בשלובים: 2960 חברי רשת, 204.קבוצות

תפקידו המרכזי של המורה - לחנך או ללמד?

1367 צפיות

אחת הסוגיות המהותיות ביותר הנוגעות לנושא החינוך היא סוגיית ייעודו המרכזי של המורה – האם תפקידו העיקרי של המורה הוא לחנך את תלמידיו או ללמדם דעת? הדעות חלוקות לכאן ולכאן, והן אף מתבטאות ב-11 מטרות החינוך כפי שמובאות בחוק החינוך הממלכתי בישראל, אשר חלקן מדבר על הקניית ידע ולצד אלו מטרות אחרות נוגעות בהקניית ערכים כאהבת האדם. מהי הגישה הנכונה וכיצד לדעתי ניתן ליישמה בדרך הטובה ביותר ?

מדברים על חינוך, וההשכלה יורדת לטמיון

מרבית עקרונות החינוך בארץ נוגעים להנחלת ערכים, מושג מעורפל שלא תמיד ברור כיצד ניתן לממשו. לצד עקרונות אלו אנו רואים איך בשנים האחרונות ההשכלה של הצעיר הישראלי הממוצע הולכת ונפגעת. במבחני השוואה בתחומי המתמטיקה לדוגמה, הישגי התלמידים הישראלים משתרכים הרחק מאחורי ממוצע ה-OECD.

מורה מלווה את תלמידיו במשך שעות רבות במהלך היום, לעתים אף למשך מספר שנים, אך מורה לעולם לא יוכל להחליף את תפקיד ההורים או הקהילה בחינוך התלמיד. לעומת יעדי החינוך, יעדי ההשכלה מדידים וניתנים לתכנון. מלבד זאת, בית הספר הוא למעשה המקום היחיד בו הדגש מושם על לימוד, הקניית ידע, הרגלי למידה, ומיומנויות למידה אפקטיביות. תפקיד ההורים אינו ללמד את ילדיהם, זהו אינו גם תפקידם של תנועות הנוער, הקייטנות או המתנ"סים - זהו תפקידו של בית הספר.

מהי השכלה בעידן האינטרנט?

אומרים על הדור החדש של התלמידים שהם עצלנים, כי הם מוצפים מידע וידע באמצעות האינטרנט והכל נגיש, וקל ופשוט וכמויות המידע שהמורים מסוגלים להעניק להם הינו אפסי ביחס לכמויות המידע המגיעות ממקומות אלו. החשיפה המוגברת למידע אינה בהכרח שקולה לצבירת ידע וכישורי למידה. תפקידו של המורה אינו מתמקד רק בהעברת מידע וידע אלא גם הנגשת והקניית מיומנויות למידה כהשקעת מאמץ, טיפוח המוטיבציה והמשמעת. כל אלו נמצאים עדיין תחת מטריית ההשכלה. מורה טוב הוא כזה היודע כיצד לגרום לתלמידים שלו ללמוד, ולהדריך ולכוון אותם, לעורר את סקרנותם, להגביר את רצונם ללמוד – שהרי בלי אלו למידה אינה אפשרית.

המצב הקיים בארץ ובעולם

אותן מדינות אשר השכילו להציב את ההשכלה כיעד מערכת החינוך הממלכתית שלהם זכו לעמוד בראש במדינות בהם החינוך נחשב להצלחה. ובארץ? המצב רחוק מלהיות מעודד. שחיקת שכרם ומעמדם של המורים הביאו צעירים רבים שהיו יכולים פוטנציאלית להיות מורים מעולים להתרחק ממקצוע ההוראה.

לא רק השכר הנמוך פוגע במצב ההוראה בישראל, אלא גם מבנה מערכת החינוך פוגע במורים רבים מלהביא את כישוריהם לכלל מיצוי ואינו מאפשר להם להביא לידי ביטוי את יכולתם כמורים ומדריכים. כיתות הלימוד העמוסות פוגעות באפשרות להעניק יחס אישי לתלמידים, קיצוץ התקציבים ושעות ההוראה גורר דחיסת חומר לפרקי זמן קצרים מדי ורמת הוראה נמוכה מחויבת כתוצאה מהכפפתה למסגרת זמן שאינה מספיקה ללימוד מעמיק או הבנת החומר לאשורו.

