בשלובים: 3023 חברי רשת, 204.קבוצות

ספר דיגיטלי עם מעקב - סכנה לפרטיות או קידומה של הנחייה אישית משופרת?

951 צפיות
  • ציבורי
מאת יורם אורעד 18:30 @ 12-11-2012 תגובות (3)

image

ספרים אלקטרוניים מלהיבים אותי מאז שחר ימיהם (שחר שאיננו רחוק כל כך), הן באופן כללי והן בהיבט של החינוך וההוראה. על יתרונות הספר הדיגיטלי דובר כבר רבות וגם אני אישית נוכח לדעת עד כמה הוא יעיל ונוח (אני משתמש בקורא הספרים קינדל לקריאת ספרים באנגלית). היתרונות שלו בהוראה ולמידה גם הם בולטים לעין. למשל, היכולת להעיר בו הערות ולשתפם עם אחרים, אפשרות החיפוש המקלה מאד על איתורם של מושגים, ביטויים ועוד, והאפשרות להציג שכבות מידע שונות. ואולם, כתבה שפורסמה בשבוע שעבר, בשם Now E-Textbooks Can Report Back on Students’ Reading Habits הטרידה מעט את מנוחתי (בדגש על המילה מעט). בכתבה מתואר כלי שפיתחה חברה בשם CourseSmart, המאפשר לסייע למורים למדוד את מידת המעורבות של תלמידיהם בספר דיגיטלי (למעשה מדובר על הקשר רחב יותר - חומרי למידה דיגיטליים בכלל, אבל כאן אתמקד בספר הדיגיטלי). הכלי מאפשר מעקב אחרי התנהגותם של תלמידים, ולדעת, למשל, את משך הזמן שהם קוראים, את מספר הדפים שצפו בהם וכמה הערות כתבו בעת קריאתם. כלל הנתונים נאספים, עוברים עיבוד ואז מוצגות תוצאות המתייחסות למידת המעורבות של כל תלמיד. לדברי אחד המנהלים הבכירים של החברה, הכוונה היא שמורים יוכלו להגיע לתלמידים שמעורבותם נמוכה. 

לכאורה, הפיקוח על קריאתם של תלמידים יש בו פוטנציאל של בעייתיות מנקודת הראות של פרטיות התלמיד אבל בהקשר לכך אומר אומר אותו מנהל בכיר את דעתו, שאין כאן בעיה שכזו אם הפיקוח משפר את ההצלחה. כמו כן, הוא מציין שלתלמידים תמיד ישנה את האפשרות לא לשתף את נתוני הקריאה שלהם. לאחר מחשבה על דבריו, מצאתי שאני נוטה להסכים עם דעתו. אם נהיה כנים, התלמידים במערכת החינוך, שהם הלקוחות שלה, נמצאים בה בדיוק לצורך המעקב וההנחייה על מנת לקדם את חינוכם ואת למידתם. מעבר לכך - אנו כאנשי חינוך, דווקא מייחלים כל העת להנחייה כזאת ומקווים שיתאפשר לנו לבצעה באופן צמוד ויעיל ככל האפשר, על מנת להגיע אל תלמידינו, לאפשר לנו לדעת את מצבם בכל רגע ולתת להם הכוונה בהתאם לכך. מעבר למעקב וההנחייה שאנחנו משתדלים לעשות כמיטב יכולתנו על אופן התנהלותם של התלמידים, אנחנו גם משתדלים כיום להטמיע בהם את המסר של השיתוף בלמידה, בין אם שיתוף זה הוא בין תלמידים למורים, בין תלמידים לתלמידים או שיתוף אחר. מלבד זאת, לטוב ולרע, העולם המודרני מתאפיין במעקב שהפך כבר למין סוג של הכרח או לפחות למין סוג של הרגל. אנחנו עוקבים ונעקבים ברשתות חברתיות וכלי ווב 2 אחרים, דרך המחשבים הניידים שלנו, דרך מחשבי הלוח שלנו, דרך הסמרטפונים שלנו ועוד. בין אם נרצה בכך ובין אם לא, המעקב והשיתוף הפכו לחלק מן הסביבה שלנו. לא קשה לזהות בעיות פוטנציאליות וסכנות פוטנציאליות במעקב ושיתוף אלה אבל דווקא בתחום הוראת הקריאה והחינוך לקריאה, המעקב והשיתוף נראים כבעלי פוטנציאל מינימאלי בלבד לסכנות, אם בכלל.

תגובות

  • אילנה זמיר 13:54 @ 13-11-2012

    מסכימה, שכמעט כבר הכל נעשה דיגטלי. אך לפחות שהספרים שהילדים והנוער צריכים לקרוא, וכן הסיפורים שנקריא לילדנו הקטנים לפני השינה, לא יהיו כאלה שנצטרך לשבת מול מחשב. ולו רק בשביל חויית קריאה מתוך ספר, וכן קשר שלנו עם הסביבה.

  • יורם אורעד 14:18 @ 13-11-2012

    שלום אילנה

    אני מבין את החשש אבל שימי לב שבספר דיגיטלי אין מדובר דווקא על שימוש במחשב מן הסוג הרגיל. למעשה, קוראי ספרים דיגיטליים נראים דומים בפורמט החיצוני שלהם ובגודל שלהם לספרים מנייר (בערך כמו בתמונה שהצגתי , אם כי יש סוגים שונים של קוראים דיגטליים). הם אף יותר דקים מספרי נייר. ספרים דיגיטליים אפשר לקרוא גם באמצעות טבלט (מחשב לוח). יש כאלה שיאמרו שאין כמו ספר נייר אבל בכל זאת הקורא הדיגיטלי, שבאמצעותו אפשר לקרוא ספרים דיגיטליים, הוא נוח לתפיסה ולקריאה (ואני מדבר מניסיון כאחד שמשתמש רבות בקורא ספרים דיגטליים).

  • זיו לפיד 22:49 @ 18-03-2016

    מסכים עם כל מילה בנושא עם יורם אורעד