בשלובים: 2945 חברי רשת, 1 עכשיו ברשת, 204.קבוצות

הבלוג הכיתתי כמעודד כתיבה

3248 צפיות
  • ציבורי
מאת איריס 16:37 @ 21-08-2012 תגובות (3)

קטגוריות: דידקטיקה, הוראה מקוונת, תקשוב

מה כוחה של התקשורת השיתופית כמקדמת תהליכי כתיבה?

מאת: עינת איריס, צוות ניהול ור. תקשוב

השנה, תשע"ב,  החלטנו מחנכות שכבת ו' יחד איתי, המלווה אותם ברכישת מיומנויות תקשוב של המאה 21, במסגרת היעד לקידום  תהליכי כתיבה בקרב התלמידים,  לשלב ולבדוק את כוחה של התקשורת השיתופית בכיתה כמקדמת יעד זה.

חשבנו יחד איך נקדם את תלמידנו בכתיבת טקסט טיעוני וטקסט רפלקטיבי. היינו מודעות לעובדה שהתלמידים למדו בשנים עברו את העקרונות של כתיבת טקסטים מסוגים אלו ואף התנסו בכתיבתם אך העובדות הוכיחו לנו שעדיין ישנה כמות גדולה של ילדים משכבת ו' המתקשה לבטא עמדה, לנמק, להביא דוגמאות להוכחת הטענה. ולכשנדרשים התלמידים לתאר תהליך שחוו, ולכתוב רפלקציה, הם מתקשים שבעתיים.

היה ברור לנו שהדרך צריכה להיות אחרת, מעניינת, אטרקטיבית, אוטנטית, רלוונטית לתלמידים, מותאמת לעולמו הטכנולוגי של הלומד שלנו, ומייצרת מצבים של הוראה ולמידה שבהם תלמידים יוכלו לכתוב, לשכלל, לערוך, להעריך ולהפיץ את הטקסטים  שהפיקו, ליצור עם התלמידים הלך רוח רפלקטיבי וביקורתי ולתת בידם כלים לרפלקציה, להערכה עצמית ולהבנת התהליכים שהם עוברים.

החלטנו על פתיחת בלוג כיתתי. לאחר ההתלבטויות וגם חששות,  במפגש ההכנה לשיעור הראשון הגדרנו את המטרה והצגנו אותה בפני התלמידים: שדרוג כתיבתם בטקסט טיעוני, תוך הדגשה על כתיבה ארוכת טווח וכל זאת בדרך של יצירת בלוג כיתתי.

בשיעור הראשון עם התלמידים שוחחנו מהו בלוג, מהו בלוג אישי ומהו בלוג כיתתי, דיברנו על סוגי בלוגים שילדים מכירים וקראנו מאמר בנושא. מתוך ההבנה של התלמידים ליתרונות ולחסרונות של כתיבה בבלוג כיתתי, שיתפנו את הילדים בהתלבטות שלנו בנושא פתיחת בלוג כיתתי ושאלנו לדעתם. שמחנו לדעת שהתלמידים היו סקרנים והביעו נכונות להתנסות בחוויה של ההשתתפות הפעילה שלהם בבלוג מסוג זה.


דוגמאות לכתיבות של ילדים המתייחסות למשימה יתרונות חסרונות של יומן כיתתי, בלוג כיתתי

משימת חשיפה-יומן כתיבה

לפי דעתי יומן\בלוג יכול לשמש אנשים לכל מיני מטרות אני בשבילי הייתי משתמש בו בשביל לשתף את החברים בכיתה בחוויות,דברים עצובים ועוד...
ישנם כל מיני סוגים של יומנים כמו יומן:מסע, אישי, כיתתי ובלוג (במקרה שלנו). אני חושב שיש יתרון לבלוג על יומן "מחברת", כי בבלוג אתה יכול לשתף עם כל העולם (אלה אם כן אתה לא רוצה) ומה שאתה רוצה.

2 בינואר 2012 02:38

עידו  ציין...

יומן כיתתי עבורי זה מקום בו אני יכול לשתף בחוויות ולבטא רגשות שיש לי בחיי היומיום.היתרונות בבלוג כיתתי הוא שחברים שלך יכולים להגיב על מה שאתה כותב ולתקן או לשפר את מה שאני כותב. 
אני הייתי מצפה לקבל משימות מאתגרות אבל בלי יותר מידי עבודה.

