בשלובים: 2915 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

הסרטון של סיגוטה מיטרה על ה"בור בקיר"...

784 צפיות
  • ציבורי

הסרטון של סיגוטה מיטרה על ה"בור בקיר"...

נוצר על ידי zipora 13:18 @ 01-11-2016 תגובות (29)

סרטו של סיגוטה מיטרה מתאר סביבת לימודים, שנוצרת דרך שימוש באינטרנט. סוגאטה מיטרה, פרופסור  

לטכנולוגיה חינוכית מ-  NewCastle University בבריטניה פיתח את גישת SOLE שבה יכולים ילדים לנהל

בעצמם למידה שיתופית ולחוות למידה שהיא שונה מרוב הגישות המסורתיות שהכרנו לאורך השנים.

צפו בסרטון: (הסרטון נמצא גם בבלוג של רותי סלומון)

https://www.youtube.com/watch?v=y3jYVe1RGaU

image 

 

תגובות

  • zipora 13:26 @ 01-11-2016

    על שיטתו של החוקר סיגוטה מירנה:

    הדר וחגית מצטטות מדבריו של סיגוטה מיטרה:

    "המורה מעלה את השאלה, מסקרנת את התלמידים בדרך מעניינת והם מגיעים לתשובות בעצמם!"

    לינוי כותבת:

    "אחת המסקנות היא שהילדים יכולים ליצור לעצמם סביבה לימודית עצמאית , אנחנו צריכים להאמין בהם , שיש בהם את היכולות לפתח ולחקור גם בעצמם , ולא להנגיש להם את כל החומר "בכפית של כסף " , המחשב בפרט "משחק" תפקיד מאוד חשוב וחיוני בימינו וחשוב שנדע לנצל את זה גם ובמיוחד במקום של לימוד , חקירה ודיונים"

    מזל מתלבטת:

    "מצד אחד תמוהה איך אפשר להוציא את מוביל הכיתה- המורה מתמונת הלימוד? האם יתכן לומר כי לא נצטרך יותר מורים?
    אני קוראת את החומר ומתחברת יותר ויותר לצד התומך בלמידה דיגיטלית-ממוחשבת. תלמידים יוצרים לעצמם סביבת עניין מיוחדת ומבינים טוב יותר מכל אחד אחר מה מעניין אותם ומושך את תשומת ליבם."

    נעמי כותבת:

    "מה שעוד אהבתי זה שהחוקר הזה הבין שלמרות שהילד לא צריך מורה אין לוותר על החוויה הלימודית בכיתה ויש ליצור סביבה לימודית עצמאית במסגרת השיעור- אני חושבת שהדבר הזה חשוב מאוד כי חוץ מלחקור את השאלה שהמורה העלתה הילד רוכש לעצמו עוד מיומנויות חברתיות לא פחות חשובות שבלימוד עצמי בבית הוא לא היה רוכש"

    תגובות חשובות ומעוררות מחשבה

    מה דעתכן?

  • דינה 17:49 @ 01-11-2016

    ואו!!

    סרטון מרתק, הרצאה מרתקת, ומסקנות מדהימות!
    למען האמת באמצע ההרצאה הועלתה בי התהייה- למה בכלל אני צריכה ללמוד הוראה, הרי המקצוע מיותר?

    ואכן, אני מסכימה עם דברי נעמי שכותבת שהמיומנויות החברתיות חשובות לא פחות מהלימודיות, ומקווה שבתור מורה אזכה לעבוד בשיטה המדהימה הזאת, ולכוון את התלמידים ללמידה עצמאית ומשמעותית, לדאוג שהעיסוק יהיה בעיקר בחינוך, ולא להפריע להם ללמוד.

    נדהמתי מהעובדה שהמוח נחסם לעיתים ממצב של למידה, ולכן אנסה לחבב את הלמידה ורכישת הידע על תלמידי.

    עד עכשיו הייתי משוכנת ששיטת סל"ע לאיכולה להחליף למידה פרונטלית, אלא רק לבוא במקומה- עכשיו אני הרבה פחות בטוחה...

    הסרטון סיפק לי המון חומר למחשבה בנוגע לדברים שאנחנו מקובעים אליהם וכובלים את עצמנו אליהם. נשאר בי רושם חזק מאוד ממנו...

  • דינה 18:00 @ 01-11-2016

    בנוסף- הפתיע אותי שלפי סיגוטה, כלל אין צורך בשאלה! היא יכולה לכוון את התלמידים לכיוון שהוא מעוניין שילכו אליו, אך היא לא הכרחית.

  • הילה 13:29 @ 02-11-2016

    מאוד נהניתי לצפות בהרצאתו של סוגאטה,אני חושבת שילדים כשהם בשלבי התפתחותם הם לומדים בקצב מסחרר וביעילות רבה,במיוחד כשזה תחום שהם אוהבים ובסרטון אנו רואים ילדים שמעולם לא נתקלו במכשיר כ"כ מתקדם הצליחו לא רק ללמוד איך הוא פועל אלא גם נחשפו לכל מקורות המידע שיש בתוכו ומכיון שבאזור הכפר שההשכלה היא כ"כ מצומצמת דווקא מכשיר כ"כ מתקדם גרם לסקרנות רבה יותר מאזור תעשייתי ולכן גם הילדים שכ"כ נפעמו מכך רכשו מיומנות שילדים בעולם המתקדם עדיין לא הגיעו אליו כל זה ללא הכוונה ממורה וולא עזרה מאף אחד נסיון זה ממש הוכיח לי שהתמדה היא כל מה שצריך ע"מ ללמוד דברים. המורה ההכוונה הם גורמים זניחים בלבד אשר נועדו אך ורק לשמור שאכן התלמיד יבצע את מטלותיו ויהיה חלק מהמסגרת וידע את החומר שהמורה התחייב להעביר לו אך כאשר הלימוד מגיע מהתלמיד עצמו ויצר הקרנות הוא זה שדוחף אותו קדימה התוצאה אפילו טובה יותר כמובן שהתהליך קשה יותר פי כמה וכמה אך התוצאה מדהימה!! 

