בשלובים: 2890 חברי רשת, 203.קבוצות

הדפוס הדיגיטלי ברשות המורים

396 צפיות
  • ציבורי

הדפוס הדיגיטלי ברשות המורים 

עולם המחשבים נכנס אל חיינו לפני כשלושה עשורים, ועם השנים הוא תפס מקום רחב יותר בחיי היום יום. השימוש באמצעים הדיגיטליים הלך והתרחב, ובעשור האחרון אפשר לראות שינוי נוסף עם הרחבת זמינות האינטרנט. הדבר משפיע עלינו בצורות רבות, ובין היתר הוא משפיע גם על האופן בו אנו לומדים. המורים יכולים למצוא עצמם היום מול אתגרי למידה, כאשר מצד אחד התלמידים יכולים לגשת אל חומר הלימוד בקלות דרך האינטרנט, אך מן הצד השני, לא תמיד החומר אליו הם מגיעים מדויק ונכון. התפקיד של המורים הוא ליצור למידה משמעותית, לכוון את התלמידים והם יכולים לעשות זאת בעזרת אמצעי הלמידה המסורתיים.

האתגרים הלימודיים שאי אפשר לקבל עליהם מענה באינטרנט

אף על פי שנראה פעמים רבות כי האינטרנט יכול להוות תחליף ללמידה בשל הידע הרב שקל למצוא בו, אין תחליף להוראה והמורים אינם יכולים להסתמך עליו או לאפשר לתלמידים להישען רק עליו. האינטרנט אינו יכול להחליף את הכתיבה, את הצביעה, את חיפוש המידע בתוך הטקסט, את היכולת לארגן את החומר ואת החשיפה לאמצעים הוויזואליים ששימשו בעבר בתפקידים אלה.

האמצעים הוותיקים לרבות דפי העבודה, הלוחות הוויזואליים בכיתה שהציגו תרשימי זרימה וציורים וכן חוברות העבודה, רלוונטיים היום לא פחות מאשר בעבר. העבודה מול המחשב אינה יכולה להחליף את הכתיבה ביד, היא אינה יכולה לתת מענה לקריאת טקסט המודפס על הנייר ופעמים רבות אינה ממחישה כראוי את החומר הלימודי.

העזרים הדיגיטליים אינם תחליף בלעדי

אמצעי ההמחשה הוויזואליים מלווים את המורים עשורים רבים, ולאורך כל הדרך תרמו ללמידה משמעותית, להמחשת החומר ולמעקב אחר התקדמות התלמידים. השימוש במחשב אינו יכול להחליף את הכרזות, את הכתיבה בחוברות ואפילו הקריאה במחשב שונה מזו המתבצעת מדף.

כרזות לכיתה – הכיתה היא מרחב למידה משמעותי וקירותיה יכולים לשמש להעברת החומר. בעבר וגם היום נהוג לתלות פוסטרים שונים, כאשר היום יכולים המורים להזמין לעצמם בכל דפוס דיגיטלי את הפוסטר הרצוי להם ואף לעצב אותו כך שיתאים בדיוק לחומר הנלמד באותו הזמן. היתרון של חומר לימוד שנמצא על הקיר עצמו הוא החשיפה של התלמידים והטמעת המידע לאורך כל היום ולא רק בשעת השיעור הרלוונטי.

חוברות עבודה – גם בעולם המחשבים לא יכול להיות תחליף לחוברות העבודה. החוברות יכולות להיות מסחריות או להיערך באופן פרטי בין כותלי בית הספר, כאשר התלמיד זוכה לדפדף בחומר, לפתור שאלות שונות תוך שהוא מחויב לכתוב בכוחות עצמו וכל מורה יכול לבחור להדפיס את החוברת כך שתשמש אותו ואת תלמידיו בצורה הטובה ביותר.

חומר קריאה – הקריאה מתוך דף מודפס אינה יכולה להתחלף בשום סוג קריאה אחר. פיתוח מיומנות הקריאה חשוב מאד בתהליך הלמידה, והיום קל מאד להדפיס את החומר הנדרש, ואף למחזר אותו בין התלמידים כך שישמש לאורך זמן.

קלפי עבודה ומשחק – כל מורה יכול היום להדפיס קלפי עבודה ומשחק שמעמיקים את חווית הלמידה והופכים אותה למשמעותית. קלפים אלו יכולים לעבור למינציה, כך שישמשו לטווח ארוך.