15 בינואר 2012 11:35

ארז ציין...

יומן כיתתי עבורי הוא מקום להעלות בו חוויות, ודברים מעניינים שעשיתי.אני לא ארשום דברים אישיים מדי כגון:את מי אני אוהב ועוד. היתרון בכתיבה בבלוג שאחרים יכולים לראות את מה שכתבתי ולהתייחס. החיסרון, שאי אפשר לרשום דברים אישיים.
ארז 2 בינואר 2012 0229

אורי  אמר/ה...

יומן אישי זה יומן שהוא רק שלך ואתה כותב בו דברים שאתה חווית.
הייתי מעוניין לשתף בו זה את הדברים שחוויתי.
ביצירת בלוג דיגיטלי זה יותר כיף ואתה יכול לשמור את זה למשך המוווון שנים ובמחברת זה יכול להתלכלך ולהיקרע.
והחיסרון זה שיכולים לראות לך את זה בלי שאתה רוצה.
הייתי רוצה לקבל התייחסות

 

הקמנו בלוגים סגורים לכל אחת מארבע כיתות ו' שבשכבה שלנו. לאחר שלב ההקמה של הבלוג הכיתתי התחלנו במשימות הכתיבה. בבלוג - לתלמידים חיכו בבלוג מטלות כתיבה והפניות למאמרים מעניינים המקושרים לנושא הכתיבה. 

אחת ממטלות הכתיבה ניתנה במהלך שבוע גלישה בטוחה, ועסקה בנושא זכויות היוצרים. המטלה הייתה כתיבת טקסט טיעוני המייצג עמדת הכותב/ת בנושא זכויות יוצרים. התלמידים חקרו, מצאו וקראו באינטרנט מידע, גיבשו עמדה בנושא וכתבו טקסט טיעוני.

      דוגמאות לכתיבת טקסט טיעוני של ילדים שכתבו והתייחסו לנושא "זכויות יוצרים". הכתיבה נכתבה לאחר קריאת מאמרים שהופנו לילדים בבלוג.

 

זכויות יוצרים-שני

זכויות יוצרים זה חוק שמגן על יצירה מפני העתקה. לדוגמא: אני צילמתי תמונה והעליתי אותה לאתר שלי. אם מישהו מעתיק את התמונה לאתר שלו בלי רשותי למרות חוק זכויות יוצרים, יש לי זכות לטבוע אותו.
בטביעה, השופט יכול לגבות על כל יצירה שהעתיק סכום של לא פחות מ-10,000 שקלים ולא יותר מ-20,000 שקלים.
אם העתקתי תמונה לאתר שלי או משהו כזה, אפילו אם אני מציין את המקום שמימנו לקחתי את התמונה זה עדיין לא חוקי.
וגם, אפילו פרסום מייל בלי לבקש אישור ממי ששלח לי אותו זה הפרה של זכויות יוצרים!
נכון אפשר למצוא תמונות דרך גוגל? אז כששאלו אותם אם אין הגבלות, הם אמרו שהתמונות עלולות להיות מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים ואין להם רשות לתת אישור להשתמש בתמונות מלבד צפייה בהם.
החוק מאפשר הפרות מסוימות מאוד של הפרת זכויות יוצרים ביצירה שמכונות הגנות.
יש הטוענים שיש אנשים שכל הזמן מפרים את החוק והוא בעצם לא חשוב כל כך.
אבל, יש הטוענים שהחוק חשוב מאוד ואם לא היה את החוק הזה, כל הזמן היו מעתיקים יצירות של אחרים.
אני חושב שזה חוק מאוד חשוב ובלעדיו האומנים האמיתיים לא היו מוערכים.
אבל, אני חושב שאם אתה נניח לוקח תמונה אחת בשביל איזה עבודה לבית ספר שהיא לא כל כך "גדולה", אני חושב שזה לא אמור כל כך להפריע לבעל הזכויות יוצרים כי זה לא כל כך חשוב.
בקיצור, חוק זכויות יוצרים הוא חוק שאוסר על העתקה של יצירה כלשהי לצרכים הפרטיים של מישהו.
מקווה שלמדתם דבר אחד או שניים.
שני 

 

תהליך הערכת עמיתים – חלק חשוב בעידוד הכתיבה בבלוג

כמורים - תפקידנו היה לספק עידוד ותמיכה לראיות של ההתפתחות האוריינית אצל התלמידים, למצוא זמן ומקום להתייחסות אישית לכל תלמיד ותלמידה בנפרד, להציב בפני התלמידים אתגרים ההולמים את רמתם בקריאה, בכתיבה ובדיבור.  לעודד התמודדות עם אתגרים אלו ולהקנות ידע בדרך מפורשת, מובנת ומכוונת.