  • טל שטיינברג 14:00 @ 02-11-2016

    קודם כל אני רוצה להגיד, שההרצאה פשוט מדהימה!! אני חושבת שהבן אדם גאון. והוא מדבר מרתק ולעניין. תודה על ההזדמנות לראות את זה.

    דבר שני, אני לא כלכך מסכימה אם השאלה 'האם לא צריך מורים?', 'האם מקצוע ההוראה מיותר?' כיוון שהוא אומר את זה בעצמו, השאלה היא הדבר שמוביל את הילדים לחפש את החומר בעצמם. התלמיד צריך שיעוררו בו את יצר הסקרנות, שיתנו לו את האפשרות לחפש את הידע, כמו מחשב, ויעודדו לו את הבטחון העצמי שהוא יכול לעשות את זה, בשביל שיצליח ללמוד לבד ויצליח להתפתח. ואת כל זה רק מבוגר יכול לעשות או יותר נכון לומר רק מחנך יכול לעשות את זה. רק מישהו שמאמין בכוחם של הילדים ומראה להם את זה, שנותן להם יד חופשית בשביל לחפש את הידע, שנותן להם את האמצעים לחפש את הידע, כמו מחשב ומאגרי מידע. רק איתו התלמידים יכולים באמת ללמוד לבד ולהתפתח.

    אולי בעתיד הרחוק, יתעורר בתלמידים יצר הסקרנות לבד, והם ידעו לשאול את השאלות הנכונות בעצמם. אולי בעתיד הזה גם לכל ילד בעולם יהיו האמצעים לחפש את הידע לבד. אבל בינתיים, עד העתיד הזה, מישהו צריך להעביר את העולם את התהליך הזה. ובלי המורים התהליך הזה מלמידה פרונטלית, שבה המורה מעביר את הידע על "כפית של כסף" לתלמידים, ללמידה בתוכנית SOLE, שבה התלמידים יודעים ללמוד לבד, הוא לא אפשרי.

    ולכן המורים הם עדיין דבר מאוד חשוב בעולם הזה. 

    אני חושבת שכרגע הסרטון הראה לנו וענה לנו על התשובות האם זה נכון להשתמש בטכנולוגיה גם בלימודים. כי אם זאת התוצאה. כי אם התוצאה היא שילדים לומדים כביכול לבד, ומגיעים לרמות של ידע שאפילו מבוגרים לא מבינים, אם התוצאה היא שהילדים מנצלים או לפחות מנסים לנצל את כל המוח שלהם והפיקחות שלה והרצון שלהם ללמידה. אם זאת התוצאה. אז היא בהחלט שווה שימוש בטכנולוגיה גם במהלך הלימודים. 

    תודה רבה על ההרצאה. היא נתנה לי הרבה חומר למחשבה. 

  • הילה שטיין 14:49 @ 02-11-2016

    כשאני סיימתי את השירות הלאומי שלי, התחילו להופיע הפלאפונים החכמים ששילבו מצגי מגע (לעומת מקשים), בערך לפני 8-9 שנים. אני זוכרת שישבתי אצל דוד שלי ואח של אישתו התפעל ממש מאיך שאחיינית שלו, מיכל, בת ה3 מצליחה לתפעל לבד את המכשיר, לחייג לאנשים, להוריד משחקים. חשבתי על זה קצת ואמרתי לו שלפי דעתי הדבר קשור לכך שילדים הם פשוט יותר אינטואיטיביים מאיתנו. לכן כשמיכל לוחצת על המסך והוא "משתף איתה פעולה", היא ממשיכה ללחוץ עד שהיא מגיעה למשהו. היום, בעיקר אחרי שצפיתי בהרצאה של סיגוטה אני יכולה להסיק שעצם תגובת ההתפעלות של הדוד של מיכל לעובדה שהיא הצליחה להתקשר למישהו בסלולרי המשוכלל היא שיצרה אצלה את עניין החזרתיות (במפגש הבא שלה עם הדוד היא שוב תרים את הסלולרי ושוב תלחץ על המסך עד שמשהו יקרה) עד הטמעה (היא תזכור מה קרה כשהיא לחצה על האייקון האדום, ומה היתה התגובה אחרי שלחצה על האייקון העגול). מה שאני לא מסכימה עם סיגוטה, בדיוק כמו שלא הסכמתי עם הדוד של מיכל, זה שהעובדה שילדים מצליחים ללמד את עצמם דברים היא משהו שמעורר פליאה. הרי ילדים גם מלמדים את עצמם לדבר. רק מתוך שמיעה. הייתי שמחה לראות את הניסוי מתרחש דווקא לגילאים גדולים יותר. בגילאי 50+ כשהנבדקים כבר פחות אינטואיטיביים ודווקא צפוי לראות יותר קושי אצלם. הייתי רוצה למשל לנסות לבצע את הניסוי על סבתא שלי, שנולדה בתימן ובפעם הראשונה שצילמנו אותה בסלולרי היא ביקשה לראות את התמונה כמה פעמים כי היא לא האמינה שאפשר לצלם בעזרת הטלפון. או את אמא שלי שנעזרת בי ובאחותי בכל מטלה שלה בתוכנת WORD כי היא לא יודעת להתמצא במחשב. אישית, אם תעבוד שיטת "החור בקיר" על הגילאים האלה, אוכל להתפעל מרמת יעילותה של השיטה.

    ובעניין אחר, אני חולקת על תגובות שטענו שאין צורך במורה בשיטת ההוראה במודל SOLE מהסיבה שלא משנה כמה מהר תלמיד יסיק את מסקנותיו ויחקור ויגיע לתשובה המעמיקה ביותר, חשוב שיהיה המורה שם לשאול את השאלה המסקרנת ולתת את הפידבק החיובי לתלמיד. 

