בשלובים: 2881 חברי רשת, 203.קבוצות

חג הפסח בהוראה אינטגרטיבית

559 צפיות
  • ציבורי
מאת viki 16:10 @ 07-04-2011

קטגוריות: סביבות למידה

שלום לכולם!

בעקבות מאמרו של יורם על חג הפסח בהוארה ובלמידה, רציתי לשתף אתכם ברעיונות שלי בהוראה בתקופה זאת.   קודם כל אני דוגלת אפיסטמולוגיה הקשרית ומאמינה בהוראה אינטגרטיבית. ילדאשר רואה, חש קשר בין החומר הנלמד במקצועות שונים מבין טוב יותר , הלמידה הופכת ללמידה משמעותית ולא רכישת ידע.  אם לתלמיד יליד הארץ זה עוזר בהבנת המשמעות של הנלמד, בצמצום התהליך כאשר מושגים יומיומיים הופכים למושגים מדעים ואוצר המילים נרחב ובמקום להיות פסיבי הופך לאוצר המילים אקטיבי, אז כמה זה חשוב לתלמיד עולה חדש או עולה ותיק או לבן עולים. 

בעברית למדנו סיפור על סדר פסח, בלשון - הטיית פעלים הקשורים לנושא, בתורה בספר "שמות" לעומק המקדנו במשא ומתן בין משה לפרעה,  במדעים ניסינו לתת הסבר מדעי לעשר המכות. במתמטיקה בכיתה ו' למדנו על פירמידה, באומנות ציור, הדבקה שהדגים יציאת מצרים ובמוסיקה שירים מהגדה של פסח ושירים קשורים לחג.

חלק הראשון של השיעור היה עיוני. בתחילה דיברנו במה עבדו בני ישראל במצרים ומה הם בנו. אחר כך בקצרה דיברנו מה תפקידה של פירמידה במצרים ולמה הטרטוריה בצד המערבי של נילוס (יאור) נקראת ארץ המתים.   ארי זה ניסינו להסביר מהי פירמידה מבחינה הנדסאית. בטח כולכם מכירים תשובות כמו : א-א! זה כזה משולש? ; זה משולש מחול?; זה מבנה שקירותיו משולשים. שירטטנו, למדנו את כל המושגים החדשים כמו בסיס, פאה (משמעויות רבות למילה זאת) או דופן, פיאון, מצולע, צלע (מקצוע),  קודקודים וקודקוד ראשי, פאות מעטפות, פריסת הפירמידה, חדודית. זיהינו חוקיות : קשר בין מספר הצלעות בבסיס ומספר הפאות בפירמידה a+1 , בין מספר הקודקודים בבסיס ומספר הקודקודים בפירמידה a+1 , בין מספר הצלעות בבסיס ומספר הצלעות בפירמידה ax2. חלק השני של השיעור היה מעשי. כל אחד הכין פריסת פירמידה במידות שהוא בחר, צבע , הדביק ומיקם בתצוגה כיתית בלהתייחס לפרספקטיבה. 

בכיתות נמוכות התלמידים למדו נושא סימטריה (כולל הזזה, סיבוב ) והכינו כוסות של אליהו הנביא, קערה של פסח. בכיתות ג-ה אפשר לפתור בעיות מילוליות ולחשב שטח והיקף  ולהכין "מצות" בגדלים שונים ובצורות שונות.

אשמח לשמוע רעיונות נוספים. חג שמח!Wink