בשלובים: 2960 חברי רשת, 204.קבוצות

שימוש ברשתות חברתיות לצרכים חינוכיים

3155 צפיות

ההיסטוריה של הטכנולוגיה הינה זרם בחקר ההיסטוריה, הבודק כיצד מושפעת החברה והאנושות כתוצאה מהתפתחותה של הטכנולוגיה. חוקרים כלואיס הנרי מורגן ולזלי וייט רואים בקידמה הטכנולוגית את הגורם העיקרי בהתפתחות התרבות האנושית. גרהארד לנסקי הגדיר את הטכנולוגיה כיכולת לייצר ולהשתמש במידע. טענתו של לנסקי היא כי ככל שלחברה יש יותר מידע וידע, כך היא תהיה מפותחת יותר. ההתפתחות המואצת בתחומי המיחשוב, האינטרנט והרשתות החברתיות מגבירה את היכולת לייצר ולהשתמש בידע במידה ניכרת. מטבע הדברים, כל שינוי והתקדמות גוררים גם גל של תגובות נגד, חשש מפני השינוי הצפוי אשר תוצאותיו אינן ברורות עדיין, תקופת התייצבות טכנולוגית ותקופת הסתגלות של המערכות השונות, ביניהן מערכת החינוך, לכלים הטכנולוגים החדשים.

הבעייתיות והפתרונות בשימוש ברשתות חברתיות, כדוגמת 'פייסבוק', למטרות חינוכיות

רשתות חברתיות בכלל, ורשת פייסבוק בפרט, מאפשרים לקבוצות לשתף מידע ולהגיב בדרך מקוונת, קבוצתית או אישית. המידע אותו משתפים חברי הרשת יכול להיות מובע בצורות שונות – החל באמצעים טקסטואליים וכלה במדיה דיגיטלית, כתמונות או סרטוני וידאו. פייסבוק הופך אנשים ודמויות, אשר בעבר הנגישות אליהם הייתה קשה, לזמינה. השימוש אותו עושים האנשים ברשתות החברתיות יוחד בתחילה לצרכים אישיים ועסקיים. דווקא השימוש האישי הקשה, בתחילת הדרך, על שילוב כלי זה במסגרת הצרכים החינוכיים.

עד לשנת 2011, על מנת שתתקיים אינטראקציה בין שני אנשים במסגרת פייסבוק, על שני אנשים אלו היה להיות מוגדרים כ"חברים". משמעות הגדרה זו היא כי כל מידע שפורסם על ידי האחד היה נגיש לשני, ובכלל זה מידע אישי ומידע לגבי דעות פוליטיות או אחרות. עבור המסגרות החינוכיות, מכשול זה נחשב לבלתי עביר. מצד אחד, הרצון להגן על פרטיות המורה והתלמיד כאחד וכן הרצון להפריד בין המקצועי-חינוכי לאישי, לא אפשרו את הכנסת הרשת החברתית והפייסבוק למסגרת בית הספר והמוסד החינוכי.

גם כאשר הרצון לעכב את הקידמה קיים, וגם אם קיימות לרצון זה סיבות מוצדקות, הקידמה ממשיכה בשלה ומתרחשת, בין אם מעוניינים בכך ובין אם לאו. הטשטוש בין הפרטי לציבורי קיים, גם ללא הכנסת פייסבוק ככלי חינוכי רשמי, לאור השימוש הנרחב בכלי זה על ידי תלמידים ומורים כאחד. לאחר השינויים שנעשו במדיניות האבטחה ובכלים שאותם פייסבוק מציעה למשתמשים בה, קיימת כיום האפשרות לשמור על ההגדרות התפקיד החינוכי במסגרת שימוש בפייסבוק וניצול יכולותיה. יחד עם זאת, ראוי לציין כי במידה ואכן מעוניינים לעשות שימוש בפייסבוק, למשל, ככלי חינוכי, יש להקפיד להתעדכן בצורה עתית וקבועה בידיעות ומאמרים בנושא פייסבוק ומדיניות האבטחה שלה, שעוברת שינויים מדי- פעם (ולא תמיד לטובת המשתמשים או הצורך החינוכי).

נכון להיום, ניתן לתווך בין המורה ותלמידיו וליצור חיץ בין האישי והמקצועי באמצעות שימוש בהקמת עמודי קבוצה פתוחה, סגורה או סמויה, וכן דף אוהדים. מדיניות האבטחה החדשה מבטיחה כי למורים ולתלמידים קיימת האפשרות לשמור על פרטיות המידע, אותו הם משתפים בין חברים בדף האישי בלבד.

שימושים מומלצים ברשת החברתית למטרות חינוכיות

הקמת דף קבוצה, בו המורה מהווה מנהל והתלמידים משתתפים ומשתפים בו, מהווה קרקע פוריה לשיתופי מידע מסוגים שונים:

  • הודעות ועדכונים – כל הודעה ועדכון המפורסם בדף הקבוצה יגיעו גם לדף הבית של התלמידים. חשוב להקפיד על נהלים, בהם המידע מגיע גם בדרכים חליפיות, בגלל עומס מידע על דפי הבית, העלול לפגוע ביעילות ההודעות, ובגלל מדיניות העדכון בפייסבוק אשר לא בוודאות תפרסם את העדכון כראוי.
  • פתיחת דיונים ועידוד התלמידים ללקיחת תפקיד אקטיבי בהם – עדכון סטאטוסים לדיווח על ביצוע מטלה, הבעת דיעה, שיתוף מידע ומדיה רלוונטיים או סיעור מוחות, יעודדו תלמידים להשתתף באופן אקטיבי במידע המועבר. פיקוח המורה יאפשר הכוונת הדיון לאפיקים חיוביים וטיפול במקרים הדורשים טיפול, אם באופן קבוצתי או באמצעות הודעות אישיות.
  • פתיחת דפים בנושאים ארגוניים – ניתן לארגן דפי מידע בית ספריים בנושאים ארגוניים כשיעורי עזר, ביקורות על ספרים, מיזמים שונים, וחינוך לאזרחות.
  • התפתחות מקצועית של מורים – גם במסגרת פייסבוק וגם במסגרת של רשתות ייעודיות אחרות (כ"שלובים" לדוגמה), המורים יכולים להתפתח מקצועית תוך שיתוף וקידום אחרים.
  • פרסום ומיתוג בתי הספר – פייסבוק יכול לשמש גם למטרות קידום, פרסום ומיתוג חיובי של בית הספר ושילובו כבעל ערך לקהילה בה נמצא.
  • חינוך להתנהלות נאותה בפייסבוק – חינוך התלמידים להתנהלות נכונה בסביבה חדשה זו ללא פגיעה בחבריהם ותוך ציות לתקנות (לדוגמה, שימוש בפייסבוק רק לתלמידים אשר מלאו להם 13 שנים בלבד, והכוונת משתתפים צעירים יותר לרשתות חברתיות ייעודיות בהן הפיקוח גדול יותר).

בכל מקרה, חשוב לזכור כי פייסבוק מהווה כלי עזר משלים לחינוך ואינו מחליף את כל חווית הלמידה, אשר מתנהלת גם באפיקים אחרים, פרונטליים יותר וחשובים לא פחות.