  • בתאל 11:51 @ 03-11-2016

    לפני שצפיתי בסרטון, אודה כי לא הערכתי מספיק את שיטת הלימוד בדגם SOLE ואף לא תמכתי בשימוש בה כי חשבתי שהלימוד בשיטה הפרונטאלית בה המורה מעביר את השיעור ועל התלמידים רק להיות קשובים, ולעיתים לכתוב את החומר במחברותיהם היא השיטה היעילה ביותר, ועובדה שבשיטה זו השתמשו במשך תקופות ארוכות וכך יצרו, שנים על גבי שנים את "המכונה המנהלית הבירוקרטית" כפי שמכנה אותה מיטרה.
    אך כעת, לאחר הצפיה בהרצאה (המאד מרתקת, חשוב לציין) של החוקר מיטרה, בה הוא מוכיח כי הלמידה העצמאית (מכל סוג שהיא, אם בשיטת SOLE או באופן שנחקר על ידו- "חור בקיר") אינה פחות יעילה מן השיטה המסורתית אלא אף עולה עליה ביעילותה, אני מבינה כי ישנה ייחודיות בשיטת סל"ע והיא מפיקה תוצאות ברוכות: תלמידים מגיעים למסקנות ולחומרי לימוד שאינם תואמים את גילם- דוגמא לכך היא הסרטון שהביא מיטרה בו מוצגת כיתה באנגליה והילדים דנים בנושאים שמתאימים לעשור הבא של גילם..
    סיבה נוספת ליעילות שיטת SOLE ולשימוש בטכנולוגיה לצורך למידה היא ההתאמה לדור שלנו. ילדי הדור שלנו יהיו המכונה המנהלית הבירוקרטית של דור העתיד, אך שיטות עבודתם תהיינה שונות מהשיטות שהיו נהוגות עד כה בגלל התפתחות הטכנולוגיה ושינוי הצרכים של הדור.
    הסרטון היה מעולה והעביר את המסר באופן הכי בהיר שאפשר:)

  • הדר קראוס 16:05 @ 03-11-2016

    הסרטון מעניין מאוד וההרצאה מעלה הרבה שאלות ומחשבות

    מה מקומו של המורה בעתיד? האם אין עוד מקום בכלל ללמידה בצורה פרונטאלית? האם כל שיעור עתידי אמור להיבנות ע"פ הרעיון של דגם סל"ע ודומיו ? ועוד...

    בהרצאתו של סוגאטה היו כמה נקודות שהוא הדגיש שהיו חזקות ומסקרנות בעיניי - 

    החשיבות של שאלה טובה ויצירת סקרנות... וההוכחה (מהניסויים שערך..) שכשאנחנו מספיק סקרנים ורוצים לדעת - התפקוד של הלמידה שלנו הרבה יותר משמעותיי.. היה מדהים לגלות כיצד ילדים הצליחו לשפר את הידיעות שלהם ב30 וב50 אחוזים בנושאים שאין להם כל ידע קודם בהם ושאינם בשפתם כלל

    כיף לגלות עד כמה אנחנו יכולים לגרום לעצמנו ללמוד ולפתח את הידיעות כשרק נרצה בכך מספיק...

    בנוסף אני מסכימה מאוד עם ההבנה שמורה טוב הוא מורה שגורם לילד להוביל את השיעור.. שמורה טוב הוא כזה המסוגל לגרום ללמידה עצמית אצל התלמיד כשהוא רק 'מנווט' מהצד..

    וגם האינטראקציה שנוצרת בין התלמידים השונים היא ממש חשובה והיה כיף לראות אותה קורית בפועל בסרטונים השונים שהוא הראה...

    עם כל זאת, אני תוהה לעצמי האם אין עוד מקום למורה העומד מול הכיתה, מלמד חומר (בצורה מעניינת ומסקרנת..) והתלמידים מגיבים לו ומייצרים דיונים בצורה כזאת... ?

    האם כל השיעורים העתידיים חייבים להתבצע על - גבי מסך מחשב ?

    * חייבת לציין שאני מאוד אוהבת לפתוח ספרים ולקרוא בהם מתוך הספר המקורי דווקא ולא רק מתוך מחשב.... האם עוד אין צורך בכך ?

     

    תודה על ההרצאה המעניינת! בהחלט מעוררת לחשוב....

    יום נפלא (:

     

  • שירה וקנין 19:21 @ 03-11-2016

    מדהים ביותר!! מוכרחה לציין שבתור אחת שמאוד אוהבת את השיטה המסורתית, הפרונטלית בהתחלה התנגדתי, אבל בהמשך הוא העלה נקודות מדהימות, מתוך רצון להפוך את המושג "למידה" לאהוב ומהנה, שילדים ירצו ללכת לבית ספר, ירצו ללמוד, ואכן בהמון דברים מאוד מאוד הסכמתי איתו.

    כמה דברים עדיין קשים לי להבין-

    הניסוי שלו עם המחשבים בקיר(שזה ניסוי פשוט מדהים ומדוייק) מתאר מצב שבו לילדים שגדלו במציאות לא מפותחת מביאים משהו שנראה טכנולוגי ומתקדם, סביר להניח שהסקרנות בהם תבער והם ירצו לעבוד קשה כדי לגלות מה זה. (ותוך כדי כך ילמדו ויפתחו את החשיבה), אך מה היה קורה אם היו מביאים את המחשב הזה לילדים אמריקאים ומציגים בו נושא שהם היו צריכים לפצח? סביר להניח שילדים שגדלו בעולם טכנולוגי לא יתאמצו לגלות את הנושא הנמצא שם.

    כלומר ההצלחה של הניסוי היא מהסיבה שהמחשב היה כלכך זר ולא מוכר להם, מעולם שונה לחלוטין. האם יש אפשרות ליצור את זה גם לילדים במציאות מודרנית?

