בשלובים: 2960 חברי רשת, 204.קבוצות

הוסיפו ממים לשיעור ותהפכו אותו למעניין יותר

259 צפיות
  • ציבורי
מאת רן שמשוני / רם פרידמן 10:38 @ 25-01-2017

לסמס בשיעור?! מה פתאום! 
אבל מה עם למממם?

למממם?!

לא, לא נתקעה לנו המקלדת על האות מ'...
למממם = ליצור מם.

 

אז מה זה מם?
מם (Internet meme) היא תופעה בה מתפשט פרסום כלשהו (סרטון, תמונה, אמרה) באופן מהיר, לאנשים רבים, באמצעות רשת האינטרנט. 

צורת המם המפורסמת ביותר היא הוספת מלל לתמונה (בדרך כלל לתמונה מוכרת) ויצירת שילוב משעשע דרכו הכותב מביע את עצמו במלל ובדימוי ויזואלי בצורה ברורה וחדה (Image macro).

 

אז איך שפת הממים עובדת?
כל תמונה "בשפת הממים" מעבירה רגש ברור או טון דיבור מסוים בו ניתן להבחין באופן ברור. על התמונה מוסיפים טקסט שמרחיב את המסר שהתמונה מעבירה – או לעיתים יוצר היפוך מוחלט שלו. 

למשל, כדי לבטא התרגשות, נשתמש בתמונה הומוריסטית ומוקצנת של בכי בצירוף המלל שאנחנו רוצים:

image

 

ניתן להרחיב את המם עם טקסט מקדים שילווה אותו, למשל בפוסט בפייסבוק או בטקסט מעל תמונה בעיתון בית הספר או בפוסטר – למשל: 

התלמידים כתבו מבחן ביום חמישי והם מצפים שאני אחזיר להם אותו כבר ביום ראשון:

image

 

כמה רעיונות לשימוש בממים בכיתה:

  1. פתיח מרענן לנושא חדש או לתחילת שיעור.
  2. תחרות ממים הקשורים לנושא השיעור או לחומר הנלמד ביחידת הלימוד. דרך הממים בתחרות אפשר יהיה להציג זווית חדשה של החומר הנלמד.
  3. לשאול שאלה בשיעורי הבית ולבקש שהמענה עליה יהיה במם בלבד.
  4. לשלוח תזכורות והודעות לתלמידים באמצעות ממים (למשל אל תשכחו שביום ראשון יש מבחן וכו'). 

image

 

לשימוש בממים בהוראה יש יתרונות רבים:

 

1. תקשורת בשפה של התלמידים
לא פעם אנחנו עומדים בפני קושי להעביר מסרים לתלמידים בצורה ברורה. או אז, אנחנו מוצאים את עצמנו מתחבטים בשאלה מהי הדרך הנכונה "להגיע אל התלמידים" ולוודא שהמסרים שלנו נקלטים כהלכה.

סביר שרבים מהתלמידים שלנו נחשפים לממים (לא מעט מהם גם יוצרים כאלה בעצמם) ולכן אם נשתמש בממים בעצמנו, נקבל "נקודות זכות" אצל התלמידים (ולו רק בגלל השימוש בטכנולוגיה ובעולם המדיה), נזכה באמון ובעניין שלהם, נתקרב לחוויה שלהם וכך נצליח להעביר את המסר שלנו בצורה שתגיע לתלמידים שלנו בדרך שהם מכירים.

 

2. הרחבת קישורי החשיבה והניתוח
שימוש בממים מעשיר את הטקסט ומאפשר לתלמידים להבין את המסר גם באמצעות הבעות פנים, שפת הגוף והבנת הקשר בין סיטואציות. הטקסט בממם חייב להיות קצר וקולע ולכן כדי ליצור ממם מוצלח אנחנו (והתלמידים שלנו) צריכים למצוא את העיקר ולהתמקד בו, תוך ניצול מקסימלי של כל מילה, לשם העברת המסר. 

בעולם בו לאף אחד אין זמן להקשיב ולשמוע, אחת המיומנויות החשובות לה כל אדם זקוק היא לדעת להעביר את המסר באופן מדויק ומהיר - וזה בדיוק מה שאנחנו מלמדים אותם בעזרת המם.

 

3. פיתוח יצירתיות וביקורתיות
זה אולי נשמע פשוט, אבל כתיבה טובה בשפת הממים מחייבת חשיבה יצירתית וביקורתית כלפי אירועים שונים. ככל שתלמידים יתנסו יותר ביצירת ממים, כך הם יחדדו ויפתחו את היצירתיות שלהם ויעבירו מסרים בצורה ביקורתית ומעניינת

image 

4. עיבוד הנושא הנלמד בדרך ללמידה משמעותית יותר
בעת יצירת מם חדש, התלמידים משקיעים מחשבה ומעבדים את החומר גם מעבר לגבולות הספר והמחברת. תהליכי החשיבה והעיבוד מעמיקים את הלמידה, מחזקים אותה ומאפשרים יצירת הקשרים ורמזי שליפה שלא ישכחו כל כך מהר.

 

לסיכום:
שימוש בממים בכיתה יכול להעשיר את הלמידה ולהוסיף לה ממד מהנה ומצחיק שיכול לשפר את התקשורת עם התלמידים, להפוך את הלימודים לרלוונטיים יותר עבורם ולהגביר את המוטיבציה.

 

איך אתם משתמשים בממים ללמידה? נשמח לשמוע בתגובות!

 

מאת: רן שמשוני וחן שלי בירן.

רן שמשוני הוא איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת פסיפס בעל ניסיון של 177 שנה בהנחיה  והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. ממחברי הספר "סודות הלמידה" נושא תו התוכן של מכון אדלר. 

חן שלי בירן היא מנחת תהליכי פיתוח מקצועי לסגלי הוראה בפסיפס