בשלובים: 2899 חברי רשת, 203.קבוצות

שגיאות כתיב והרשת החברתית

6137 צפיות
  • ציבורי

שגיאות כתיב והרשת החברתית

נוצר על ידי libar 14:37 @ 24-04-2013 תגובות (3)

תהליך רכיש השפה וכתיבה ללא שגיאות כתיב הוא תהליך שנמשך מספר שנים בשנים הראשונות של רכישת השפה הכתובה. הרשת החברתית מאפשרת התנסות גדולה יותר, חשיבה על המילים הנכתבות, מאפשרת לילדים עם קושי גרפומוטורי כתיבה משוחררת. ללא השקעת מאמץ פיזי, והתרכזות במשימת הכתיבה עצמה. הכתיבה ברשת החברתית מזמנת כתיבה. כתיבה חופשית. הבעת דעה. אכן, יש בה גם חסרונות כגון כתיבה בקיצורים, טעויות תחביר ועוד. אך לדעתי, רבים היתרונות על החסרונות.

תגובות

  • אסנת 11:11 @ 08-05-2013

    למרות שגיאות הכתיב ברשתות החברתיות הכתיבה בהן היא דבר חיובי ותורם לבני הנוער, ראשית השגיאות פוחתות במהלך חייהם ,תוך כדי הלימוד ,הכתיבה והקריאה. כמו כן הכתיבה גורמת לשחרור מתחים ומהווה סוג של פורקן חיובי וכמובן עדיף על פני סמים ,אלכוהול וסמים שנפוצים כ"כ בתרבותנו.

  • קותי 18:48 @ 26-04-2014

    נכון שהכתיבה החופשית היא כתיבה משוחררת ומטרתה אחרת :שהילד / האדם יכתוב ,ישתחרר ויביע דעתו/ יספר חוויותיו ועוד. זה נהדר שהרשת החברתית מזמנת כתיבה חופשית. זה משחרר ,וזה יכולה להיות  תרפיה בכתיבה.

    יחד עם זאת רצוני להבהיר, למעשה , התייחסתן כאן לשתי מטרות שונות וחשוב להבהיר זאת:

    מה חשוב לנו? מה מטרתנו? כתיבה חופשית / יוצרת או כתיבה בלא שגיאות כתיב. זה נכון שהעיסוק בשגיאות כתיב מצד הכותב פוגע ביצירתיות ובתוכן שבעת הכתיבה. החשש משגיאות כתיב מצד הכותב פוגע בקצב הכתיבה, בחשיבה , במוטיבציה וביצירתיות כי כל משאב האנרגיה מועבר לעיסוק האם כתבתי נכון או לא נכון. ולא נשארת כמעט אנרגיה לתוכן וליצירתיות.  

    מהסיבה הזאת הייתה סברה לא לתקן שגיאות כתיב בקרב התלמידים בעבר. אך נשאלת השאלה מה המטרה / מה חשוב לי בכל פעולת כתיבה? האם  חשוב והמטרה העיקרית שהתלמיד יכתוב כתיבה יוצרת או חשוב שהתלמיד יכתוב בלא שגיאות וכאן העיסוק בשגיאות כתיב .   

    אך חשוב לי להציע כי למרות היתרונות הרבים בכתיבה חופשית לא נוותר על כתיבה נכונה בקרב תלמידינו ובכלל לכל אדם , למעט מקרים חריגים ויוצאי דופן, לא נקל ראש בעניין שגיאות הכתיב -יש לחנך לכתיב נכון ולבחור משימות רבות שיעסקו בנושא זה שהמטרה תהיה טיפול ,תרגול בכתיבה ללא שגיאות. אני מניח שאם הנושא יתורגל , יהיה שיפור בכל סוגי הכתיבה גם בכתיבה חופשית /יוצרת. השאיפה היא שהכתיבה תהא בלא שגיאות כתיב בכל סוגי הכתיבה למיניהם ובכל מקום גם ברשתות החברתית למיניהן .

     

  • יפעת בן אהרון 09:45 @ 06-05-2015

    אין ספק כי נושא שגיאות הכתיב הוא בעיה, במיוחד בעידן שבו תלמידים קוראים פחות ספרי קריאה. הילדים היום חשופים מגיל צעיר לרשתות חברתיות, ומתרגלים את קריאתם מקריאת פוסטים וסטטוסים של חבריהם. לא פעם הם קוראים מידע ופרסומים עם שגיאות.

    לדעתי מקלים היום ראש בנושא שגיאות הכתיב, יש פחות הקפדה בכיתות הנמוכות, הרבה תלמידים מקבלים הקלה של "התעלמות משגיאות כתיב", מה שמביא אותם לקבל את הבעיה של כתיבה בשגיאות במקום לנסות ולשפר את הכתיבה.

    אין ספק שבעבר היו פחות שגיאות כתיב בקרב תלמידים, כמשום שתלמידים היו חשופים לחומרי קריאה איכותיים ואף נדרשו לקרוא ספרי קריאה.

    כאמא לילד בכיתה ב', אני לא רואה שעושים לו במהלך הלמידה הכתבות, ( בעבר אצל בנותי הגדולות היו הכתבות כל כמה ימים) אין משימות כתיבה חופשית, אין יהגשת ומני קריאה.

    המשימות הלימודיות שהם מקבלים הם הכנת מצגות, משימות מתוקשבות באתרי לימוד שאינן דורשות כתיבה חופשית- כל אלה אינם עוזרים בהתמודדות עם בעית שגיאות הכתיב.

    לדעתי יש להקפיד יותר בגילאים הצעירים על תרגול והתנסות רבה בכתיבה, מתן כלים וטכניקות לזכור כתיבת מילים בעיתיות מבחינת כתיבתן (לו/לא, עם/אם וכו')