַר וְנַעַר כְּפִי טִבְעוֹ, דַּעְתּוֹ, מִדּוֹתָיו וְכוּ', וְאוֹתָם עַל הַמְחַנֵּךְ לְהַכִּיר וְלֹא דַּי לוֹ לַמְחַנֵּךְ אִם רַק אֶת עַצְמוֹ וְדַעְתּוֹ לְבַד יַכִּיר, כִּי אִם בַּמִתְחַנֵּךְ הַדָּבָר תָּלוּי, לֹא בְּדַעְתּוֹ וְכֹחֵי עַצְמוֹ בִּלְבַד יְשַׁמֵּשׁ וְיִפְעַל, יְּצַוֶּה וְיוֹרֶה, רַק גַּם בְּדַעַת וְכֹחֵי הַתַּלְמִיד יֹאחַז, יְשַׁמֵּשׁ וְיִפְעַל, וְלֹא מַה שֶּׁיְּצַוֶּה וִיחַנֵּךְ לָזֶה יְּצַוֶּה וִיחַנֵּךְ לְתַלְמִיד אַחֵר הַשּׁוֹנֶה מִמֶּנּוּ בְּטֶבַע, רָצוֹן, מִדּוֹת וְכוּ'. וְזֶה רָמַז לָנוּ שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַּרְכּוֹ", עַל פִּי דַּרְכּוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד.

    האם יש קשר בין האמת של האדמור מפיאסצנה הי"ד לסרטון המצורף?

  • zipora 13:54 @ 12-11-2017

    במשנה ט"ז נאמר:

    אַרְבַּע מִדּוֹת בַּתַּלְמִידִים:

    מַהֵר לִשְׁמוֹעַ וּמַהֵר לְאַבֵּד, יָצָא שְׂכָרוֹ בְהֶפְסֵדוֹ.

    קָשֶׁה לִשְׁמוֹעַ וְקָשֶׁה לְאַבֵּד, יָצָא הֶפְסֵדוֹ בִשְׂכָרוֹ.

    מַהֵר לִשְׁמוֹעַ וְקָשֶׁה לְאַבֵּד, חָכָם.

    קָשֶׁה לִשְׁמוֹעַ וּמַהֵר לְאַבֵּד, זֶה חֵלֶק רָע:

    מדובר בכשרון הניתן לשפר

     כל אחד ואחד לפי כשרונו, ועל הרב לחנך את תלמידיו כל אחד לפי דרכו, שנאמר:

    "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כב, ו).

     

  • תהילה 09:10 @ 13-11-2017

    כבר במשנה אנו רואים שיש סוגים שונים של תלמידים. המערכת היום מותאמת לסוג מסויים של תלמידים. הקידמה כבר כאן, אנחנו במאה 21 הטכנולוגיה מפותחת, אני חושבת שאפשר להעזר בקידמה עמ"נ לשכלל את תוכנית הלימודים. להתאים את הפורמט לתלמידים עצמם, ללמד אותם ליצור בעצמם, ללמוד בעצמם, ולהשתמש במתנות היחודיות שניתנו לכל אחד. זה הזמן לשינוי.. 

  • רחל ביתן 09:49 @ 13-11-2017

    אני חושבת שלהעמיד לדין זאת לא הגישה הנכונה כי אין פה 2 צדדים יריבים אלא כולנו יחד באותה מטרה, גם המדינה, שרי החינוך ועוד היו רוצים את החינוך הטוב ביותר והנכון ביותר אבל, הדרך שכרגע נעשים הדברים צריכה בירור עמוק ובחינה מחדש.

    אני חושבת שכולנו יחד צריכים לשבת לחשוב, גם אנשי חינוך, גם תלמידים, פשוט לשבת ולחשוב איך משנים, להשקיע כוחות ותקציבים בשינויים שכבר קיימים כדי להכניס אותם יותר לפעולה ולהביא לשינוי אמיתי ועמוק.

  • עדי סילוק 09:58 @ 13-11-2017

    בעיני הסוגיה של החינוך היא מורכבת מצד אחד כמו בסרטון חשוב לפתח ולהתקדם בכל התחומים ובמיוחד בחינוך אך מצד שני יש מקום לחינוך פשוט ואמיתי כמו שהיה להורים שלנו. צריך לדעת איך לשלב את שני הדברים הללו יחד מצד אחד אכן התקדמנו ודורנו כבר עם צרכים אחרים אך מצד שני לא להישאב לטכנולוגיה ולמסכים במיוחד שאנו דור של מסכים.

    לסיכום בעיני לא צריך להעמיד לדין אלא לברר ולבדוק בצורה חכמה ונכונה.

