בשלובים: 2887 חברי רשת, 203.קבוצות

נגישות, נגישות, נגישות...

1332 צפיות
  • ציבורי

שלום לכולם,

אנו 3 מורות הלומדות לתואר שני במכללת לוינסקי. במסגרת קורס מקוון "קהילות לומדות ברשת" נחשפנו והתחברנו לרשת שלובים. כל אחת מאיתנו עובדת באזור שונה ובמסגרות חינוך שונות. משיחות ביניינו גילינו כי קיים מכנה משותף הקשור לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות.

ענת, מורה לכיתה א' המשלבת בכיתתה השנה תלמיד לקוי שמיעה.

שירלי, מורה לכיתות א' ב' שילבה בכיתתה תלמידה לקוית ראיה.

טל, מורה תומכת לתלמידים עיוורים ולקויי ראיה, עוסקת בשילוב תלמידים במערכת החינוך.

אחד הנושאים שמעסיקים אותנו הוא נושא הנגישות באופן כללי, והנגישות לאתרי אינטרנט בפרט. כיום, בעידן שבו הטכנולוגיה מאוד מפותחת ועוזרת לאוכלוסיות מיוחדות, כגון העיוורים ולקוי הראיה, קיימת אפשרות לנגישות ברשת עבור כל אחד. המחשב הינו כלי חכם וגמיש. בלחיצת כפתור פשוטה ניתן להגדיל את הכתוב לכל גודל שרוצים, ניתן לשנות את הצבע של הכתב או הרקע בהתאם למגבלה ולנוחות של המשתמש. גם עיוורים יכולים לקרוא את הכתוב באמצעות חיבור צג ברייל ובאמצעות תוכנות הקיימות בשוק ניתן לשמוע את הכתוב במסך.

הבעיה שקיימת באתרים רבים היא חוסר נגישות שנובע מאי התאמה של האתרים עבור הצרכים האלו. עיצוב האתרים, במקרים רבים, לא מאפשר את ההתאמות.

המודעות כיום לנושא הנגישות בעולם הפכה להיות פופולארית ואתרים אבים מתחשבים בצרכים של האוכלוסיות הנזקקות לכך. בארץ, הנושא עלה אך עדיין רב האתרים לא מתאימים ולא נגישים לאוכלוסיות העיוורים ולקויי הראיה.

אנו מצרפות קישור, אחד מיני רבים, המתייחס להמלצות עבור הנגשת אתרי אינטרנט:

http://www.nagish.org.il/

בנוסף, אנו מצרפות קישור מתוך בלוג של גידי אהרונוביץ', עיוור הכותב על עצמו, ההתמודדות שלו בהיותו עיוור בשנות האלפיים במדינת ישראל ובנוסף מתייחס לנושא הנגישות עבור עיוורים במחשב:

http://www.haayal.co.il/story?id=1033&NewOnly=2&LastView=2009-04-22%2000:08:53

מנהלי האתר וקוראים יקרים,

האם בבניית סביבת "שלובים" לקחתם בחשבון את נושא הנגישות? האם מישהו מהרשת שלנו, "שלובים", מכיר את האוכלוסיה ונתקל כמונו, בבעיה דומה?

נשמח לתגובות בנושא.

שלכם,

שירלי, טל וענת.

תגובות

  • טל פולק 09:42 @ 29-11-2010

    בהמשך לפוסט הראשון של הבלוג, השנה, אני עובדת עם תלמידיה עיוורת מלידה, בכיתה ב'.

    כמורה תומכת תפקידי לשלב את התלמידה בכל הפעילויות בבית הספר, בתחום הלימודי והחברתי. אחת הבעיות שניתקלתי בה השנה הייתה נושא הנגישות ברשת. לתלמידה יש ספרי לימוד בברייל ובתוכם יש הפנייה להמשך למידה והעמקה בחומר, באופן חוויתי באתר "אופק". כל תלמידי הכיתה נכנסים לאתר וחווים פעילויות מעניינות ומגוונות, אך התלמידה שלי לא יכולה להנות מפעילויות אלה, מכיוון שהאתר, אשר המולץ על ידי משרד החינוך, אינו נגיש עבור תלמידים עיוורים.