    ודבר נוסף, המרצה הזה הוא מקצועי מאוד, הוא חוקר, ויודע איך לבצע את השיטה הזאת. כשאני מנסה לדמיין איך זה יראה בכיתה שלי, זה קצת פחות קורץ מאיך שזה היה נראה בתמונות שלו. אני יותר מדמיינת רעש, בלאגן, ניצול של המחשבים למשחקים וכו'. 

    האם יכול להיות שגם מורה רגילה שהיא לא דוקטור או מרצה תצליח להעביר שיעור במטודה הזאת?

  • zipora 20:49 @ 03-11-2016

    דינה, הילה, טל, הילה שטיין, בתאל, הדר ושירה, כל הכבוד על הדברים המעניינים והחשובים שכתבתן.

    דינה כותבת: "נדהמתי מהעובדה שהמוח נחסם לעיתים ממצב של למידה, ולכן אנסה לחבב את הלמידה ורכישת

    הידע על תלמידי".

    כאשר הלומד מתבקש לחזור על מה שכתוב בספר הלימוד- המוח בעצם "נחסם" כי התלמיד אינו חושב בצורה מעמיקה.

    הוא אינו משווה, מסביר, מעלה השערות, מנמק, מסיק מסקנות וכו'.

    לעומת זאת כשהלומד מתמודד עם בעיה/שאלה הוא מבצע את כל הפעולות הקודמות.

    דוגמה: כתבו מהם אבות המזון העיקריים (שאלה שיגרתית)

            תכננו ארוחה המורכבת מכל אבות המזון והקפידו על חלוקה אופטימלית ביניהם (שאלת חשיבה)

    הילה כותבת: כאשר הלימוד מגיע מהתלמיד עצמו ויצר הסקרנות הוא זה שדוחף אותו קדימה התוצאה אפילו טובה

                    יותר כמובן שהתהליך קשה יותר פי כמה וכמה אך התוצאה מדהימה!!

    אני מסכימה עם הילה שלמידה מתרחשת באמצעות פעילות הלומד, הלומד הפעיל אינו מסתפק בהקשבה אלא

    חוקר את המידע ומגלה ידע חדש. תפקידו של המורה לעודד את הלומד לחפש חומר רלוונטי, לספק לו חומרים,

    מידע, הבהרות והצעות כדי ליצור סביבה המעוררת סקרנות והזדמנויות לחקור ולפתח רעיונות יצירתיים.

    הילה שטיין מספרת על מיכל בת 3 שהצליחה ללמד את עצמה לתפעל פלאפון ולהוריד משחקים: "חשבתי על זה קצת ואמרתי לו שלפי דעתי הדבר קשור לכך שילדים הם פשוט יותר אינטואיטיביים מאיתנו. לכן כשמיכל לוחצת על המסך והוא "משתף איתה פעולה", היא ממשיכה ללחוץ עד שהיא מגיעה למשהו. היום, בעיקר אחרי שצפיתי בהרצאה של סיגוטה אני יכולה להסיק שעצם תגובת ההתפעלות של הדוד של מיכל לעובדה שהיא הצליחה להתקשר למישהו בסלולרי המשוכלל היא שיצרה אצלה את עניין החזרתיות (במפגש הבא שלה עם הדוד היא שוב תרים את הסלולרי ושוב תלחץ על המסך עד שמשהו יקרה)".

    הילה, ממש מרתק!

    היא מציעה שאלת מחקר רלוונטית שכדאי לחקור: האם תעבוד שיטת "החור בקיר" על הגילאים האלה?

    בתאל כותבת דבר חשוב: הלשימוש בטכנולוגיה לצורך למידה היא ההתאמה לדור שלנו... אך שיטות עבודתם תהיינה

    שונות מהשיטות שהיו נהוגות עד כה בגלל התפתחות הטכנולוגיה ושינוי הצרכים של הדור". מערכת החינוך, כחלק מהתרבות, נמצאת בלב מהפכה וירטואלית המאלצת את בית הספר לשנות את תפיסת המהפכה התעשייתית המבוססת

    על התפיסה, שבה המורה הוא מקור הידע, לתפיסה החדשנית של המהפכה הוירטואלית, שמרכיביה הם: חקר וגילוי,

    שיתוף וחילופי מידע, מידע שהספֵק שולט בו ומרחב אישי חדש.

    הדר מדגישה שהיא אוהבת לקרוא ספרים ולא דווקא מתוך מחשב, גם אני מעדיפה קריאת ספרים על פני קריאה מהמחשב,

    ואני משוכנעת שרבים מעדיפים לדפדף בספר ולהנות מהקריאה בו.

    שירה כותבת: סביר להניח שילדים שגדלו בעולם טכנולוגי לא יתאמצו לגלות את הנושא הנמצא שם. מדוע את חושבת כך?

    הפעילות ב - google maps שהתבקשתן לעשות (במשימת חקר על ירושלים) היא דוגמה לפעילות באמצעות טכנולוגיה

    המאפשרת ללומד באופן עצמאי, בפעילויות ב - googledocs (הפעילות בנושא סגנונות למידה) יש למידה

    שיתופית ועצמאית ויש טכנולוגיות נוספות שאפשר באמצעותם להפעיל את התלמידים..

  • דגן 14:14 @ 04-11-2016

    לאחר שצפיתי בההרצאה של סגוטה אני נדהמת!

    כל חיי פחדתי פחד מוות ממחשב,תכנות וכו..זה הצטייר לי כדבר מפחיד ,בלתי מובן ומאיים .כעת לאחר מה שראיתי והניסויים שסגוטה ערך אני מבינה שכל הבעיה היתה פחד מהלא נודע .

    ילדים חסרי השכלה הצליחו ללא מורה להבין וליצור בעזרת כלי טכנולוגי ואילו תלמידים רבים בימינו מפחדים מלצאת מהדף והנייר .

    אכן ,שיטת הלימוד הזאת מדהימה בעיני. אך היא מעוררת שאלות ..האם המחשבים מסוגלים ללמד מיומניות חברתיות?מה יגרום לילד בעידן המודרני להשתמש בדיבור כאשר הוא יכול לכתוב ועל ידי כך לבטא את עצמו ? 