  • גני 10:28 @ 13-11-2017

    לדעתי כן צריך העמיד למשפט את מערכת החינוך, שאינה עומדת בקצב ההתפתחות של המאה ה- 21. העולם מתפתח ועם זאת, אנו כמורים מודעים לכך שכל תלמיד זקוק לשיטת למידה אחרת. לכל אחד יש את הצרכים שלו, ומערכת החינוך צריכה ללמוד איך לשנות את שיטות הלמידה שלהם. בדרך הזאת, מערכת החינוך תשנה את הגישה שלהם וילמדו שיטות חדשות שהתלמידים כיום יתחברו בקלות יותר מאשר ללמד בשיטות של לפני מאות שנים. 

  • גל שנער 11:06 @ 13-11-2017

    לדעתי לא צריך "להעמיד לדין" את מערכת החינוך אלא לתמוך בה.
    אפשר להבין מהסרטון שמערכת החינוך מתקשה בהסתגלות לשינויים שסובבים אותה הן בטכנולוגיה והן באופי הילדים, לכן חשוב לעזור לה לקבל את השינויים בעדינות וברגישות.
    חשוב לזכור שבסופו של דבר כולנו פועלים למען אותה מטרה והוא חינוך מיטבי לילדים שהם למעשה, כפי שנאמר בסרטון, 100% מעתיד העולם.
    לכן, כפי שהיינו נוהגים בילד אשר מתקשה מבחינה לימודית או רגשית, עלינו ללוות את מערכת חינוך במטרה להתאימה למצב הנוכחי ברגישות והבנה, ולא על ידי משפט ועונש.

  • רעות 13:28 @ 13-11-2017

    לדעתי לא צריך להעמיד לדין את מערכת החינוך, אלא לבחון מחדש ולשנות במידת הצורך. יש חשיבות בחינוך כל ילד וילד על פי אופיו ותכונותיו. אך חשוב גם לא להגזים ולתת חופש מוחלט לתלמידים. צריך לדעת לשלב בין הדברים בעדינות וברגישות ולבחון את הדברים ביחס לכל ילד.

  • אפק קעטבי 17:28 @ 13-11-2017

    לדעתי צריך ולא צריך להעמיד לדין את מערכת החינוך. מצד אחד הדובר מסביר בצורה יפה ונכונה מאוד את הצורך להתקדמות, לשיפור דרכי הלמידה, לשינוי גישה חינוכית ושדורג מקצועות הלימוד שנלמדים במערכות החינוך. אני מאוד מסכימה שחשוב מאוד לתת מקום גם לכשרונות, ליכולות שלא נלמדות ומתפתחות כמו מתמטיקה והיסטוריה. צריך לתת הרבה יותר מקום למקום הזה שבנפש האדם.
    מצד שני, אני חושבת שזה לא סותר ואין צורך לבטל לגמרי או לשנות בקיצוניות כזאת גדולה את הצורה בה מלמדים או את מה שלומדים במערכת החינוך מכיוון שגם זה נצרך. יש אפשרות ללמוד המון פשוט מלשבת ולתרגל כמו רובוטים. אני מאמינה שגם דרך הלימוד הזאת מקנה לנו יכולות והישגים שבצורה קצת יותר "מתפשרת", לא נשיג. 
    היכולת להתמיד, ללמוד כמו שצריך, לזכור מדף ולא ממחשב- מביאה להרבה יכולות שמשתרשות בנו והן עוזרות לנו הרבה יותר בכל מיני צמתים במהלך חיינו. 

  • רוני 21:44 @ 13-11-2017

    אני חושבת שהסרטון ממש ממש עוצמתי ומעורר לחשיבה !!

    אני ממש מסכימה עם הצורך שעולה בסרטון בשינוי מהפכני במערכת החינוך, אני חושבת שאנו צריכים לעשות חשבון נפש ולהגיע למסקנות איך אפשר באמת לקדם לחדש ולשפר את תחום זה . 

    אני מודה לכם על הסרטון ומקווה שאהיה שותפה לשינוי זה .

    רוני כהן  

  • טל 22:19 @ 13-11-2017

    הסרטון ממש מדהים ! הקטע עם התמונות, שהכל בעולם התקדם במהירות לעומת החינוך, שיטות הלימוד בבית הספר וההוראה נשארה כמעט אותו דבר. שינה לי משהו ברצונות, בזמן שאני לומדת להיות מורה אני רוצה ללמוד איך להגיע להרבה תלמידים ולא רק אלה "שמוצלחים" בלימודים הרגילים בבתי הספר.

    תודה שפתחתם לי את המחשבה, טל כהן.

