בשלובים: 2914 חברי רשת, 2 עכשיו ברשת, 203.קבוצות

שומרים על הניקיון בבית, אבל גם מחוצה לו

474 צפיות
  • ציבורי
שומרים על הניקיון בבית, אבל גם מחוצה לו

נכתב על ידי סאמיה תאגי בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג, במסגרת מאיץ היזמות החינוכית של מרכז פסג"ה לוד

אני מחנכת כיתה בבית ספר יסודי ערבי ברמלה. אני פוגשת יום-יום תלמידים צעירים מלאי שמחת חיים ורצון טוב. הם נענים בחפץ לב לכל בקשה שלי ומפגינים כבוד רב כלפי המורים וכלפי הכיתה. בכיתה שלי, כמו בכל יתר כיתות בית הספר, אף תלמיד לא יעז להשליך פסולת על הרצפה או ללכלך את חדר הכיתה בצורה אחרת. התלמידים שלנו הם ילדים מחונכים וערכיים אשר יודעים כיצד יש לנהוג, לכן מקפידים על שמירת הכיתה נקייה, בדיוק כפי שמקפידים על שמירת הניקיון בביתם.

אבל מאחורי התיאור הנעים הזה, מסתתרת אמת עצובה, אמת אליה נחשף כל מי שמבקר בחצר בית הספר (ובמקרים רבים גם ברחובות, בין הבתים הנקיים). חצר בית הספר מלוכלכת ומלאת וונדליזם. מדהים הדבר, אך אותם התלמידים בדיוק, הערכיים והמחונכים, התרגלו שעל הניקיון יש לשמור רק בכיתה, בעוד החצר היא שטח הפקר ושם מותר ללכלך, להרוס ולקלקל.

ידוע לכל כי ניקיון וטיפוח הסביבה הלימודית הוא תנאי הכרחי לקיום למידה ותהליכים חינוכיים. מרחב נקי יוצר אווירה נינוחה, בריאה וחיובית, המעניקה לתלמיד סביבה תרבותית לרכישת ידע, עיבוד חוויות חברתיות ופיתוח מיומנויות אישיות. להבדיל, מרחב מלוכלך נקשר פעמים רבות בתופעות שליליות כגון אלימות, וונדליזם ואף התנהגות עבריינית. לכן, המערכות החינוכיות עוסקות רבות במעגלי השמירה על הסביבה, כחלק מהחינוך החברתי, ובמשולב עם נושאי כבוד, מוסר ותחושת שייכות.

בעוד תלמידים אשר מפגינים כבוד רב יותר או פחות לסביבתם היא תופעה מוכרת, נראה כי בקרב תלמידים רבים מתקיימת תופעה מעט שונה. התלמידים מקפידים על כבוד לסביבה במעגל השייכות הראשון (חדר הכיתה) ומזלזלים בסביבה במעגל השייכות השני (חצר בית הספר). הפער בין יחס התלמידים בשני המעגלים הללו אינו ברור, שכן הם בעלי מאפיינים דומים מאוד מבחינת: הקרבה אל התלמיד, מידת הנוכחות של התלמיד בהם, צורת אכיפת הכללים בהם ועוד. למרות כל זאת, תלמידים אשר מקפידים על הניקיון בכיתה נצפו בחצר כשהם משליכים פסולת על הרצפה ואף בועטים והופכים פח אשפה.

כדי להיטיב להבין את הפער בין השמירה על הניקיון בכיתה וההתנהגות המלכלכת בחצר, קיימתי שיחה עם תלמידים בכיתה ה'. בשיחה עלה חוסר המודעות של התלמידים לנושא. התלמידים ציינו כי הם מקפידים מאוד על שמירת הניקיון בביתם וכן בחדר הכיתה (שהרי זהו 'ביתם' בבית הספר), כמו גם בבתים של אחרים, מתוך כבוד לבעל הבית. לצד זאת, עלה מדבריהם כי הם אינם רואים כל צורך להקפיד על שמירת הניקיון בסביבה הרחוקה יותר, מרמת החצר והלאה, מסיבות רבות, אשר עיקרן הן חוסר מודעות לכך שזה שלי ובשימוש שלי באותה המידה, וחוסר הבנה לכך שאין מישהו שינקה אחריי, זאת לצד הפנמה כי אין ולא יכולה להיות אכיפה או ענישה להשלכת לכלוך על הקרקע. גם תשובותיהם בנוגע לאי ההצלחה של דרכים להפחתת הלכלוך בחצר בית הספר שיקפה היטב את חוסר המודעות שלהם לנושא. התלמידים תיארו את הצורך ללכת מרחק קצר עד לפח האשפה כמאמץ מיותר. זאת ועוד, התלמידים הסבירו כי תורנות ניקיון החצר נותנת תחושה כי מותר ללכלך, שהרי התורנים ינקו, ואפילו הוגן ללכלך – כי הרי כשאני הייתי תורן השאירו לי מלוכלך והייתי צריך לעבוד קשה...

