בשלובים: 2874 חברי רשת, 203.קבוצות
  • בלוגים
  • נועז
  • האם האייפון דוחף את תכנית התקשוב 'לקראת המאה ה-21'

האם האייפון דוחף את תכנית התקשוב 'לקראת המאה ה-21'

711 צפיות
  • ציבורי
מאת נועז 20:37 @ 20-11-2010 תגובות (5)

כן

כן ובגדול.

בעידן האייפון כשכל תשובה לשאלה "מי אמר למי?" "באיזה תאריך היה/אירע/התחיל..." נמצאת בקצה אצבעות התלמיד שגוגל זמין לו דרך מכשיר האייפון או דומיו, כשמידע אין סוף נמצא על מסך קטנטן אין לנו ברירה.

המורה כבעל הידע, המורה כמלמד עובדות סיימו את תפקידם.

מורים שירצו או שלא ירצו ייאלצו לשנות את סגנון ההוראה שלהם.

מורים יקבלו את ההזדמנות להפוך למנחים, למאמנים בדרכי למידה, כמחנכים, ככאלו שיודעים את האיך ומכוונים ל"מה" ולא יוכלו להשאר בתבנית ההוראה הקודמת והקיימת אצל רבים מהם.

מדריכים, מורי מורים ומרצים חשים זאת ראשונים. אין צורך ממשי בהנחלת כלים, במספר שיעורים קטן ניתן לתת לכל לומד מסלולים ודרכים למידע ולידע זמינים ועדכניים. כבר היום תפקיד מורה מורים הפך למורה של "כיצד" במקום למורה של "מה".

השאלות העומדות בפני כל מי שעוסק בהוראה הופכת לאיך אני מחבר כלים קייימים למידע רלוונטי, איך אני הופך מידע רלוונטי לידע מהותי שתורם ללומדים ומאפשר להם להתקדם.

לא עוד יצירת מסלולים עבור הלומד אלא איפשור ופתיחות.

ולא, לא הכל טוב, בטח שלא הכל קל כששדה המשחק והחוקים משתנים.

אבל האתגרים מעניינים והיכולות של מורים עם "ראש פתוח" ורצון אמיתי לשנות השתנו והתרבו.

הפעם זה יקרה, מה שלא עשו 20 שנות "הטמעת תקשוב" עשרות תכניות שינוי, אין ספור הכרזות...

עושה האייפון, זה הקטן השפעתו רבה מכדי שנבין את כולה.

האייפון (ודומיו) דוחפים את תכנית התקשוב בקצב ולכוונים חדשים וטובים.

תגובות

  • יענקל 21:56 @ 20-11-2010

    נועז, שלום!

    כמובן שאני נוטה להסכים עם תיאור השינוי שיתרחש בתהליך הלמידה ובתפקיד המורה בעקבות הכניסה של מכשירי iPhone לתוך הכיתה. אבל אינני משוכנע שה-iPhone ידחוף את תכנית התקשוב. הרי התכנית באה מלמעלה, מה-"ממסד". מה שאתה מתאר כאן רומז על תהליך של החלשת התלות של התלמיד ושל המורה בתכנית הלימודים המוכתבת. בעיני יש הרבה חיוב בתהליך הזה, אבל אני רחוק מלהיות משוכנע שהמשרד ירצה שידחפו אותו בכיוון הזה.

  • נועז 22:08 @ 20-11-2010

    יענקל

    מחנך יכול ליזום, להתעלם או להגיב לתופעות וחידושים.

    אני לא מזמין את האייפון לכיתה, הוא מציאות בידי התלמידים.

    אם נרצה או לא, הוא קיים. הוא יוצר מציאות מסויימת, לא חשוב אם המשרד יעודד או ידחה, היא קיימת.

    יחד עם זאת, במקרה או שלא במקרה. התכנית שהמשרד החליט עליה הופכת רלוונטית יותר דווקא משום האייפון והמציאות שהוא יוצר.

    דווקא כעת, עם התכנית מבשילים התנאים ואחד הדוחפים לשינוי יהיה המציאות שמשתנית.

    משרד החינוך או לפחות תכנית התקשוב החדשה יוצאת נשכרת במקרה הזה. היא בדיוק במועד המתאים, שלא להגיד בדקה ה-90.

    המשרד דוחף לפדגוגיה חדשה/אחרת תוך שימוש בתקשוב מזה 20 שנה ויותר, כעת למורים אין ברירה אלא לפנות לכיוון של פדגוגיה חדשה. אם לא יעשו זאת יהפכו בלתי רלוונטיים.

    המצב הזה יהווה מניע ויתן רוח גבית לתכנית.

    נועז

     

  • יורם אורעד 23:53 @ 20-11-2010

    נועז שלום

    על פי הקולות שנשמעים במשרד החינוך ובמקומות אחרים ועל פי דברים שאני קורא, תכניות שאני מתעדכן בהן וישיבות שאני משתתף בהן בנושא התיקשוב, הרוח הנושבת היא הפעם בכיוון הנכון - לא רק הקניית תשתיות פיזיות אלא גם פדגוגיה מתוקשבת חדשה וראויה. יחד עם זאת אני סבור שהסמרטפונים, למרות שבוודאי  ייכנסו ובאופן משמעותי, אינם יכולם להחליף את המחשב הנייד - נט בוק, טבלט או אחר. זאת, עקב המימשק הנחות ביחס למחשבים הניידים. הוא יוכל להיות בגדר מלווה מעולה לפעילויות שונות כגון איסוף נתונים בשטח, כאשר התלמידים בתנועה בפעילויות לימודיות שונות (למשל במדעים - איסוף נתוני טמפרטורה, לחות וכדומה).

  • נועז 00:14 @ 21-11-2010

    יורם

    כנראה שלא הובנתי ולכן אנסה שוב.

    אני לא בעד הכנסת סמרטפונים, אני לא נגד הכנסתם.

    מאחר והסמרטפונים נמצאים נוצרה מציאות חדשה, אני לא מנסה לשפוט אותה או להעריך אותה ערכית.

    כמי שהיה שותף לתוכניות הטמעה שלא ממש צלחו, וכמי ששותף (זוטר) לתכנית ההטמעה החדשה, אני טוען שהמציאות בה המידע נמצא בקצות אצבעותיהם של התלמידים מחייבת שינוי בגישת המורים.

    טענתי היא:

    התכנית של משרד החינוך שכוללת שכלול טכנולוגיות+הקניית כלים פדגוגיים חדשניים+הדרכה צמודה+תמיכה+הצבת רף גבוה ובעל משמעות מצטרפת לצורך שנוצר אצל המורים עקב כניסת הסמרטפונים לחיינו.

    לכן, להערכתי סיכויה להצליח טובים בהרבה מתוכניות דומות שלא ממש נתנו פריין בין השאר משום שהמורים לא זיהו צורך ממשי בשינוי. כיום בעידן הסמרטפונים מורים יהיו חייבים לשנות גישה והתכנית הגיעה בזמן הנכון.

    מבחינה זו התכנית אינה "באה מלמעלה" אלא נותנת מענה לבעייה אמיתית בשטח.

    נועז

  • זיו לפיד 16:55 @ 21-12-2011

    האייפון ושאר המכשירים יש בהם לדעתי גם יתרונות וגם חסרונות

    צריך לדעת לאיזה כיוון הם יוליכו

נועז

מדריך ומרצה בתחום שילוב תקשוב בפדגוגיה