בשלובים: 2960 חברי רשת, 204.קבוצות
  • בלוגים
  • רועי מרדכי
  • "גם סרטי דיסני אפשר לראות בלי תרגום"- חשיבות רכישת השפה האנגלית בגיל צעיר

"גם סרטי דיסני אפשר לראות בלי תרגום"- חשיבות רכישת השפה האנגלית בגיל צעיר

1368 צפיות
  • ציבורי
מאת רועי מרדכי 11:25 @ 17-12-2013 תגובות (2)

קטגוריות: מיומנויות, שפות

אין עוררין על חשיבותה של השפה האנגלית בחיי מבוגרים. ישראלי המעוניין ללמוד, לעבוד ואפילו לטייל בחו"ל ירוויח ערך מוסף מכך שישלוט בשפה האנגלית. לא חייבים להרחיק לכת עד כדי שהות בחו"ל – מקומות עבודה רבים נוהגים לתקשר באמצעות דואר אלקטרוני בשפה האנגלית, עובדים מול סניפים ולקוחות שאינם ממוקמים בארץ ולא יהססו להמנע מקבלת עובד לעבודה שאינו שולט היטב ברזי השפה האנגלית. העולם כיום מתנהל בחלקו הגדול מעל צג המחשב, וצגים אלו כמו גם האתרים והרשתות החברתיות עליהם הם נשענים מתבססים על השפה האנגלית. השאלה הנשאלת היא האם ידע נדרש זה בגיל הבגרות דורש לימוד מוקדם בגילאים צעירים ואפילו בתקופת הטרום – גן?

לימודי אנגלית בגיל הצעיר בעד הנגד

ישנן שאלות שהתשובה עליהן היא פשוטה. למרבה הצער, זו אינה אחת מהשאלות הללו. ישנם יתרונות ללימוד שפה שניה בגילאים צעירים, לצד סכנות מהם יש להזהר. מבין המתנגדים ניתן לזהות שתי טענות בסיסיות המהוות תמרורי אזהרה:

1. הרצון והצורך להנחיל את השפה האנגלית לילדים הוא רצון המבוגרים. לרצון זה מתלוות ציפיות, לעתים כאלו שאינן ריאליות, דרישות ולחץ מצדם של ההורים על הילדים במטרה להגיע להישגים ברי מדידה. חשוב יותר לתת לילדים להיות ילדים.

2. ייתכן שלימוד שתי שפות במקביל פוגע בילדים ויוצר קשיים הבאים לידי ביטוי בשלב מאוחר יותר בלימודי אוריינות בשפת האם – העברית.

האם יש ממש בטענות המתנגדים?

למרות טענות הנגד, הרי שלא כל לימוד נעשה בכפייה ומתוך תחושת לחץ וקיום ציפיות. המוטיבציה הגבוהה ביותר ללימוד אצל ילדים קטנים באה דווקא מצידם של הילדים עצמם: הרצון לצפות בסרטים, גם כאשר הם אינם מדובבים, ולהבין את אשר נאמר בהם, הרצון להשתלב ולשחק במשחקים מתוחכמים המתנהלים בשפה האנגלית והחשיפה דרך האינטרנט לעולם שרובו אנגלית היא זו אשר יוצרת את המוטיבציה ללימוד אנגלית בקרב הילדים.

בנוגע לטענה השניה, גם היא תמוהה מעט - בעבר הרי היו לא מעט ילדים אשר גדלו לתוך מציאות דו- שפתית, ואפילו רב- שפתית. ילדים אלו גדלו כאשר הם שולטים בשתי השפות והפגינו עדיפות על כאלו שנאלצו ללמוד את השפה הנוספת בגילאים מאוחרים יותר. ייתכן ולימוד הקריאה הכתיבה בשפה זרה עלול לפגוע בקצב לימוד הקריאה והכתיבה של שפת האם, אך האם באמת מדובר בפגיעה, או שמא בעיכוב בלבד שאין לו השפעה על המשך מהלך חייו של הילד?