כולנו כצוות  ליווינו את תהליכי הכתיבה בבלוג, הנחינו את התלמידים בכתיבת טקסט טיעוני ורפלקטיבי תוך התייחסות למבנה הלשוני, לתוכן ולמידע שהציגו התלמידים בבלוגים. מהלך הכתיבה לוווה בהתלבטויות ותגובות עקביות שלנו בבלוג בגובה העיניים, באופן המאפשר להם לראות זאת  כמודל לעבודה בבלוג. הילדים נתבקשו להגיב לחבריהם בבלוג. ההיענות הייתה גבוהה. 

לדוגמה תלמיד התייחס לכתיבת חברו בבלוג(התלמיד יצר קישור לרשומה של חברו והגיב...)

 אופק א.(תלמיד) - מתייחס לסיכום עבודה של דותן

יומן של תלמידי כיתה ו'1: סיכום כתיבה בבלוג דותן:
דותן,
בכתיבה שלך לא היה מבנה, כלומר כל מה שכתבת היה במשפט אחד.
(השנה בתור משימות התקשוב כתבנו בבלוג כיתתי, היו לנו הרבה משימות מהנות וכאלה שקצת פחות, בסך הכל נהנינו מאוד והיה שנה כיפית ומהנה, למדנו מה זה בלוג ומה כותבים ולא כותבים בו, למדנו מלא נושאים וכתבנו עליהם בזוגות ויחידים, למדנו על זכויות יוצרים טקסט טיעוני והגבנו לחברים, השנה הייתה מעולה חבל שזה לא יהיה שנה הבאה!. )
לא כתבת טקסט לכיד, היה נראה כאילו כתבת במבנה של שאלה ותשובה.
כל הכבוד שעשית את כל המשימות שאיריס נתנה לנו.
אנחנו שמחים שנהנית השנה בשיעור מחשבים כי גם אנחנו נהנינו מאוד.
אופק.

דוגמאות להערכת מורה המתייחסת להיבט הלשוני <!--EndFragment--> p

 

המורה אוה מגיבה ומתייחסת לכתיבה..

xxx תגובה לזכויות יוצרים - בן מאת המורה:  

יומן של תלמידי כיתה ו'1: יומן של תלמידי כיתה ו'1: זכויות יוצרים - בן

בן היקר,
כל הכבוד על כך שלקחת לתשומת לבך את הערותיה של איריס והרחבת את הטקסט מאוד יפה ועם דוגמאות ועוד.
בכל זאת, כמה הערות על הכתיבה הטיעונית עצמה:
אין לפתוח ישירות במשפט כגון:"עמדתי בנושא היא..." , אלא להציג את הנושא עליו אנו עובדים, להציג את הבעייתיות בו, ורק אז...להביע את עמדתך, לפרט, להדגים ולנמק אותה.
שאר הכתיבה רחבה וטובה. הטיעון שלך מודגם נהדר ע"י הדוגמה האישית שלך עם ניסיונך בהפרת זכויות יוצרים. כל הכבוד על האומץ, היושר, הכינות והשיתוף ברבים. אין ספק כי אנחנו לומדים ממך המון.
הסיום שלך טוב וסוגר את הנושא.
יש לי כמה תיקונים לשוניים ותחביריים, אבל על זה אעיר לך בנפרד.
יישר כח, ________.
      