    אחד הרעיונות המרכזיים בהם דוגל משרד החינוך הוא שילוב וקבלת השונה. האם באמת משרד החינוך מיישם את ההמלצות שלו???

    שלכם,

    טל

  • יורם אורעד 10:18 @ 29-11-2010

    ענת בוקר טוב

    ראשית, תודה על שאלתך בנוגע לנגישות בשלובים. לאור הערתך, נבחן את ההיבט הזה בשלובים ונראה מה ניתן לעשות.

    שנית, הנושא שלך נראה כמזמין יצירת קבוצה בתוך שלובים, של מורים, יועצים ואנשי חינוך אחרים העוסקים בתחום של חינוך מיוחד לתלמידי בית ספר. יש לנו משהו נושק לכך באתר -הקבוצה סטודנטים ובוגרים עם לקויות למידה והפרעות קשב. כדאי לדעתי לפתוח קבוצה הנוגעת לתחום החינוך המיוחד לתלמידי בית ספר, שבה אנשים מן התחום יוכלו לשתף רשמים, מידע, חוויות, התנסויות ועוד. כך ניתן יהיה ללמוד אחד מן השני. מאחר שמדובר ברשת חברתית, הקבוצה פתוחה לכולם וניתן יהיה לשתף אנשים לא רק מן החוג המקצועי הקרוב אלייך פיזית אלא מכל רחבי הארץ.

    בברכה

    יורם

  • סוזן צעירי 10:39 @ 29-11-2010

    @ענת תודה שהעלית נושא חשוב זה, והפנית אליו את תשומת ליבינו.  אני מוכרחה להודות שבהסבת הפלטפורמה המטרה שלי לא הייתה "נגישות" במובן הרחב של המילה, אלה שתהיה נגישה ל"עברית" הן בהצגת האותיות בצורה קריאה והן באפשרות יישור וכיווניות מימין לשמאל, גם היום דברים אלה אינם ברורים מאליו, לדוגמה מסמכי גוגל אשר עדיין מתקשים להציג כיווניות ימין שמאל ללא בעיות.

    בעקבות הפוסט שלך גלשתי לאתר הנגישות, ואני מבטיחה לחקור את העניין יותר לעומק.  בינתיים אני יכולה לומר שניתן להגדיל את תצוגת הכתב ב"שלובים" באמצעות הדפדפן.  בפיירפוקס בתפריט "תצוגה" בוחרים באפשרות "Zoom - text only"  ואחר כך אפשר לנצל את המקשים ctrl+ או את התפריט zoom כדי להגדיל את הטקסט - ראי למטה תמונת מסך של הגודל המקסימלי כאשר פועלים כך.

    @טל אולי אחד ההבדלים בין ישראל ובין חלק מהמדינות בחו"ל הינה שאנו "דוגלים" בנגישות כאשר בהרבה מקומות נגישות באתרים הקשורים לחינוך הינו מחוייב לפי החוק. 

    דרך אגב אני זוכרת לפני כמה שנים למטח היה יישום TTS - שאפשר הקלדה או הדבקת טקסט לתוך תיבה בדף אינטרנט והיישום היה הופך זאת לקובץ קול. 

    אני לא מכירה את האתרים בישראל העוסקים בנושא אבל יכולה להמליץ על הבלוג (באנגלית) של Paul hamilton "Free Resources From the Net for Every Learner

    תמונות מסך:

    הגדלת הטקסט בשלובים בדפדפן פיירפוקס -

    הגדלת טקסט בדפדפן פיירפוקס

     

    גודל טקסט מקסימלי -באמצעות דפדפן פיירפוקס

    גודל טקסט מקסימלי

     

  • שירלי הכהן 13:56 @ 29-11-2010

    סוזן ויורם שלום רב,

    תודה על התגובות המפורטות והמעמיקות. מיענתם את תגובותיכם לענת, שימו לב הבלוג משותף לשלושתינו. 