גם דרישות ההשכלה של המורים אינן מיושמות בהתאם להמלצות. לדוגמה, לגבי כל מקצוע נלווה, דוגמת מתמטיקה, על המורה להיות בעל תואר שני או שלישי בתחום. בפועל, פחות ממחצית מהמורים הם בעלי תואר ראשון במתמטיקה וגם עבור רבים אחרים שעוסקים בתחום, לימודים אקדמיים רלוונטיים נראים כחלום רחוק.

על מנת להמשיך ולהוביל סטודנטים לרמת מצוינות גבוהה גם בתחומים האקדמיים, נדרש שינוי קונספט של יעדי מערכת החינוך בארץ ומעבר ממצב בו היעדים אינם מוגדרים היטב ומתמקדים בעיקר בהקניית ערכים (שכבודם במקומם מונח), ליעדי השכלה והקניית מיומנויות למידה שיאפשרו לתלמידים לגדול ולהתפתח ולהכינם להיות הדור הבא שיתפוס את מקומו הן בלימודים אקדמיים והן בעולם המודרני, עולם התעשייה, האמנות והמדע.

תגובות

  • זיו לפיד 19:26 @ 19-12-2013

    מאמר מעניין

  • רועי מרדכי 11:03 @ 22-12-2013

    תודה רבה, זיו! Smile

  • יהושפט גבעון 21:48 @ 24-12-2013

    ברצוני, ברשותכם, להוסיף הערה לדיון בדיכוטומיה הבינארית "חינוך מול הוראה" שכבר בביטוי "השכלה" היא מתערערת:

    כאשר אני מלמד מתמטיקה אני לא רק מלמד נוסחאות וחשיבה אלא גם ערכים: לא לקבל דברים מבלי לבדוק ולהוכיח בעצמך. מתמטיקה היא התחום היחידי שהסמכות שלו נובעת מהשכל שלנו: לא הטבע, לא החברה ולא הקב"ה יקבעו מה נכון, אלא מה שאני מסוגל להוכיח. זהו ערך. זהו ערך דמוקרטי ואנטי-סמכותי שאין לו אח ורע בתחומי דעת אחרים.

    כאשר אני מלמד מתמטיקה או פיסיקה, אני מלמד על שאיפה ליופי ולכן זה גם ערך. כאשר אני מלמד את תולדות המדעים אני מלמד את תולדות התשוקה להבין את הנעשה סביבנו, את תולדות הסקרנות שגוועת בימינו..

    לימוד פיסיקה בתארים הגבוהים הוא לימוד של יושרה אקדמית. על כך הרצה פיינמן בהרצאתו המפורסמת לבוגרי תואר ראשון בקלטק. הוא מציין שזו איננה הוראה פשוטה אבל הוא מדגיש את ערכה של היושרה האקדמית האישית בקידום הפיסיקה.

    כל תחום דעת נושא עימו ערכים ולכן המחשבה כאילו בהוראת דעת אין אנו מלמדים ערכים איננה מחשבה תקפה.

    ולחשוב שבמחשב יש כל מהצריך לדעת מבחינת הלימודים זאת אמונה תפלה מחרידה. אפילו איך להוכיח לא נמצא בשום מקום ברשת. איך לתכנן ניסוי? איך למצוא השערה טובה שממצאים מצביעים עליה? כל זה ותכנים רבים אחרים אינם "נמצאים במחשב". במחשב יש "רעשים" שמייצגים תווים ותו לא. מה יש בדיסק שלכם?

    כאשר מורים מלמדים קרוא וכתוב, וכיצד לעבוד על לימודים בצורה מסודרת ויעילה, הם מלמדים (ובדרך כלל, מלמדות) ערכים חשובים מאד.

    אז בבקשה, אל תתנו לפוליטיקאים ולבורים להרוס את התרבות שלנו...