נעם  - משוב כתיבה בבלוג

במשך שיעורי התקשוב, למדנו על שימוש הבלוג, למדנו לכתוב טקסט מגמתי על נושא זכויות יוצרים, למדנו על חוקי זכויות היוצרים, איך לנהוג כלפי יצירה של אמן כגון: ציור, שיר, תצלום ועוד.
הבנו שדברים שאנו עושים לפעמים לא נכונים,לא בסדר ולא אכפתיים כלפי היוצרים, לדוגמא: אנחנו מורידים 
שירים מהיוטיוב לפלאפון או לכל מכשיר אחר, זה חוסר כבוד כלפי האמן שהתאמץ על הכנת העבודה, ובמקום שיקנו את השירים והוא יתפרנס מזה, כיום אנו מורידים את השירים מהאינטרנט.
בבלוג נהגנו לכתוב מה אנו מרגישים וחושבים כלפי הנושא שהציגו בכתה, למדנו על ושתי ואחשוורוש טענו מה דעתנו על מזימתם של הדמויות מי הצודק מבניהם, ומי נהג בכבוד ובהגינות.
למדנו להסתכל על כל צדדי החומר הנלמד בכתה.
לסיכום,מאוד נהנינו בכתיבת הטקסטים והלמידה המשובחת.
אנחנו חושבות שהבלוג זו דרך נפלאה להביע את הרגשות,הנגישות והדעות שלנו כלפי כל נושא.
אנחנו מציעות להמשיך בכתיבת הבלוג בשנים הבאות , אך להתמקד גם בנושאים המתרחשים בבית ספרנו, מעשים מותרים ואסורים הראויים לכתיבה בבלוג.
נהנינו מאוד מחוויית הכתיבה בבלוג והתגובות שכתבנו לטקסטים אחרים.
נקווה שתמשיכו בשיעור זה בשנים הבאות .
נעם 
התייחסותי לבלוג : איתמר דעתי בנושא כתיבה בבלוג כיתתי היא חד משמעית כן! כן, זה פעילות מעשירה המאפשרת את פרסום הדעות שלך ברשת באופן חופשי ואפשרויות כתיבה ושיתוף עם הרשת! כן, זה עוזר בהבנה יותר גדולה ומורחבת לתוך הרשת! כן, יש אפשרות ליהנות מזה! היתרון הכללי של הבלוג לדעתי הוא השיתוף ברשת רבת הדעות, קבלת תגובות אשר עוזרות לך להמשיך לדרך מוצלחת יותר מחבריך לכיתה אשר את דעתם אתה מכבד ומעריך. אני ממליץ להמשיך בתוכנית זו גם בשנה הבאה כי אני נהניתי מהכתיבה בבלוג, מהשיתוף ברשת, מהתגובות והדעות של אחרים באותם נושאים. אני גם אהבתי שלא רק לימדו אותנו איך לפתוח רשומה אלא לימדו אותנו בהרחבה ולעומק איך לתפעל בלוג ממש, משהו שאני אישית מאוד אהבתי ופתחתי אפילו בלוג שלי עם הדעות שלי על הנושאים שמעניינים אותי! הבלוג- עומרי השנה למדתי להשתמש בבלוג בצורה יעילה ובכך לבטא את עצמי ברשת ולשתף אנשים בדעותיי. הבלוג חיזק את העברית שלי והשימוש שלי בכתיבת טקסט הטיעוני. הצלחתי לבטא את עמדותיי בכל מיני נושאים באופן ברור ונחשפתי לדעות של ילדים אחרים. למדתי להגיב נכון ולקבל את דעות האחר. לדעתי צריך להמשיך עם שיעור זה כי, הוא גם משכיל ועוזר בשפה, גם מהנה ומיוחד וגם מלמד להביע דעה בפני אנשים. 

 

סיכום כתיבת בלוג- נטע

מה שאני למדתי והפקתי מכתיבת הבלוג: אני למדתי איך כותבים בלוג מפורט ובעל תוכן רב שמאפשר להביע את דעתך בדברים מסויומים ולשתף על דברים שעברו עליך.
מה הוא בלוג?:בלוג הוא מקום אשר משתפים אנשים בתחושות שלך לדוגמא: דברים שמסעירים אותך דברים שעוברים עליך ודברים שחווית ועוד דברים רבים אחרים אפשר לשתף בבלוג אבל אסור לשתף אנשים בדברים מעליבים על אנשים אחרים אחרת האנשים שאתה מעליב עלולים לכעוס ואף להיפגע קשות.
מה שלמדתי מהבלוג להמשך השנים: למדתי איך לכתוב טקסט מפורט ובעל תוכן.

תסכולים שעברתי בדרך: התסכולים שעברתי הם:שלא קיבלתי תגובות מילדים בזמן שאני נתתי תגובות וגם בגלל שעבדתי קשה על כל העבודות שנתנו לנו.

