בשלובים: 2857 חברי רשת, 203.קבוצות

עד כמה צריך המערב לדאוג מהצלחתם של תלמידים סינים?

660 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 19:32 @ 02-03-2014

קטגוריות: הערכה

image

לאחרונה דיווח פורטל מס"ע על היותם של תלמידים משנחאי שבסין בעלי היכולת הגבוהה ביותר במתמטיקה בעולם. הציון החציוני שלהם במבחני פיז"ה הוא 613 - גבוה ב-119 נקודות מהציון הממוצע בקרב תלמידים ממדינות ה- OECD. מסתבר שהתלמידים משנחאי מתמודדים היטב עם שאלות מורכבות ומפגינים כישורי חשיבה ופתרון בעיות מרשימים. לא רק סין אלא גם שכניה - הונג קונג, טייוואן, סינגפור ודרום קוריאה השיגו ציונים גבוהים בבחינה במבחני הפיז"ה, שהתקיימה ב-2012 ותוצאותיה פורסמו בתחילת דצמבר 2013.

האם ועד כמה, מערכות החינוך של מדינות המערב, שהשיגו ציונים מרשימים פחות, צריכות לדאוג, לפחות מן הבחינה הטכנולוגית והכלכלית? אם המבחנים הבינלאומיים הם אכן האינדיקציה היחידה להצטיינות ייתכן שדאגה רבה היא במקומה. מצד שני, גם הקשרים אחרים הם חשובים - תרבותיים, חברתיים, הקשרים שונים של מוטיבציה חיצונית ופנימית ועוד. לכן, הדריכות והדאגה צריכים להישאר במקומם אך נראה שמוקדם להתפס לדאגה גורפת. אולי דוגמה טובה המעידה על כך היא דווקא הדוגמה הישראלית. כידוע, ישראל איננה נמצאת בין המדינות המצטיינות אך הטכנולוגיה העילית (היי טק) משגשגת בה ומציבה אותה בין המדינות המובילות בעולם בתחום זה. גם המדע בה מפותח וראיה לכך היא מספרם של חתני פרס הנובל הישראלים.

מבחני פיז"ה מודדים אמנם מדדים חשובים מאד כגון כישורי חשיבה ופתרון בעיות אבל לא ברור עד כמה הם בודקים יזמות, חדוות יצירה ו...כן, גם אושר ושמחה של תלמידים ומורים במערכת החינוך ושל הבוגרים העתידיים. גם אלה חשובים ואולי לא פחות מן המדדים שמודדת פיז"ה.