בשלובים: 2887 חברי רשת, 203.קבוצות
  • בלוגים
  • רועי מרדכי
  • האם שיעורי המחשבים בבתי הספר מספקים את הידע האמיתי הדרוש בעידן המחשבים?

האם שיעורי המחשבים בבתי הספר מספקים את הידע האמיתי הדרוש בעידן המחשבים?

768 צפיות

 

מחשבים והעבודה מולם מהווים חלק נכבד מאורח החיים המודרני. בין אם מדובר בעבודה על מעבד תמלילים להכנת עבודות, חשיפה לתכנים ולמידע באופנים ומדיות שלא היו זמינות בעבר, ביצוע מטלות וסידורים באמצעים מתקדמים או פיתוח טכנולוגי של עולם המיחשוב עצמו. עולם המיחשוב נכנס לאט לבתי הספר, אם באופן בו בתי הספר מתנהלים, אופן התקשורת עם התלמידים והוריהם או באמצעות שיעורי המיחשוב בבתי הספר. למרות זאת, חסרה הגדרה ברורה של יעדי שיעורי המיחשוב הללו, ולעתים קרובות הם מנוצלים לטובת ביצוע שיעורי בית בנושאים אחרים, ונושא המיחשוב כשלעצמו מתמסמס בין הכסאות.

 

כיוונים אפשריים לשיעורי המחשבים במערכת החינוך

במרבית בתי הספר שיעורי המחשבים אינם כולל יד מכוונת ברורה ביחס לנושאים אשר ילמדו בהם. השיעורים מוקדשים לביצוע עבודות בית בתחומי הלימוד האחרים ולעתים אפילו למשחקים. משרד החינוך יצא לפני שנתיים עם תוכנית כללית לפיה ילדים בבתי הספר היסודיים ילמדו באופן מסודר עבודה עם כלי אופיס: מעבד תמלילים, גליון אלקטרוני ויצירת מצגות, אולם עדיין לא קיימת תוכנית מסודרת, אשר תכשיר את התלמידים למגוון השימושים והמקצועות העתידיים שעולם המיחשוב פותח.

במספר בתי ספר ויישובים, קיימות תוכניות לימודים המשלבות שימוש במחשבים ניידים. בתוכניות אלו, יתר מקצועות הלימוד נלמדים תוך היעזרות במחשב הנייד. השימוש במחשב הנייד הוא לצורך העברת הידע, תרגולים והכנת שיעורי בית, תקשורת בין התלמידים למורים ובין התלמידים לבין עצמם ואפילו לצורך העברת מבחנים ומבדקים. גם בתוכניות אלו לא קיימת תוכנית מאורגנת ומסודרת שמטרתה להכשיר את התלמידים ללימוד מקצועות המיחשוב.

 

ללמוד לחשוב מסודר

מקצועות רבים יכולים להפיק תועלת מחשיבה מאורגנת ומתן תשומת לב לפרטים. שיעורי מחשבים, בדגש על מקצועות התכנות מחייבים פיתוח חשיבה שכזו. מחשב, גם החזק ביותר, אינו יכול לתת תשובות לגבי שאלות פתוחות. על מנת שמחשב יבצע את עבודתו, על אנשים לבצע עבורו את עבודת עיבוד הבעיה: להבין מה הבעיה, להבין את הדרך לפתרון הבעיה (האלגוריתם), להגדיר במדויק את השלבים שנדרשים לצורך מימוש הדרך ולתרגם באופן מדויק את שלבי הפתרון לשפת תכנות, אותה המחשב מסוגל להבין ולבצע. פיתוח כישורי חשיבה אלו חיוני לעבודתו של מתכנת אבל תורם גם לחשיבה בתחומים נוספים הנוגעים במחקר, ארגון ואפילו ניהול.

בית הספר אינו נותן מענה בשיעורי המחשבים לפיתוח חשיבה מסוג זה. כישורים אלו מועברים באופן חלקי במסגרת מגמות המחשבים בתיכון, אולם מדובר בשלב מאוחר, בגיל שבו על המתבגרים להתמודד עם פיתוח דרך חשיבה חדשה אשר לרוב קשה עבורם. פיתוח מוקדם של כישורי חשיבה אלו אינו קיים במסגרות מוקדמות יותר, למרות חשיבותו ותרומתו. הורים המעוניינים להקנות לילדיהם כישורים אלו נאלצים לחפש פתרונות יצירתיים אחרים דוגמת חוגי מחשבים, או לימוד עצמי בבית, המתאים רק להורים שיש להם כישורי מחשב ופיתוח בעצמם.