האם כדאי להמשיך את כתיבת הבלוג גם לשנים הבאות?: כן לפי דעתי כדאי להמשיך את זה בגלל שזה

מלמד ילדים גם איך לכתוב טקסט מפורט ובעל תוכן רב וגם כי זה מלמד איך להתבטא בכתב

 

סיכום בלוג

השנה, שנת 2012 מחזור ע"ט קיבל את האפשרות ליצור בלוגים. לכל כיתה ניתן בלוג אחר והיכולת לכתוב בו ניתנה לתלמידי הכיתה, המחנכת והמורה לתקשוב - איריס עינת. את תחילת השנה פתחנו בכלל במה הוא יומן הרי בלוג הוא יומן רשת. הכתיבה הראשונה שלנו עסקה בנושא זכויות יוצרים. היינו צריכים לכתוב מה דעתנו (טקסט מגמתי) על חוק זכויות היוצרים.  תוך כדי הכתיבה קרן המחנכת שלי ואיריס עברו ועזרו לנו לשפר את הטקסט שלנו ולהעלות את רמת הכתיבה שלנו. במהלך תהליך זה הלמידה נעשתה מעניינת ביותר. בנוסף כתבנו טקסטים בנושאים ושתי- האישה הפמיניסטית הראשונה בעולם. המסע אל הדרשה - 13 משימות מצווה. ואחד מהאתרים בהם ביקרנו בטיול (אני בחרתי בגן לאומי ציפורי).

אני סבור שהכתיבה בבלוג בשיעור תקשוב היינה טובה וחיובית ומאוד כדאי לצוות ביה"ס לקיים חוויה מהנה זו גם בשנה הבאה. כי כאשר אנו (ילדי הכיתה) כותבים בבלוג בצורה מעניינת הרבה יותר מאשר שאנו יושבים בכיתה ופותרים שאלות בחוברת עם העיפרון. הכתיבה דרך המחשב הרבה יותר מהנה ומעניינת. 

לדוגמא: אנו לומדים על טקסט טיעוני בשתי דרכים:

 הראשונה - בשיעורי שפה עם קרן דרך חוברת: "מילה טובה".

 השנייה - בשיעורי תקשוב דרך הבלוג הכיתתי. 

כל ילד וילד יוכל להעיד על כך ששיעורי תקשוב הרבה יותר מעניינים ומהנים.

כהוכחה: חוות דעת של כמה מילדי כיתתי:

מעיין ע. - אני מעדיפה את הבלוג כי עובדים במחשב וזה הרבה יותר מעניין ומהנה.

ניצן ג. - אני מעדיף את הבלוג מפני שבמחשב הרבה יותר מעניין לכתוב, להוסיף, לחקור וללמוד דרך המחשב.

בנוסף אני טוען שהכתיבה בבלוג הינה דבר חיוני וחיובי משום שתהליך הכתיבה בבלוג הינו תהליך שלימד אותי דברים שונים ומגוונים ממגוון תחומים שונים וכך הועשרתי בידע לא רק במקצוע אחד אלא בכמה וכמה מקצועות שונים. והרי זה הרבה יותר טוב "שני ציפורים במכה אחת". כגון: מיומנויות המחשב, טקסט טיעוני/מגמתי, כתיבת טקסט מגמתי בעזרת טקסט מידעי בנושא.
עוד בנושא הכתיבה בבלוג שאני סבור אשר היא חיונית חיובית וטובה ביותר לתלמידים שכותבים בו. מפני שהבלוג  נותן לנו חשיפה לעולם שעד עכשיו לא הכרנו עולם ה-
WEB 2 שבו בני אדם לא צריכים אפילו להרים את הטלפון ולהתקשר לחברם הם יכולים לכתוב לו בצ'אט משהו וזהו נגמר הסיפור. הבלוג מגלה לנו עולם שלם של העברת מידע לכל העולם בשנייה. כל מה שעליך לעשות הוא לעלות את המידע שלך לרשת האינטרנט. 
לדוגמא: כיום אנו חושפים למידע מכל העולם בעזרת מנוע החיפוש גוגל אליו מעלים אנשים כתבות, סרטים, סיפורים, מאמרים ועוד... בלחיצת כפתור אחת אתה יכול לקבל מידע על כל דבר בעולם (כמעט). אתה יכול לקבל מידע על המיתולוגיה היוונית, ההיסטוריה של מדינת ישראל, המצאת הנורה ועוד מלא דברים.
לסיכום אני מאוד נהניתי מן העבודה בבלוג וממליץ עליה בחום גדול לביצוע בשנה הבאה. אני נהניתי מהעבודה בבלוג בעיקר בגלל שהיא הרבה יותר מעניינת מעבודה במחברת. בנוסף אני מציע להפוך את הבלוג לא רק לבלוג לצורכי למידה אלה גם לבלוג חברתי. 
ולסיום - אני רוצה להודות לאיריס עינת המורה למחשבים שבזכותה הבלוג קיים ושתמיד עזרה עם הבעיות הטכניות, בכל מקום ובכל זמן. בנוסף אני רוצה להודות לקרן כהן מחנכת כיתה ו'3 שעזרה עם כל בעיות הכתיבה וההבעה.  