     

  • אביה 15:06 @ 04-11-2016

    לאחר שראיתי את הסרטון הצלחתי להבין יותר את היתרונות בלימוד עם מחשב.

    בעיקר אהבתי ששימוש במחשב מאפשר למידה שמותאמת יותר לתלמיד, ובכך נותנת מקום למורה להתעסק יותר עם החינוך עצמו. אם זה בהעלאת הביטחון העצמי, בעידוד ובנתינת מוטיבציה. 

    היום, מורים במערכת החינוך יותר מתעסקים בלימוד החומר ושוכחים את עצם מהותם כמחנכים.

    למרות זאת, יש בכך חסרונות וכדאי לשאול מה המינון הנכון בין למידה פרונטאלית לבין למידה במחשב.

  • רננה 20:31 @ 05-11-2016

    בס"ד

    שבוע טוב לכולן,

    תודה לכולן על התגובות המחכימות!!!
    אחרי שראיתי את הסרטון גם לי התעוררו כל השאלות שכמעט כולן העלו- האם יהיו צורך במורים בעתיד? והתשובה שלי קצת סוטה מהנושא בו אנחנו עוסקות בשיעורים, דגם 'sole', ומתחברת למה שאביה כתבה..

    מורה לפני שהוא מעביר לתלמידים חומר או ידע הוא אישיות, הוא מלמד את התלמידים ערכים, אמונות, דעות, נותן מקום לכל ילד להביע את דעתו.
    לפי דברי סיגוטה בית הספר הוא שלב הכרחי כדי להפעיל את מכונת הברוקרטיה, ואני מתנגדת לכך לחלוטין! בית ספר הוא בית חינוך, מטרתו לחנך!
    אני אינני לומדת הוראה בכדי לעסוק בפדגוגיה אלא בכדי לעסוק בחינוך, לעבוד עם נשמות של ילדים ולא עם ציונים של מבחנים.

    אז נכון, ניתן וצריך לשפר את צורת הלימוד שיתאימו לילדים שגדלים במאה ה-21,
    אך לסגור את בתי הספר וללמוד בבית ספר וירטואלי? אני לא חושבת שזה מה שיקדם את העולם, העולם צריך להתקדם גם במחינה טכנולוגית אך גם ובעיקר מבחינה מוסרית (ותעיד על כך פרשת השבוע שקראנו אמש, פרשת 'נח')

    האדם, לפני היותו משכיל וחכם הוא יצור חברותי, ומסגרת בית הספר מספקת חברה ומקנה הרגלים חברתיים נכונים (ובמקרה שלא- המורה עומל על שיפור המצב החברתי בכיתה).

    ואם נאמר- כל מטרת הלימוד בבתי הספר היא ליצור אנשים חכמים שביום מן הימים יהפכו להיות מדענים מומחים, אז אני כופרת מכל בכל בטענה הזאת! מה יעשה תלמיד שרמת המשכל שלו נמוכה מהמומצע? שהשאיפה שלו היא להיות מנהל עמותת חסד?
    ברור לנו (או לי לפחות) שגם תלמיד כזה יישב אצלנו בכיתה, וגם אם תרומתו האינטלוקטאלית ללמידה בכיתה היא מועטה הרי תרומתו החברתית שנובעת מהלב הרחב שיש לו היא עצומה ומשמעותית מאוד לאווירה החברתית בכיתה.

    לסיכום אומר שאין ספק שהסרטון היה מעורר מחשבה, אך בניגוד לרוב הבנות שכתבו פה את דעתם אני לא נבהלת משאלת הצורך במורים בעתיד, אני מתמלאת שמחה מהמחשבה שבע"ה עיקר העיסוק שלנו יהיה בחינוך ממש ולא רק בהעברת מידע.
    אני חושבת שהכרחי לשלב כלי טכנולוגיה חדשניים בלימוד, וברור שמחשב הוא אחד מכך ובהקשר הזה אני מצרפת מאמר שקראתי אודות שילוב של סרטונים בשיעורים שיעזור למפות את השימוש בסרטונים בשיעורים השונים (לאור הטענה שעלתה בשיעור שזה מתאים רק לתלמידי יסודי, המאמר הוכיח לי שלא רק..): http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-236922?utm_source=newsletter&utm_medium=email

    ואחרי שכפרתי בעיקרי הדברים אני רק אגיד ששאילת שאלת חשיבה בהחלט משנה את המהלך של השיעור, וככל שהיא יותר מחוברת לעולמו של התלמיד או דורשת מהתלמיד לנתח את השפעות הדברים כלפי עצמו היא מעוררת יותר סקרנות.
    תודה לכולן על הרחבת המחשבה!.

    רננה.

  • מזל סלהוב 01:10 @ 06-11-2016

    צפיתי בסרטון יותר מפעמיים!!! עד לסרטון כמעט שלא תמכתי בסוג הלמידה העצמאי כלל. 

    התיאוריה המוכחת של סיגוטה בנוסף לשלל הנסיונות שעשה על מנת להגיע למסקנה הביאה אותי למסקנה חדשה. התלמיד מכיר טוב יותר מכל אחד אחר את שיטת הלמידה המועדפת עליו. הבנתי שכמורה חשוב לעודד את התלמיד ולהעצים את בטחונו ומשם כבר הלמידה בידיו.

    אני מסכימה עם רננה בכך שתפקידנו לחנך נשמות ולא להתמקד בציונים אבל זה לא סותר את סיגוטה. אני מתמקדת בדבריו כי תפקידנו כמורים זה ללמד כל אחד בדרכו ולא לבנות מכונות אנושיות. 

  • רננה 09:11 @ 06-11-2016

    בס"ד

    מזל- השאלה היא אם למידה עצמית היא בהכרח למידה של 'כל אחד בדרכו'?