  • zipora 09:25 @ 14-11-2017

    כולנו מסכימות שמערכת החינוך עומדת בפני אתגר רציני. הפדגוגיה המסורתית, זו ששלטה לפני תקופת טכנולוגיות

    המידע וקיימת כיום בבתי ספר רבים, מתבססת על הפדגוגית שהמורה במרכז, ועיקר תפקידו להעביר ידע לתלמידים.

    הפדגוגיה המסורתית מתאפיינת בכך, שכל האנשים בעלי אותם כישורים זהים, ולכן אינה מספקת את הצרכים הלימודיים

    של כל תלמיד. השינוי המומלץ על ידי חוקרים ומורים מציב בחזית את צורכי התלמיד בתהליך ההוראה. על המורים

    להשתמש באסטרטגיות הוראה, המנצלות טכנולוגיות, ואת הלמידה-הוראה בסביבה מקוונת ליישום הפדגוגיה שבה

    התלמיד במרכז. למידה-הוראה בסביבת למידה מקוונת מאפשרת יצירה אישית וקבוצתית, מאגרי מידע, אתרים

    ויישומים המאפשרים יצירה ושיתוף תכנים.

    חז"ל הבחינו ב – 4 סוגי תלמידים: (אבות ה' טו')

      א.   ספוג – שהוא סופג הכול

     ב.    משפך – שמכניס כזו ומוציא כזו

     ג.    משמרת – שמוציאה את היין וקולטת את השמרים

     ד.    נפה – שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת

    התלמידים מכונים "יושבים לפני חכמים" ומהם נדרש יותר. כלומר לא רק יכולת למידה (מהר לשמוע וקל לאבד)

    אלא גם הבנה עמוקה. מתי נכון לקלוט הכול ללא ביקורת (ספוג),

    מה כדאי לזכור (נפה) ומה נכון להעביר הלאה לאחרים. לדוגמה,

    המפרשים מסבירים, שמשמרת הקולטת את השמרים, שאמנם נצרכים לייצור היין אבל לא לשתייה, מתאימה ללימוד

    הקבלה לאחרים. לא ניתן להעביר את היין אלא רק את השמרים, שבעזרתם יוכלו השומעים לייצר את יינם אם יסתייע בידם.


     

  • zipora 09:30 @ 14-11-2017

    בנוסף לדג האומלל בסרטון, בתמונה מופיעים הפיל, הקוף, ואחרים, שאמורים להתמודד עם אותה משימה -

    לטפס על העץ

    http://online.orot.ac.il/pluginfile.php/21579/mod_assign/intro/14753_493965710656015_2110298147_n_2.jpg

    הקישי על הקישור לעיל

  • צופיה לביא 11:11 @ 14-11-2017

    לדעתי יש להעמיד למשפט את מערכת החינוך, שאינה עומדת בקצב ההתפתחות של המאה ה- 21, מפני שכמו שכל דבר בחיים שלנו השתכלל עם השנים ככה גם צורת הלימוד בבית הספר צריכה להשתנות.

    יש לבחון מחדש כיצד יש ללמד היום את התלמידים כאשר כל המידע נגיש להם באינטרנט.                                             

    צריך ללמד אותם להשתמש ביצירתיות ובחשיבה עצמית. 

    צופיה לביא.

     

  • zipora 14:48 @ 14-11-2017

    ציטוט מהסרטון:

    "די עם לימודי הליבה הרגילים במקום זה בואו נגיע לליבה של כל לב בכל כיתה"

    על המורה לעורר ולטפח למידה ויצירתיות באמצעות פעילויות חקר ופתרון בעיות, וזאת תוך

    כדי עבודה שיתופית בטכנולוגיות מידע; ליצור חוויות למידה בסביבות

    עתירות טכנולוגיה, לשתף את התלמידים בקביעת מטרות הלמידה;

    לקיים דרכים לניהול עצמי של תהליך הלמידה; לאפשר תהליכי למידה

    הדומים לדפוסי העבודה והשיתופיוּת הנהוגים במקומות עבודה; לפתח בקרב התלמידים גמישות,

    אימוץ מהיר של חידושים טכנולוגיים. שימוש נכון במנועי חיפוש ובמאגרי מידע תורם להפעלת התלמידים

    בדרך של חקר וגילוי. (google maps, thinglink, רשת חברתית כמו שלובים וכו')

  • עטרה 21:40 @ 15-11-2017

    סרטון מדהים ומעורר התפעלות!
    אני חושבת שיש להעמיד למשפט את מערכת החינוך שלא מתקדמת.
    התלמידים היום יכולים ללמוד בשיטות חדשות של המאה ה-21 ולא להישאר מאוחרה כמו בשאר הרבדים של החיים.יש בכך יתרונות רבים למורה ולתלמיד, לפתח יצירתיות ,לעניין ולסקרן אותם וכו...
    לקידמה ולטכולגיה יש חשיבות רבה והיא מציעה מבחר רב של אפשרויות חבל שלא להשתמש בה במערכת החינוך!

