בשלובים: 2914 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

בחירת מגמה – אפשר גם אחרת

181 צפיות
בחירת מגמה – אפשר גם אחרת

נכתב על ידי: ציפי יאנג ועדי שנפס, בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג, במסגרת מאיץ היזמות החינוכית של מרכז פסג"ה לוד

 

מיכל תלמידה נבונה, סקרנית וחברותית. מבחינה לימודית הישגיה משביעי רצון, אולם את מקצוע המתמטיקה בחרה מיכל למחוק מתודעתה ובשנה האחרונה כמעט ולא נכחה בשיעורי המתמטיקה. לקראת סיום כיתה ט' עלה נושא בחירת המגמה. מיכל, כבעלת אישיות סקרנית וחברותית החליטה לבחור במגמת לימוד מדעית יוקרתית, למרות נתוני הפתיחה שלא התאימו כלל לדרישות המגמה. הבחירה נעשתה על-פי שיקולים חברתיים, ולאור סקרנותה של מיכל.

 

מיכל החלה את לימודיה במגמת הפיסיקה ואף הייתה שבעת רצון מכך. מיכל הייתה במצב רוח מרומם ומלאת חדוות למידה. לאחר כחודשיים, הישגיה הלימודיים במגמה היו ירודים ביותר, דבר זה גרם לירידה במצב רוחה של מיכל ולתחושת כישלון. לאחר זמן מה נוכחה מיכל לדעת שאינה עומדת במינימום הנדרש על מנת להמשיך את לימודיה במגמה והחליטה לעזוב את מגמת הלימוד. מקרה זה ערער אצל מיכל את מעמדה החברתי והדימוי העצמי שלה ירד, כמו גם האמון ביכולותיה ובכוחה להצליח במגמה אחרת, אשר הושפעו לרעה.

 

העבודה עם מיכל, לחזק אותה ולכוון אותה למגמה אחרת המתאימה לכישוריה, הייתה קשה, כיוון שנקודת הפתיחה, לאחר הכישלון במגמה המדעית, הייתה של חוסר בטחון עצמי ועם חוסר אמונה ביכולתה. הטיפול בקשיים הפסיכולוגיים, החברתיים והלימודיים אשר נוצרו בעקבות המקרה היו קשים ודרשו משאבים רבים. אילו הייתה מתבצעת הכנה ראויה, מקיפה ואחראית סביר להניח שניתן היה לטייב את בחירת המגמה ובכך למנוע את חווית הכישלון.

 

סיפורה של מיכל אינו מקרה בודד או חריג, אלא מייצג תופעה שניתן לזהות אצל תלמידים רבים. מציאות זו עוררה את הצורך במיזם "במגמה להצליח" אשר מבקש למנוע את עוגמת הנפש מהסוג שחוותה מיכל, באמצעות מתן כלים משופרים לבחירה מושכלת של מגמת הלימוד.

 

התוכנית שפיתחנו ויישמנו השנה לראשונה, מציגה תפיסה רחבה של הכוונה וייעוץ מקיפים, המשלבים את התלמיד, ההורה ובית הספר. מטרת התוכנית לחזק את התלמיד ולהביאו להחלטה מושכלת ונבונה, לאחר לקיחה בחשבון את כל הפרמטרים הרלוונטיים. חשוב לציין כי אין במהלך זה כוונה לקבל החלטה בשביל התלמיד, אלא לפתח בתלמיד כישורים רלוונטיים שיסייעו לו בתהליך קבלת החלטות.

 

ייחודיותה של התוכנית היא השיתוף המתקיים במסגרתה בין המעגלים השונים הסובבים את התלמיד: מהתלמיד עצמו, דרך משפחתו, החברים שלו וכן צוות בית הספר. השיתוף מתקיים גם ברמת החשיפה והנגישות למידע הרלוונטי וגם ברמת העלאה למודעות של ההשפעות השונות של כל מעגל. בתוכנית שותפים שלושה גורמים: התלמיד, ההורים ובית הספר. התוכנית כוללת שילוב של מפגשים פרטניים, כיתתיים וכן מפגשים משותפים לצוות, לתלמיד ולהוריו. המפגשים מבקשים לספק תלמיד ליווי אישי, תוך התייחסות למכלול הגורמים, כך שיינתנו לתלמיד מרב הכלים לקבלת החלטה מיטבית, עת בחירת המגמה.

  

 

התכנית הוכיחה את עצמה בהקניית כלים לתלמידים שיסייעו להם בבחירת המגמה הרלוונטית והמתאימה להם ביותר, לפי נטיותיהם וכישוריהם, כדי שגם ירגישו שלמים עם בחירתם בהווה וגם כדי שבחירה זו תשרת אותם בעתיד בצורה הטובה ביותר. כמו כן, מיומנויות אלו של קבלת החלטות ולקיחת אחריות ישמשו את התלמידים בעתיד בצמתים נוספים בחייהם, שכן כלים אלו יהיו שימושיים ונגישים להם. חלק ממטרת החינוך היא הכשרת התלמיד להיותו אדם בוגר, פרודוקטיבי ואחראי המסוגל להתמודד עם מציאות משתנה בלא שתערער את בטחונו. התכנית מסייעת לקדם השגת מטרה זו, באמצעות שיפור חוויית הבחירה וההתמודדות עם השלכות הבחירה, והפיכתה לחוויית הצלחה ומסוגלות.

אורי שטרנברג

יועץ אסטרטגי מומחה לתהליכי שינוי וחדשנות בחינוך