    יש תלמידים שלמידה פונטלית של הקניית נושא ותרגול יותר מתאימה להם.. אסור לשכוח גם אותם!

  • זוהר גובס 15:02 @ 06-11-2016

    לאחר צפייה בסרטון אני יכולה להגיד שהמעטתי בשיטת סול, אכן הורשמתי.

    אני מרגישה שאנחנו בתור מורות צריכות מאוד להוכיח את עצמינו אל מול האינטרנט, מול השינויים ברמת הטכנולוגיה. בתור מורות אנו מאוד צריכות לשמור על עירנות כל התלמידים, תמיד לעניין, לחשוב איך לרכז אליי את מלא תשומת הלב, ואיך אצליח להעביר את מירב החומר בזמן המועט שקצוב לי לשיעור בכיתה.

    דעתי עדיין חלוקה בנושא, מצד אחד זו דרך לימוד מאוד יעילה, שתעניין המון תלמידים, ככה אני בתור מורה מתאימה את עצמי לזמן ולתקופה. מעודדת את התלמידים לחשוב, לחפש, להסיק, לחקור, לדלות מידע ועוד.

    מצד שני, כמו כמה שהעירו כאן, שיטת סול ושימוש בטכנולוגיה לא תמיד מדברת לכל סוגי התלמידים, ולכן צריך לחשוב איך אני מרכזת את כולם ומצליחה להביא את כולם לידי למידה וחשיבה. וזה אתגר ענק בפני עצמו.

    מאוד הסכמתי עם מילותי שתפקידו של המורה זה לאפשר את הלמידה, הסביבה ולנהל בגדול, לייצר מסגרת. כל התוכן כל מילוי השיעור זה באחראיות התלמידים בלבד.

    כשאני בתור מורה בונה שיעור השאלה הגדולה שניצבת בפניי היא : מה אני בשיעור הזה מוסיפה לתלמידים? ומדוע הם לא יכולים ללמוד את החומר הזה בבית לבד?!

    בהצלחה לכולן!

  • ליאל 21:39 @ 06-11-2016

    הסרטון מחכים ביותר ועורר בי נקודות למחשבה!!

    אני מסכימה עם מה שמיטרה אמר לגבי מערכת לימודית- היא בנויה היטב אך מיושנת.
    בית ספר חייב להכין את התלמידים "לעולם שאחרי",שהתלמידים יצאו עם כלים פרקטיים ויוכלו להשתלב בחיים האמיתיים.

    כמו הרבה מכן שהגיבו אני מצטרפת לשאלה מה מקומו של המורה בכיתה? האם היא צריכה רק לעודד את התלמידים ולמחוא להם כפיים מהצד? כמובן שבתור מורה ומחנכת אני צריכה לתת יחס מפרגן וחם לכל תלמיד אבל לא רק. עדיין לא השתכנעתי באופן מוחלט לגבי למידה עצמאית,אני מאמינה בשילוב השיטה המסורתית יחד עם אמצעים טוכנולגיים.

    אני מסכימה עם טל שטיינברג ועם שירה וקנין שאומרות שצריך אדם מבוגר וסמכותי שיוביל את השיעור וינחה את התלמידים ולא ישאיר אותם ללמוד לבדם. כמובן שאני מכירה בחשיבות הגדולה של שיטת לימוד מסוג SOLE, אולם דוגלת בכך שתתקיים רק בכיתה ולא מחוץ לה.

    כמו כן מצטרפת למה ששירה אמרה, אותם ילדים ענייים הגיעו ללמידה רק בגלל שהתלהבנו והסתקרנו מדבר שהם לא מכירים. . האם מישהו יכול להבטיח שאותו הדבר יקרה אצל ילדים שכל ימי חייהם משתמשים בפלאפון ומחשב? נראלי שלא. לפי דעתי,כל האמצעים הטכנולוגיים לא יעורר בהם השראה וסקרנות ללמידה עצמאית כי זה משהו שהם כבר מכירים,הם רגילים בו.

    בנוסף,אני מסכימה גם עם רננה וזוהר שהביעו את דעתן לגבי טיפוסי תלמידים. לא לכל תלמיד,הלמידה העצמאית מתאימה וחבל שיהיו תלמידים "שיפלו בין הכיסאות" רק בגלל שהטכנולוגיה מתקדמת.

  • ליאל 21:39 @ 06-11-2016

    הסרטון מחכים ביותר ועורר בי נקודות למחשבה!!

    אני מסכימה עם מה שמיטרה אמר לגבי מערכת לימודית- היא בנויה היטב אך מיושנת.
    בית ספר חייב להכין את התלמידים "לעולם שאחרי",שהתלמידים יצאו עם כלים פרקטיים ויוכלו להשתלב בחיים האמיתיים.

    כמו הרבה מכן שהגיבו אני מצטרפת לשאלה מה מקומו של המורה בכיתה? האם היא צריכה רק לעודד את התלמידים ולמחוא להם כפיים מהצד? כמובן שבתור מורה ומחנכת אני צריכה לתת יחס מפרגן וחם לכל תלמיד אבל לא רק. עדיין לא השתכנעתי באופן מוחלט לגבי למידה עצמאית,אני מאמינה בשילוב השיטה המסורתית יחד עם אמצעים טוכנולגיים.

    אני מסכימה עם טל שטיינברג ועם שירה וקנין שאומרות שצריך אדם מבוגר וסמכותי שיוביל את השיעור וינחה את התלמידים ולא ישאיר אותם ללמוד לבדם. כמובן שאני מכירה בחשיבות הגדולה של שיטת לימוד מסוג SOLE, אולם דוגלת בכך שתתקיים רק בכיתה ולא מחוץ לה.

    כמו כן מצטרפת למה ששירה אמרה, אותם ילדים ענייים הגיעו ללמידה רק בגלל שהתלהבנו והסתקרנו מדבר שהם לא מכירים. . האם מישהו יכול להבטיח שאותו הדבר יקרה אצל ילדים שכל ימי חייהם משתמשים בפלאפון ומחשב? נראלי שלא. לפי דעתי,כל האמצעים הטכנולוגיים לא יעורר בהם השראה וסקרנות ללמידה עצמאית כי זה משהו שהם כבר מכירים,הם רגילים בו.

