בשלובים: 3023 חברי רשת, 204.קבוצות

איך להימנע מלתת שיעורי בית או לפחות להפחיתם?

1373 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 17:17 @ 29-08-2013

image

שיעורי הבית (לפחות במתכונתם המסורתית) מהווים את אחת המטלות הבעייתיות עבור המורים ועבור התלמידים כאחד. מבחינת המורים, שיעורי הבית מטילים חובה תמידית לעבוד על הכנתם, לפקח על ביצועם בידי התלמידים ולבדוק אותם. מבחינת התלמידים הם מהווים עומס נוסף, ובלתי רצוי, והנסיונות להתחמק משיעורי בית בדרכים שונות ומשונות, חלקן יצירתיות מאד, ידועים לנו עוד מתקופת היותנו תלמידים. בנוסף, לא ברורה כלל התועלת הטמונה בהם, אם ישנה כזאת.

פרניל ריפ (Pernil Ripp), מורה לכיתה ה בוויסקונסין אינה מייחסת חשיבות רבה לשיעורי הבית ומנסה להיפטר מהם ככל האפשר או לפחות להגבילם. במאמרון בלוג בשם HOW TO GET RID OF HOMEWORK IN 11 STEPS – OR AT THE VERY LEAST LIMIT IT היא מציגה עצות כיצד לעשות זאת (למורים המעוניינים בכך). חלק מן העצות שייכות לתחום האישי וחלקן לקשר עם אנשי בית הספר שבו מלמדים, עם התלמידים ועם הורי התלמידים.

בתחום האישי מציעה ריפ למורים המעוניינים לעשות זאת לברר קודם כל עם עצמם בנוגע לתרומתם של שיעורי הבית. היא מציעה להם לשאול את עצמם שאלות כגון "האם אתם יודעים מהן התוצאות שלהן אתם מצפים מתלמידיכם כאשר אתם מטילים עליהם שיעורי בית?". עוד בתחום זה היא מציעה להם לקיים למידה עצמית בנוגע ליעילותם של שיעורי הבית. ריפ טוענת שקיימות ראיות רבות לכך ששיעורי הבית אינם מקדמים את הלמידה כפי שאנחנו סבורים, במיוחד אצל תלמידי בית הספר היסודי.

בעניין הקשר עם אנשי בית הספר, התלמידים והורי התלמידים, מציעה ריפ למורים המעוניינים לעשות זאת לערב את מנהליהם. כאן, טוענת ריפ, יש להיות ישירים ושקופים ולהסביר היטב את הנימוקים לרצונכם להיפטר משיעורי הבית או לפחות להגבילם. צריך לקחת בחשבון שייתכן שאלה לא יסכימו לכך, בין היתר אולי עקב הנחיות קיימות. ריפ מציעה לערב גם את הצוות המקצועי ולהסביר להם את הכוונה לבצע מהלך זה. חשוב שאפילו אם אנשי הצוות אינם מצדדים במהלך כזה, לפחות יבינו שאין משמעות הדבר אמירה שיפוטית על מה שהם עצמם (אנשי הצוות האחרים) עושים. כמו כן היא מציעה להסביר גם להורים על ההחלטה להגביל את שיעורי הבית ולהסבירה. היא מציעה אף להזמין שאלות ושיחות מצידם כדי להבהיר את ההחלטה הזו. באשר לקשר עם התלמידים מציעה ריפ להמעיט בדיבור בכיתה מצד המורה (לדבריה בזבזן הזמן הגדול ביותר במהלך השיעור הוא המורה). תלמידים אוהבים ומבינים את מה שהם עוסקים בו בעצמם וחוקרים אותו בעצמם יותר מאשר את מה שהם לומדים בסיטואציה שבה הם שומעים הסברים. היא מעדיפה לתת לתלמידים לעבוד בעצמם על רעיונות בכיתה מאשר להקשיב לה.