 

לא על פיתוח תוכנה לבדו

עולם המחשבים פותח כיום פתח למקצועות חדשים שאינם בהכרח תכנות. טכנאות מחשבים לדוגמה, היא תחום שונה הדורש כישורים טכניים וידע שונה מפיתוח תוכנה. תחומים נוספים שזכו לקידום עם התקדמות המיחשוב הם, למשל, תחומי העיצוב הגרפי, שכיום אינם נסמכים על כישורי ציור ואיור בלבד, אלא דורשים גם היכרות ויכולת תפעול תוכנות גרפיקה מתקדמות כדי להפוך את היצירתיות לכלל יצירה מוגמרת.

גם תחומים משלימים אלו אינם זוכים למענה מספיק במסגרות הלימוד בבתי הספר.

 

למרות היתרון העצום בהכנסת לימודי המחשב בתי הספר, הרי שהללו עדיין אינם ערוכים להתמודד עם הנושא באופן מסודר ועקבי. תוכניות הלימוד הקיימות בתחום מתמקדות בהיכרות עם תוכנות שיכולות לשמש לעזר בהכנת שיעורי הבית, מגמות המחשבים מתחילות את הקניית דרך החשיבה מאוחר יחסית ומתמקדות בתחומי התכנות בלבד ואילו יתר עולם המיחשוב נשאר ללא מענה כלל בתחומי בית הספר. הפער בין החומר הנלמד בבתי הספר לידע הנדרש בעולם היה קיים מאז ומעולם בגלל שהכנסת שינויים לבית הספר, במיוחד שינויים משמעותיים, היא איטית. בעולם המיחשוב בו הפיתוח הטכנולוגי נע במהירות הבזק, פערים אלו הולכים והופכים משמעותיים יותר ומשאירים את מערכת החינוך מאחור בכל הנוגע לשיעורי המחשוב.

תגובות

  • אפרת מעטוף 20:04 @ 15-03-2014

    מצטרפת לתחושה - עדיין לא הופנם הצורך שבהכשרה מסודרת בתחום.
    שלא לדבר על מתן סביבה בסיסית לקיום שיעורים אלו - חדר מחשבים מתפקד עם חיבור תקין לרשת - נשמע הזוי אך במקומות רבים אין גם תנאים בסיסיים אלו...
    שיעורי מחשב לטעמי הם בבחינת הקניית 'כישורי חיים' ויש להפכם לחלק מתוכנית הלימודים הבית ספרית, בכל שכבות הגיל, החל מהגן ועד לחטיבה העליונה. 
    ראוי שהשימוש במחשב יוטמע בשגרת ההוראה (לא כעיקר, אלא ככלי ככל הכלים).
    ברגע שהמיומנויות יהפכו לנחלת הכלל יקל הן על המורים והן על התלמידים להשתמש בצורה נכונה בכלים הטכנולוגים בתהליכי ההוראה-למידה, ועם הרבה פחות אימה ופחד והרבה פחות צורך ביצירת "הפקה" סביב כל שיעור העושה שימוש בטכנולוגיה...
    אישית, אינני חושבת שיש דרך אחרת והלוואי ויגיע כבר היום שלא נצטרך לדון בסוגייה זו....

  • יורם אורעד 09:50 @ 17-03-2014

    אני מצטרף לדבריה של אפרת ובהחלט מסכים עמה ששיעורי מחשב הם בבחינת הקניית כישורי חיים ולאור כך, כפי שהיא ציינה, יש לשלבם בשגרת ההוראה. בנוסף, כדאי גם להטמיע לא רק את השימוש בכלים המסורתיים (כגון תוכנות אופיס למיניהן - וורד, פאוור פוינט ועוד) אלא לפתח אצל התלמידים גם כישורי למידה של כלים חדשים. זאת, משום שאנו חיים כיום לא רק בסביבה עתירת מידע וכלים אלא שנוספים כלים חדשים ושימושיים כל העת ובתדירות גבוהה וגם הכלים הקיימים משתנים ומשתדרגים במהירות מסחררת.

  • זיו לפיד 20:27 @ 02-04-2014

    אני  מצטרף לדברי אפרת

    והייתי מוסיף אם היה אפשרות חוגי מחשבים עם אנשים חיצוניים

    להכניס לימוד בסיסי שאנשים ברמה הטכנולוגית של היום כמו: סקייפ,פייסבוק, גוגל דוקס ועוד

    ולא רק הכלים המסורתיים