בשלובים: 2860 חברי רשת, 203.קבוצות

המשימה: לעזור לילדך לממש את הפוטנציאל שלו

169 צפיות
  • ציבורי

הם חכמים לגילם, מתעניינים בלמידה ולא פעם מרגישים שבית הספר אינו נותן להם את כל המענה הנחוץ להם. אלו הם הילדים המחוננים שנרגשים אל מול אתגרי למידה חדשים ושלא פעם מרגישים משועממים בתוך המסגרת הכיתתית היומיומית. בדיוק עבורם מתקיימות תכניות ההעשרה למחוננים, בה הם יוצאים אחת לשבוע מחוץ לכותלי בית הספר ולומדים תכנים חדשים ומאתגרים שמותאמים עבורם.

קצת על תכנית המחוננים

תכנית המחוננים של משרד החינוך מיועדת לתלמידים בעלי יכולות למידה גבוהות, ומציעה להם למידה פעם בשבוע מחוץ לכותלי בית הספר, במסגרת שמציבה עבורם אתגרים מרתקים המגרים את סקרנות הלמידה שלהם. כדי להתקבל אל התכנית יש לעבור את מבחני המיון לתלמידים מחוננים. אלו מתקיימים בדרך כלל בקרב תלמידי כיתות ב' ו-ג' ולהם שני שלבים.

את שלב המבחנים הראשון עוברים כ-15 אלף ילדים בשנה ואילו את השלב השני עוברים כ-1,800 ילדים בכל שנה (נתון ארצי). כלומר, כ-שניים וחצי אחוזים מהילדים בכל שנתון נמצאים כילדים מחוננים אשר יכולים להשתתף בתכנית של משרד החינוך.

הילדים שנמצאים מחוננים מקבלים הזדמנות ללמוד בתכנית מעניינת שתגרה את החשיבה שלהם, וכל זאת תוך כדי מפגש עם ילדים נוספים שגם הם נהנים מהלמידה כמותם. הלימודים מתקיימים על חשבון יום הלימודים בבית הספר, ועל המשתתפים בתכנית להשלים את חומר הלימוד שנלמד בכיתה (נקודת ההנחה היא שאלו בעלי רמת הלימוד הגבוהה יוכלו לעשות זאת ללא קושי).

להתכונן או לא להתכונן למבחן המחוננים

לרגעים החשובים ביותר בחיינו כמו מבחני הבגרות, הפסיכומטרי, ראיון עבודה ועוד, אנו נוהגים להתכונן. ההכנה למבחני המחוננים מורכבת מלמידה של החומר, הכנה רגשית והיכרות עם מה שעומד מולנו. לכן, את השאלה אם מומלץ להתכונן אל בחינת המיון לתכנית המחוננים כדאי להחליף בשאלה מהי הדרך הנכונה ביותר להתכונן אליה.

חשוב להבין כי ילדים אשר אינם עוברים כל הכנה לבחינה יכולים להילחץ ממנה, ומכאן להגיע לתוצאות בחינה פחות מוצלחות מכפי יכולתם הריאלית, ובנוסף לכך הם עלולים לחוש תסכול במפגש עם השאלות השונות בפעם הראשונה. כדי להימנע מהתסכול ולהגיע לתוצאה המתאימה ליכולות הילד, מומלץ לערוך הכנה לבחינה, כשהדגש הוא על ההנאה בלמידה ולא על לחץ ועל הישגיות.

חשיבות ההנאה במהלך ההכנה

כיוון שרק אחוזים בודדים של ילדים מתקבל לתכנית, ברור שישנם ילדים שעל אף ההכנה המוקדמת לא יעברו את הבחינה, אך אין זו סיבה שלא להשתתף בה. כיוון שאי אפשר לדעת איזה ילד יכול לעבור את המיונים וכיוון שכולם נפגשים עם השאלות בבחינה בפעם הראשונה, אפשר להגיד כי ההכנה נכונה לכולם. מה שנכון הוא שיש לדאוג לכך שהילדים ייהנו מתהליך הלמידה וההכנה לבחינה וכי אין להלחיץ אותם.

הלמידה לבחינה לאיתור מחוננים עושה היכרות לילדים עם העומד לפניהם, וכך הם אינם מופתעים מהשאלות כאשר הם פוגשים אותן בבחינה עצמה. ההכנה מתבצעת מתוך הבנת השאלה לעומק, תוך שימת דגש על תהליכי חשיבה הנדרשים כדי לפתור אותה. ילדים מחוננים משתמשים פעמים רבות באינטואיציה שלהם כדי לענות על הבחינה וכך הם מפספסים את הצגת היכולת האנליטית שלהם, זו שלא נדרשו לה עד הבחינה. חוסר השימוש ביכולת האנליטית והסתמכות על האינטואיציה בלבד בעצם אינה מזמינה אותם להשתמש ביכולות שלהם.

להגיע רגועים ומוכנים לבחינה

כל אחד ואחת רוצים להיות מוכנים לקראת האתגרים שבחייהם, ומכאן זה טבעי שגם ילדים העומדים בפני בחינה ירצו להגיע מוכנים ולא להיות מופתעים. כשהילדים עוברים מבחן בבית הספר, השאלות מתבססות על חומר אותו הם כבר למדו, ולכן אין זה הגיוני לצפות מהם להגיע למבחני המיון בלי שיכירו את הנושאים הרלוונטיים ואת סוגי השאלות, ובדיוק לשם כך מתקיימות מסגרות הכנה למבחני מחוננים.