בשלובים: 2899 חברי רשת, 203.קבוצות

תובנות שיכולות לסייע בהתמודדות עם הלחצים והפחדים מהבחינות - רן שמשוני - פסיפס

525 צפיות


מי שמאמין לא מפחד

כחלק מההתמודדות עם תקופת הבחינות, הנה שתי תובנות שיכולות לסייע בהתמודדות עם הלחצים והפחדים של ילדינו מן הבחינות.

 

מי שמאמין לא מפחד: כאשר אנחנו לא מאמינים שאנחנו מסוגלים לעשות דבר מה, אנחנו כנראה לא נצליח לעשותו. כך הדבר גם בנוגע ללימודים של ילדינו. אם הילד לא יאמין ביכולתו לקבל למשל את הציון 93, הוא לא יקבל ציון זה, גם אם מבחינת ההכנה והידע הוא ברמה שמצדיקה ציון כזה. רק אמונה ביכולתו בשילוב הכנה יביאו את הילד להישגים גבוהים ולהצלחה.
ראייה לטווח ארוך: החשיבה הילדית מתמקדת בעיקר בהווה ומתקשה להבחין בתמונה הרחבה והגדולה. כתוצאה מכך, ילדים ומתבגרים עלולים לאבד פרופורציות ולהעצים באופן חסר כל היגיון חוויות לימודיות מסוימות. כל בחינה נתפסת כהזדמנות חד-פעמית וכל כישלון כבלתי הפיך. איבוד הפרופורציות רק גורם להתרגשות יתר, לחרדות ולפחדים מוגזמים. אם למשל הילד מרגיש שהוא עומד להיכשל בבחינה מסוימת ושאם אכן ייכשל, לא תהיה שום דרך לתקן זאת, הדבר רק יקשה עליו יותר להמשיך להתרכז ואולי להצליח. בסופו של דבר מדובר בסך הכול בבחינה אחת מני רבות, בדרך כלל יש אפשרות לבחינה חוזרת ובמקרה הגרוע ביותר אפשר תמיד לשפר את הציון במקצוע זה בעתיד. במהלך לימודיו צפויות לילד עשרות ואולי אף מאות בחינות, שאף אחת מהן לא באמת קובעת גורלות. אבל גם ללא קשר לאמת הבסיסית הזו, חשוב לזכור ששמירה על פרופורציות עוזרת לנו להירגע ולהצליח ומאפשרת לנו להפגין עוררות חיובית ותומכת בזמן בחינה.

 


מאת: רן שמשוני , איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס" ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדים. ממחברי הספר “סודות הלמידה”, נושא תו התוכן של מכון אדלר.

תגובות