בשלובים: 3023 חברי רשת, 204.קבוצות

התחלנו ללמוד בסביבת Moodle

1364 צפיות
  • ציבורי
מאת רותי בן-ישי 16:49 @ 18-11-2013 תגובות (4)

במה אחדש השנה לעצמי? במה אחדש לתלמידי?
החלטתי כי השנה אפתח 2סביבות למידה בסביבת ה -Moodle הנמצאת כרגע ככלי "חינמי" בתוך סביבת המשו"ב אליה נכנסים התלמידים בחטיבה.

סביבה ראשונה - פתחתי עבור תלמידי כיתה ז',  המתחילים השנה את לימודיהם בחטיבה. החלטתי כי  נכון יהיה להרגיל, אותם ואותי, מן ההתחלה לעבוד בסביבה זו.

סביבה שנייה - פתחתי לתלמידי כיתה ט' אחת, הרגילים כבר ל"שגעונות" שלי, ועבדו איתי כבר שנתיים בשילוב אינטנסיבי למדי של התקשוב, אם כי בסביבות שונותף אתר בי"ס, "הילקוט הדיגיטלי" ועוד.

גם עבורי זהו שינוי, מאוד לא פשוט, מאוד משמעותי.
כלומדת - ראיתי בסביבה זו  יתרונות רבים, בעיקר מן הזוית הארגונית.
כמנהלת הסביבה, כאחראית על פיתוח התכנים שלה, כמי שעוקבת בעזרתה אחר תהליך הלמידה של תלמידי בתוכה - אני מתנסה בתהליך הוראה חדש מאוד עבורי, המציב קשיים ומהמורות, מעלה שאלות רבות שאותן החלטתי לתעד השנה בבלוג זה.

הגדרתי לעצמי 2 מטרות שאותן ארצה להשיג באמצעות העבודה בסביבה זו בשלב הראשון. אני מאמינה, כי במהלך התהליך, יתווספו מטרות, ישתנו מטרות ובעיקר - אצליח להכיר את הפוטנציאל החבוי בסביבה זו, שיאפשר לי להפוך את תהליך ההוראה  - למידה המתרחש בה, לתהליך מאתגר, משמעותי ומהנה יותר, הן עבורי והן עבור תלמידי.

המטרה הראשונה, היא הצגת סביבת למידה מאורגנת, שתסייע לתלמידים לעקוב אחר תהליך הלמידה המתקיים במקצוע, בצורה ברורה.  מנסיוני, תלמידים רבים מתקשים בתחום הארגון והסדר. אינם זוכרים מה היו המטלות, אינם מוצאים דפי עבודה המחולקים להם. במידה והמורה משלבת חומרים דיגיטליים בשיעור - הם יכולים להימצא בכל מיני סביבות עבודה. הMoodle מאפשר לי לאגד את כל חומרי הלמידה והמטלות "תחת קורת גג אחת".

המטרה השניה היא גיוון דרכי ההוראה - למידה, גיוון במקורות המידע מהם ילמדו, גיוון  המטלות שיכינו במהלך לימודי המקצוע.  מתוך רצון להגביר את מידת ההנאה מתהליך הלמידה ובמקביל לתת מענה אמיתי וכן לשונות בין התלמידים.

יצאנו לדרך. היו בה לא מעט בעיות טכניות ראשוניות (סיסמאות, אתר שלא נפתח, אינטרנט שלא פעל בבי"ס), אך כל אלו כבר לא מפחידים אותי, "שועלת קרבות ותיקה....". בסופו של דבר, אלו באמת רק בעיות טכניות, הן אולי מאטות מעט את הקצב, אך לא יפריעו למימוש הרעיון והחזון. היום, כבר הגיעה אלי נ. ובמקום לומר בוקר טוב, אמרה לי: :"יש1 הצלחתי להיכנס למודל"!!! וחיוך גדול שפוך על פניה.... גם העובדה שבחדר המחשבים עובדים 2 תלמידים על כל עמדת מחשב, שלפעמים המחשבים מקרטעים משהו - כבר לא מאיימת... אנחנו שם.

לא הסתרתי מן התלמידים את העובדה, כי אני לומדת את הסביבה יחד איתם. קרה, שנתתי משימה - בקשתי להעלות לפורום, ושכחתי לפתוח את הפורום עצמו..... לא נורא, למחרת הטעות תוקנה, והעבודות זרמו לפורום. הילדים, שכל-כך מתלהבים מהכנת העבודות במחשב, הביאו את העבודות מוקלדות.... הבטחתי להם כי בשיעור הבא, כשיעלו אותן לפורום, נפתח ונציג אותן על הלוח.... הישג ראשון: כמעט  כולם מכינים שיעורי בית. למה?

יש לי השערות, אבל הנכון הוא - לפתוח בלוג, ובו יתעדו התלמידים את מחשבותיהם אודות התהליך. אז כמובן שפתחתי בלוג כזה, וזו תהיה השאלה הבאה: האם הלמידה בסביבת ה Moodle עוזרת לך בתהליך הלמידה? כיצד??

אז כן, התהליך בחיתוליו. אני מוצאת עצמי משקיעה המון שעות בלימוד הסביבה, בחיפוש וכתיבת מטלות "אחרות" שינצלו את "כל הטוב" שיש בה. היא מאטה קצת את קצב הלימוד אך מעמיקה אותו ומגוונת אותו עד מאוד.

אז כן, לא רק הם לומדים, גם אני.... וזו השמחה הגדולה בעבודת ההוראה המתוקשבת.

 

 

 

תגובות

  • יורם אורעד 17:36 @ 18-11-2013

    רותי

    יישר כוח על ההתחדשות המתמדת שלך בתחום ההוראה ובפרט בשימוש בצורה נבונה בתקשוב לקידום ההוראה. אני סבור שהרעיון שלך להשתמש בבלוג  שבו תלמידייך יבטאו את עצמם הוא שימוש בכיוון הנכון. יש בו לא רק פוטנציאל של מעקב אחרי למידתו ותחושותיו של התלמיד בתהליך ההוראה אל הוא אעשוי לשמש גם כלי חשוב ויעיל להעצמתו של התלמיד במסגרת תהליך זה.המשך מוצלח.

  • אפרת מעטוף 19:56 @ 19-11-2013

    המון הצלחה ותודה על השיתוף ! משתפת הלאה :)

  • נדב 14:11 @ 07-12-2013

    תענוג לקרוא! אשמח לשמוע על תובנות וקשיים אשר עולים במהלך התהליך.

    להלן קישור למאגר חומרי הדרכה למורה אשר בונה קורס מתוקשב במערכת מוודל Moodle

    http://moodle-handbook.macam.ac.il/

ענן תגים

כל התגים באתר