    בהמשך להמלצתך יורם, נחשוב על הקמת קבוצת עניין למורים אשר עובדים עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

    למרות שבדיון בינינו עלה הנושא שלכל מורה שעובדת כיום במשרד החינוך יש קשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים בעקבות חוק השילוב.

    להתראות,

    טל, ענת ושירלי

  • סוזן צעירי 16:06 @ 29-11-2010

    טל, ענת ושירלי,

    אני בכל זאת ממליצה לפתוח קבוצה, כך התכנים ירוכזו במקום אחד.  אם כל מי שעובד עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים יצטרף, אז הקבוצה תהיה הגדולה ביותר בשלובים, בהחלט ראוי בהתחשב בנושא.

    נ.ב. בתגובה הקודמת השתמשתי ב@ כדי למען כמו בטוויטר @טל @ענת :-)

    image

     

  • יורם אורעד 22:24 @ 29-11-2010

    אני מחזק את תגובתה של סוזן. ההשתייכות לקבוצת עניין מאפשרת ריכוז של פעולות ותכנים במסגרת אחת, צפייה בהם ושימוש בהם, וזהו כוחה של קבוצת העניין. אני חושב שקבוצה כזו עשויה להיות אבן שואבת לכל העוסקים בתחום החינוך המיוחד ולכל אלה שיש להם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתותיהם. השיתוף היא מילת המפתח כאן. שיתוף בקשיים שאתם נתקלים בהם ושיתוף בהתמודדויות אפשריות אתם, שיתוף עצות וכן שיתופם של מסמכים מסוגים שונים בעניין זה, עשויים לסייע לכולם וליצור קהילה סביבה הנושא. קבוצה כזו עשויה להיות בהחלט גם כר לשיתופי פעולה בתחום של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים.

    בברכה

    יורם

  • ניצה כץ 22:44 @ 29-11-2010

    שלום לכן,
    אני ממליצה על
    אתר נגישות של מיקרוסופט שמספק מידע עשיר ביותר בנושא הנגשת המחשב לבעלי מוגבלויות.
    בתוכו - כדאי להתמקד בתפריט מימין ב -
    משאבים ומוצרים עבור נגישות
    ועוד יותר טוב - מדריכים לפי מוגבלות בו מוצגים מדריכים להתאמת המחשב / מערכת ההפעלה לפי סוג המוגבלות (ראיה, שמיעה, שפה ודיבור, למידה ועוד). בתחילת כל מדריך מוצגות  טכנולוגיות מסייעות (לרכישה), אבל בהמשך הדף מוצעות ערכות לימוד מאד נוחות להתאמת נגישות בתוך מערכת ההפעלה windows.

  • יורם אורעד 22:59 @ 29-11-2010

    ניצה שלום

    הצצתי מעט בקישור והוא נראה בהחלט מועיל, לתשומת לב כל אלה שיש להם קשר ישיר או עקיף לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. אני ממליץ לרכז את כל הקישורים שעוד יעלו בעניין זה בתוך קבוצת העניין המתאימה, כאשר תיפתח.

  • טל פולק 19:39 @ 30-11-2010

    ניצה שלום,

    בתור מורה תומכת לתלמידים עיוורים ולקויי ראייה אני מכירה את אפשרויות הנגישות המוזכרות בקישורים ששמת, אך אף פעם לא נכנסתי לקישור- מדריכים לפי מוגבלות, הקישור מצויין! אעדכן את חברותיי, המורות התומכות, ואני בטוחה שהן יפיקו רבות מהקישור הזה.

    תודה רבה,

    טל פולק.

  • זיו לפיד 23:10 @ 14-12-2010

    בתור מי שעזר בבית ספר יסודי לילד עיוור ולימד ילדה עם שיתוק מוחין חושב שחשוב שיהיו קבוצות בנושא של הנגשת אתרי אינטרנט ועוד