 

מתוך ראיית החינוך לאחריות סביבתית וכבוד למקום חלק מרכזי בחינוך הערכי, נבנתה תכנית התערבות שמטרתה הראשונית היא העלאת מודעות לנושא השמירה על הניקיון ובהמשך שימוש במודעות זו לצורך הנעה לפעולה כפולה: שמירה על הניקיון והעברת המסר הלאה, כדי להביא להפצה והשרשה של התנהגות מכבדת לסביבה, בקרב חבריהם והקהילה כולה.

העקרונות המנחים של התכנית הם כי צריך ליצור בתלמידים את ההבנה של חשיבות הנושא ובהתבסס על כך לעשות שימוש באותו הרצון החופשי והנכונות של התלמיד לשמור על סביבתו הקרובה (חדר הכיתה) ולהרחיבם גם לסביבתו במעגל השני (חצר בית הספר) ובהמשך למעגלים נוספים. רק הפנמה אמתית של ההתנהגות הראויה ביחס לשמירה על הניקיון ואיכות הסביבה יאפשרו לתלמידים לא רק להיות ערכיים יותר בהתנהגותם, אלא בהמשך גם להיות שגרירי שמירה על הניקיון ומובילי דעת הקהל בקרב הילדים האחרים בנושא זה.

התכנית כוללת עיסוק בנושא במסגרת הכיתה, תוך שימוש במגוון מתודות ואמצעי המחשה. התכנית משלבת קריאה לתלמידים להתבוננות בסביבותיהם השונות, תיעוד המצב בשטח ושיח בין אישי בקרב התלמידים על הנושא, תוך קישור לנושאים חברתיים וערכיים אחרים. בנוסף, מושם במסגרת התכנית דגש רב על פיתוח עם התלמידים של דרכים מעשיות ופשוטות ליישום בשטח של השמירה על הניקיון וכן כלים להתמודדות עם הקושי החברתי שמזמנת התנהגות נאותה, לצד תלמידים אשר מתנהגים אחרת.

למרות שהתכנית הועברה באופן חלקי בלבד, במסגרת פיילוט שבוצע בחודשים האחרונים, התוצאות היו משמעותיות מאוד. נראה כי ברגע שהעלנו לתלמידים את המודעות לנושא - השינוי היה מידי. התלמידים הבינו את הנושא והביעו נכונות לאמץ את השינוי בהתנהגות. כמו כן, במהלך העברת התכנית ניתן היה לזהות שינוי משמעותי בהתנהגותם של התלמידים בשטח. עם זה, זמן קצר לאחר סיום התכנית, התנהגות התלמידים חזרה לסורה ואין מה לדבר על העברת המסר על ידם הלאה לתלמידים אחרים.

כדי להביא להצלחה בתכנית, יש להתמיד בה לאורך זמן רב יותר, כמו גם להרחיב אותה למספר רב יותר של כיתות במקביל, כדי להטמיע את השינוי כחלק מההתנהגות המקובלת בבית ספר. כמו כן תידרש הגדלה משמעותית של כמות וזמינות פחי האשפה בחצר, כדי להקל על התלמידים לשמור על הניקיון ולחוות הצלחה בכך. בנוסף, תוקם קבוצת 'נאמני סביבה' אשר יפעלו להעביר הלאה את הנושא, באמצעות פעולות הסברה וכן ציון לשבח את התלמידים שיקפידו על שמירת הניקיון. פעולות נוספות רבות מתוכננות, ויבוצעו ככל שהמשאבים יאפשרו זאת.

 

למרות שיישום תכנית זו מצוי בראשיתו, אמונה גדולה בחשיבות הנושא ממלאת באנרגיה לקראת המשך ההסברה וגיוס התלמידים להירתם ולהוביל את השינוי. כמו הילדים אשר בשנות ה-60 של המאה הקודמת הובילו את השינוי שהתחיל במודעות לפרחי הבר והסתיים בהשרשת ההרגל שאסור לקטוף אותם, כך גם כאן – הילדים יהיו אלו שיובילו את השינוי ויביאו לשמירה על הניקיון בבית, אבל גם מחוצה לו.

אורי שטרנברג

יועץ אסטרטגי מומחה לתהליכי שינוי וחדשנות בחינוך