לסיכום הנושא בחרנו מכל כיתה נציגים שסיפרו על תהליכי הכתיבה שלהם בבלוג, תוך הצגת התוצרים שלהם לתלמידי כיתות ה', שיעורים בהם שמשו הנציגים מורים. [התוצרים מוצגים באתר בית הספר ערוכים כסרטון קצר. החוויה הייתה מאתגרת, מעניינת ומוצלחת.

תודה למחנכות ו', קרן, אוה, חוה וסיוון על שיתוף הפעולה הזמן שהוקדש במתן התייחסות ומשוב לתלמידים.     

 


 מתוך: מטרות והיעדים בחינוך הלשוני

 

 

תגובות

  • עידית אבני 20:50 @ 25-08-2012

    איריס, תודה על השיתוף.
    יישר כוח!!!
    אכן התנסויות הכתיבה בבלוג מעידות על המוטיבציה של התלמידים לכתיבה והבעה, כדרך לקידום ההישגים בתחום השפה ומיומנויות המאה ה-21, ומרתק לקרוא איך התלמידים בעצמם יודעים, בזכותך, להסביר זאת.
    יחד עם זאת עלינו לזכור שהבלוג הוא הפלטפורמה המאפשרת וההכוונה לפעילות בו נתונה בידי המורה וכמו בכל שיעור טוב, כך בכל פעילות בבלוג יש מטרה לימודית עיקרית מתוך תכנית ארוכת טווח ואיכות ההוראה היא שתכוון את איכות הבלוג.
    אשמח לשמוע היכן ואיך עשית את ההתערבות המצמיחה/ תיקונים וכד'...
    ומה תכניותיכן לתשע"ג? אני בטוחה שהשנה המחנכות כבר תרוצנה בעצמן עם הבלוג (ולא תזדקקנה ל"מורה למחשבים" (???). 
    בהצלחה ושנה טובה ומקוונת.
    עידית

  • זיו לפיד 23:52 @ 28-08-2012

    כל הכבוד ויישר כח איריס על הכתבה

    ולדעתי יש טעות בנושא שלא יצטרכו מורים למחשבים בנושא של הבלוגים

    כי הבלוגים של היום נהפכים לאתרי אינטרנט לכל דבר

  • איריס 12:53 @ 29-08-2012

    עידית,

    תודה להתייחסותך.

    השאלה: איך?  ליוותה אותי מתחילת הקמת הבלוגים הכיתתיים. היה ברור במפגש הראשון שלי עם צוות המורות שאם נפעל ונתנהל נכון בבלוגים נזכה בהצלחה. המדד להצלחה היתה האחריות שכל אחת ואחד מהתלמידים יקח בכתיבה ובהתייחסות.

    בדרך התייחסות זו הבנו שהמפגשים הראשונים צריכים לעסוק במספר עקרונות וערכים: שיתוף וכבוד לחבר/ה.

    היתה חשובה לנו הנוכחות של כל אחת ואחד מהתלמידים ממקום בטוח. דאגנו לחזק את המתקשים בכתיבה.

    צוות המחנכות ואני עבדנו יחד בשיתוף פעולה מלא.  אני אכן ליוותי אותן מאחורי הקלעים בצד הטכני אך היה ברור לכולנו כולל לתלמידים שאנו צוות אחד מחנכת ואני. כולנו הגבנו והתייחסנו. לימדנו והדרכנו את התלמידים להתייחס ממקום  מכבד וממקום של שיתוף.