    עטרה אפשטיין

     

  • מעיין זערור 22:54 @ 16-11-2017

    אכן סרטון רלוונטי מאוד לימינו ולתפקידנו. כן,קיימת אטימות מסויימת במערכת החינוך אך אני בטוחה שהיא נובעת מפחד ובלבול ולא חלילה מתוך כוונה להרע. זהו דור מתקדם שהולך ומתפתח בקצב מסחרר ואני חושבת שרוב מערכת החינוך כיום הם ההורים והסבים וסבתות של התלמידים,יכול להיות מצב שפשוט קשה למערכת להבין ולהפנים את צרכי הדור? אולי הם מפחדים משינוי? אולי אפילו מבולבלים כי אינם יודעים איך לבצע את השינוי?

    תפקידנו כמורות צעירות המבינות יותר את צרכי הדור הצעיר להוות מעין גשר בין התלמידים לבין מערכת החינוך,עלינו לדעת שבנו יש את הכח לשנות , הן את פעולות ונהלי מערכת החינוך והן את הסובלנות והנכונות של התלמידים כלפי הנהלים.

    אין פה שחור ולבן,יש פה אי הבנה גדולה ומצערת בנושא החינוך בדור של היום אך לא מתפקידנו לכעוס ולמרוד אלא להבין,להכיל,להשתנות ולשנות, אז...בהצלחה לנו!

  • zipora 13:17 @ 19-11-2017

    התמודדות עם גילויים וחידושים...בתקופת 'ימי הביניים'...

    www.youtube.com

    מה דעתך על כניסתה של הפדגוגיה החדשנית וסביבות הלמידה עתירות הטכנולוגיה למערכת החינוך?

  • אלמוג 13:25 @ 19-11-2017

    לדעתי יש להעמיד את מערכת החינוך למשפט, כי דרך הלימוד במערכת החינוך של היום לא מתאימה לדור התלמידים של היום. התלמידים רוצים וצריכים מאוד להיות פעילים בשיעור, יש להם פחות סבלנות לשבת בכיתה ולהקשיב למורה כמו פעם, לכן הישיבה בשולחנות בשקט מול הלוח לא מתאימה להם כמו פעם. לדעתי צריך שהתלמידים יהיו פעילים ופחות שהמורים יהיו פעילים.

  • רבקה 13:25 @ 19-11-2017

    לדעתי יש להעמיד לדין את מערכת החינוך.

    כל העולם התקדם והתלמידים שלנו בדור אחר, אנחנו נמצאים במאה ה-21. עלינו כמורים לעניין יותר את התלמידים ולהפעיל אותם ולהפסיק להשתמש בשיטת "המורה מדבר כל הזמן". אנו צריכים להתאים את דרך ההוראה שלנו לתקופה בה אנו מלמדים ולכן עלינו להשתמש באמצעים חדשניים עמ"נ שהתלמידים יתחברו ללמידה - להתשמש במחשבים, באפליקציות שונות, שיעורי שמש.

  • עדיה 14:27 @ 19-11-2017

    אני חושבת שאין לעמיד את מערכת החינוך לדין מכיון שאני לא חושבת שזה אשמתם,
    אני חושבת שהחיפוש פה באשמים הוא לא נכון ולא יועיל, מורה שבחר להיכנס למערת החינוך לקח את זה על עצמו למרות שידע שזאת משימה לא פשוטה, מורה שבחר להיכנס למערת החינוך נכנס למערכת למרות שמבין וידוע את כל הקושי ששקיים בזה ובכל זאת החליט להיכנס,
    מורה שנכנס למערכת החינוך נכנס עם רצון לעזור לכל ילד להצליח בלימודים ולהקנות לו חוזק אישי.
    אני חושבת שמערכת החינוך צריכה לחשוב איך הם נותנים מענה יותר טוב בשילוב עם הפיתוחים של תקופתינו.

הוראה - למידה בכיתה חכמה במכללת אורות ישראל, תשעח

הוראה - למידה בכיתה חכמה במכללת אורות ישראל, תשעח

סטודנטיות משתפות בפעם הראשונה בכתה החכמה - בואו נחבור אליהן להתנסות. מוזמנים כל מי שפדגוגיה חדשנית ב'כיתה חכמה' קרובה לליבו/ה.