    בנוסף,אני מסכימה גם עם רננה וזוהר שהביעו את דעתן לגבי טיפוסי תלמידים. לא לכל תלמיד,הלמידה העצמאית מתאימה וחבל שיהיו תלמידים "שיפלו בין הכיסאות" רק בגלל שהטכנולוגיה מתקדמת.

  • מזל סקט 22:17 @ 06-11-2016

    לינוי אומרת שאנחנו צריכים להאמין בילדים שהם יכולים לפרוח וללמוד המון בכוחות עצמם אם רק ניתן להם את המקום הזה. אני חושבת שזה רעיון כל כך יפה ומרגש ובאה לי לקפוץ על הרעיון הזה ולראות כמה רחוק תלמידים יכולים להגיע, וכמה מוטיבציה יהיה להם ללמוד, ולא ילמדו רק בגלל שמכריכים אותם. אבל קשה לי להאמין שזה ייסומי ומציאותי. אני משוכנעת שאם ניתן לתלמידים מרחב ללמוד בעצמם בלי שיכריכו אותם, ועוד ניתן להם מחשבים וטכנולוגי- הם ישר יעסקו בדברים שמעניינים אותם יותר מללמוד. הם ישר יכנסו לפייסבוק וליוטוב ויראו דברים כיפים שמצריכים פחות מחשבה ומאמץ. אני לא חושבת שבמיוחד בגיליי ההתבגרות, לתלמידים הרבה יותר מעניין להתחבר לרשתות חברתיות מאשר ללמוד מקצואות ראלים. 

    בסרטון המרצה עושה מחקר על ילדים בלבד, וילדים מעוניינים לחקור. אני משוכנעת שכשהם יגדלו קצת, הם רק ינצלו את השיטה הזאת להענתם.

  • לאה.ל 22:37 @ 06-11-2016

    הצפייה בסרט לימדה אותי רבות על הלמידה בימינו.הסרט חידד בי את ההבנה כי השיטת הלימוד הישנה לא תואמת את צורכי העולם המודרני.

    בעבר,תפקיד הלמידה בכיתה היה ללמד את התלמיד חומר מסויים אותו הוא צריך לדעת, ולכן למידה זו נעשתה ע"י מורה בכיתה, אך כיום אנו חיים בעולם מודרני בו לכל אחד יש אפשרות להגיע לכל מידע כלשהו וזאת בהישג יד. מתוך כך , טוען מינדה כי שיטת הלמידה העתידית היא למידה עצמית אשר מטרתה לגרום לתלמיד להיות אוטודידקטי.  

    אני משוכנעת שהעולם המודרני כיום מצריך למידה מסוג חדש אשר מכינה את התלמיד לדרישות "העולם הגדול" אך כדברי רננה- אני חושבת שלבית הספר יש תפקיד נוסף וחשוב לא פחות והוא תפקיד החינוך.

    בתור מי שעתידה להיות מורה , אני מאמינה כי לתפקיד החינוך יש חשיבות עצומה ולכך אין תחליף למורה ומחנך .מורה באישיותו , בדוגמתו האישית לתלמידים , בשיח עימהם מעביר להם ערכים ומסרים אותם לא ניתן להעביר בלי מורה.דרך למידה עצמית בשיטת סול אמנם נרכש ידע רב אך " ידע ערכי" ניתן ללמוד זאת רק ע"י בני אדם.

  • שיר לוי 00:49 @ 07-11-2016

    אני פשוט חייבת לציין שהסרטון גרם לי לרצות ללכת לכיתה וממש לראות את דרך הלמידה (SOLE) פועלת ב"שידור חי".

    קראתי את תגובתה של טל שטיינברג ואני מזדהה עם השאלה אך רוצה לחדד אותה.

    טל אמרה שחשוב שיהיה מורה בכיתה כדי שיהיה מישהו מבוגר שידע להנחות את התלמידים בשיעור למידע אותו הוא רוצה להעביר באמצעות השאלה המנחה. לפי מה שהבנתי בסרטון, השיעור בנוי כך שכל מערך השיעור בדגם SOLE ניתן ללמידה דרך מחשב,  כלומר מראש מערכת החינוך צריכה לבנות תוכנית כך שאפילו אין צורך במורה שיהיה בכיתה. 
    (רואים זאת בסרטון שמדגים את המערך בכיתה באנגליה שהקבוצות דנות בחומר לבד בכיתה ללא מורה, ואף מציגות את החומר לשאר הקבוצות. סוגטה קורא לזה 'בית הספר שבענן' שבעצם כל תלמיד יוכל ללמוד כל מידע עפ דרך זו).

    השאלה שאני מעוניינת לשאול היא: האם ניתן להעביר כל מידע ע"פ דגם זה?

    מהסתכלות בסרטון ניתן להבין שכן, ואף זו צריכה להיות השאיפה שלנו באורח חיים בכלל וכמורים בפרט. כלומר צריך לממש את תוכנית הSOLE גם מחוץ לבית הספר ובעצם ליצור את "העתיד של הלמידה".

    אני חושבת שכמורה בחינוך הדתי ובעיקר בתחום התנ"ך בלתי אפשרי להסתמך בעיקר על הSOLE.
    כמורה דתיה חשוב לי להעביר מסרים אחרים בשיעור שאינם נותנים רק ידע, כמו: מוסר, דרך ארץ, ערכים.
    לדעתי מסרים אלו לא ניתן להעביר דרך ה SOLE, כלומר קשה מאוד לבחור רק תחום אחד שעליו התלמידים ייחקרו ע"י שאלה מנחה. מפני שכמורה אני לומדת לעשות את החיבור הזה באופן טבעי - שמחשב אינו יכול לעשות, ובכך מגביל את המסרים שהתלמיד לומד.
    בנוסף כמורה לתנ"ך דרך הלימוד הוא מצד אחד פרטני - כל נושא בנפרד, ומצד שני אופקי - יש צורך לדעת את ההקשר הרוחבי בין הנושאים על פני התנ"ך כולו. כלומר, בלימוד החומר צריך לדעת לעשות את ההבדל בין הדברים ולדעת גם לקשר במידה וצריך, למידה כזו כמעט בלתי אפשרית עפ הSOLE. ובמידה שאפשרי לוקחת זמן רב מידי.