לימודי אנגלית לגיל הרך בעד הבעד

בעוד המתנגדים מפנים אצבע מאשימה כלפי ההורים, התומכים דווקא מעודדים את ההורים על חשיבתם לטווח הארוך. ילדים בגיל צעיר קולטים כמויות מידע גדולות במיוחד, לומדים מיומנויות חדשות בקלות רבה יחסית לילדים בוגרים יותר או למבוגרים, ובפרט את המיומנויות השפתיות.

זאת ועוד, קיימות תקופות בגילאים הצעירים בהם עיקר ההתפתחות מתמקד בתחום מסוים. היכולת להבחין בין עיצורי השפה, לדוגמה, מתפתחת בעיקר במהלך השנתיים הראשונות של החיים. זו הסיבה כי מהגרים רבים הלומדים שפה זרה בגיל מבוגר נשארים תמיד בעלי מבטא זר – כי הם אינם מבחינים בין צלילי השפה אותה הם לומדים בגיל זה. לימוד אנגלית לילדים מבטיח כי הילדים הלומדים בגיל צעיר יחשפו לצלילי השפה בתקופה הקריטית להתפתחות היכולת להבחין בין הצלילים האופייניים לאנגלית, דבר שיאפשר להם בבגרותם לדבר אנגלית ללא מבטא זר.

איך כדאי ללמד אנגלית בגיל צעיר?

עיקר המוטיבציה ללימוד מגיעה מכיוון הילדים עצמם, כל שנדרש הוא לאפשר להם ללמוד את האנגלית בדרך הטובה ביותר – ובגיל הזה הכוונה היא לדרך חווייתית. שילוב של מוסיקה ותנועה, משחקים ובעיקר חשיפה שוטפת ויומיומית לשפה האנגלית המדוברת על ידי דובר אנגלית כשפת אם אמיתית ומלאה.

חשוב כי האדם המלמד ישלוט בשפה האנגלית כשפת אם של ממש על מנת למנוע הפנמת טעויות תחביר והגייה שהילדים עלולים לספוג ממי שאינו דובר אנגלית כשפת אם.

אפשרויות לימוד האנגלית בגיל צעיר הן רבות. החל מחשיפה לסרטי קולנוע שאינם מדובבים, האזנה למוסיקה בשפה האנגלית, צפייה בסדרות המתנהלות באנגלית, דרך רישום לגן בו השפה המדוברת היא אנגלית וכלה בחוגים בהם מידת החשיפה לאנגלית היא נמוכה יחסית.

 

אנגלית היא השפה הבינלאומית, השפה בה האינטרנט מתנהל, שפה הפותחת דלתות בכל גיל ובמגוון מצבים גדול. לימוד השפה האנגלית לילדים, כבר מגילאים צעירים יכול להקנות להם יתרון מחד, ולהתנהל בדרך שאינה אוכפת ציפיות וקשיים בהמשך מאידך.

תגובות

  • יורם אורעד 20:36 @ 17-12-2013

    רועי שלום

    תודה על המאמרון המעניין והבהיר. ממה שאני אישית קראתי ממחקרים למיניהם, מסתבר שלימוד של שתי שפות אם מועיל ליכולות הקוגניטיביות של הילד. הדבר כרוך אמנם בעיכוב מסויים בהתחלת השימוש בשפה אבל זהו עיכוב ששווה לשאת אותו מאחר והוא מאפשר שיפור יכולות קוגניטיביות וכמובן לימוד של שתי שפות כשפות אם. קליטת שתי שפות (ולעתים גם יותר) בגיל צעיר מאד איננה כה נדירה. משפחות רבות של עולים (לדוגמה עולים שהגיעו מחבר העמים) מדברים עם ילדיהם בבית בשפת האם עליה גדלו והילדים קולטים בסביבת הגן שלהם את השפה העברית ולמעשה גדלים על שתי שפות אם.

  • רועי מרדכי 11:09 @ 19-12-2013

    היי יורם,

    תודה על תגובתך. אכן נכון הדבר, ולכן המאמר תומך בלימוד שתי שפות כבר מגיל צעיר ומפריך כמעט לחלוטין את טענות המתנגדים.