    דבר אחרון, היה לי קשה לשמוע אותו צופה שיכול להיות ובעתיד לא יהיה צורך בבית ספר - 'שברגע שנצטרך לדעת משהו, נמצא את המידע ב2 דקות'. זה אומר שאין שום צורך שהאדם ידע משהו, מפני שהוא יוכל להשיג את הידע הזה בקלות דרך האינטרנט וכו' ובכך מקביל אותנו לקופים. שידע היה הדבר היחיד המפריד בין בני האדם לקופים, ובעתיד לא יהיה ההבדל הזה.

    בסיכומו של דבר, אני עדיין נפעמת מתוצאות הניסויים שלו, ויודעת שכמורה לעתיד אשאף ליישם אותם כמה שאוכל, אך חשוב לי לשאול עד כמה חשוב ערך הלמידה העצמית והעבודה בקבוצות על חשבון ערך תוכן הלימוד?!?

  • שירה 08:59 @ 07-11-2016

    נדהמתי מהרעיון שהסרט מעביר לצופים- האם צריך את מקצוע ההוראה? האם צריך להיות מורה בפועל? תוצאות הניסוי מפתיעות, ומייצגות את התקדמות המציאות והטכנולוגיה. 

    לדעתי צריך להתשמש ביתרונות פיתוח הטכנולוגיה, ובחסרונות להעצים את השיטות הישנות, ההוראה הפשוטה והיפה.

    מאוד עניין אותי הסרטון, ועשה לי רצון גדול להוכיח שאפשר וצריך אחרת. הוראה זה לא רק להעביר חומר אלא גם להוות דוגמא אישית- לחנך לדרך חיים מסוימת! 

  • דגן 09:25 @ 07-11-2016

    אחרי שאני קוראת דעות נוספות אני נזכרת שאתמול שמעתי תוכנית רדיו על תפקיד ההורים והמורים בחיינו,סיכום התוכנית היה שעל מנת שיהיה לילד ביטחון עצמי ועל מנת שיצליח בחיים חייבים להיות בחייו אנשים שיהיו פה בשבילו.

    אולי נראה על פי הסרטון שאין צורך במורים ובעתיד המחשבים יעשו את הרוב עבורינו אך אנו צריכים לזכור שגם אנחנו אנושיים וכדי שאדם יצא אנושי ולא מתוכנת אף הוא לדעתי הטכנולוגיה אמורה ללוות את הפדגוגיה ולא להחליפה .

    דגן

  • zipora 12:45 @ 07-11-2016

    כמה הערות על הדברים המשכילים שכתבו דגן, רננה, אביה, מזל סלהוב, מזל סקט, ליאל, זוהר, לאה ל., שיר לוי, שירה:

    מומלץ לקרוא את המאמר שצרפה רננה. איך תכניסו את המתודה הטובה ביותר בעולם לכיתה? באתר:

    http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-236922?utm_source=newsletter&utm_medium=email

    משפט מפתח במאמר: "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". אבל האם זה בכלל בגדר האפשרי לפזר

    קצת מ'אבקת הכוכבים' הזו בכיתה?

    טבנולוגיות המידע של המאה ה- 21 נמצאות כבר כאן בחיינו ואי אפשר להתעלם מהם במערכת החינוך.

    לדעתה של שיר לוי "כמורה דתיה חשוב לי להעביר מסרים אחרים בשיעור שאינם נותנים רק ידע, כמו: מוסר,

    דרך ארץ, ערכים.

    לדעתי מסרים אלו לא ניתן להעביר דרך ה SOLE, כלומר קשה מאוד לבחור רק תחום אחד שעליו התלמידים ייחקרו ע"י

    שאלה מנחה. ולגבי שאלתה של שיר: עד כמה חשוב ערך הלמידה העצמית והעבודה בקבוצות על חשבון ערך תוכן הלימוד?!?

    השאלה היא האם אפשר ללמד את התוכן באמצעות למידה עצמית ועבודה שיתופית

    דגן כותבת: על מנת שיהיה לילד ביטחון עצמי ועל מנת שיצליח בחיים חייבים להיות בחייו אנשים שיהיו פה בשבילו.

    רננה כותבת: אך לסגור את בתי הספר וללמוד בבית ספר וירטואלי? מפעלו הייחודי של סיגוטה מיטרנה הוא לאפשר

    לילדים, שנמצאים באיזורים רחוקים ועניים במיוחד ללמוד באופן עצמאי באמצעות תוכניות לימוד בענן. הניסוי שהוא

    ערך מלמד שילדים יכולים ללמוד באופן עצמאי. ואין הכוונה שלו לסגור את בתי הספר.

     

  • zipora 12:46 @ 07-11-2016

    זוהר שואלת את עצמה כמורה שאלה מצוינת:

    "כשאני בתור מורה בונה שיעור השאלה הגדולה שניצבת בפניי היא : מה אני בשיעור הזה מוסיפה לתלמידים? ומדוע הם

    לא יכולים ללמוד את החומר הזה בבית לבד?!"

    כל הכבוד!

התנסות בכתה החכמה במכללת אורות

התנסות בכתה החכמה במכללת אורות

סטודנטיות נכנסות בפעם הראשונה לכתה החכמה - בואו נחבור אליהן להתנסות - מוזמנים כל מי שפדגוגיה חדשנית ב'כיתה חכמה' קרובה לליבו/ה.